TRX-tråden

http://www.ohlins.eu/de/motorcycle/dealer/ Nu är jag inte helt säker på vad du menar, förklara gärna.

Mina ambitioner sträcker sig (hitintills, kommer säkert spåra ur) till bolt on-prylar som i huvudsak kommer att vara från begagnathyllan. Läste någonstans att det skall finnas en 14 mm bromspump som passar fint med blå/guld-oken, stämmer detta?

Utväxlingen på 1:an ja... Det var mig en djääävel till att vara lång. Vilka drev föreslås oftast för en något trevligare karaktär? Hög toppfart är ointressant för mig, bra driv är däremot viktigt. Tack så länge!
 
http://www.ohlins.eu/de/motorcycle/dealer/ Nu är jag inte helt säker på vad du menar, förklara gärna.

Mina ambitioner sträcker sig (hitintills, kommer säkert spåra ur) till bolt on-prylar som i huvudsak kommer att vara från begagnathyllan. Läste någonstans att det skall finnas en 14 mm bromspump som passar fint med blå/guld-oken, stämmer detta?

Utväxlingen på 1:an ja... Det var mig en djääävel till att vara lång. Vilka drev föreslås oftast för en något trevligare karaktär? Hög toppfart är ointressant för mig, bra driv är däremot viktigt. Tack så länge!

Öhlins har speciellt avtal med länder så jag i Sverige får inte köpa deras grejjer i tex UK. Om det har ändrats så är det den sista tiden, var så när jag skulle köpa fjädrar.

Gammelretta har 14 master, ser dock ingen tydlig uppgraderingseffekt i jämförelse med original. TRX skulle tom passa mig bättre som inte vill ha en "vass" känsla i handtaget.

17/42 verkar vara generell konsensus på en original TRX. Fast allt detta är ju egentligen repetition då allt står både här och på UK forumet...
 
robolito. Ring Kumlins motor i Sala om hårdare gaffelfjädrar.

Sen lite tjockare gaffelolja och eller aningen mer olja i gaffelbenen så är det bättre.
 
Last edited:
@Robolito, grattis till hojen. :)

Jag körde med bluespots och TRXens bromspump ett litet tag medans
jag väntade på det stålomspunna. Bytte samtidigt till R1ans 14mm och
upplevde detta som natt och dag i skillnad. Gillar bettet som 14mm ger
mycket bättre. Det stålomspunna spelade säkert liten roll också.
 
Bromsok från R1 = pump från R1. Stålomspunna slangar 2-2 för TRX funkar.

Mer olja i gaffeln möjligen, inte högre viskositet om du inte väger mycket över 85 kg. Beror på om du vill ha långsammare rörelse eller bättre dämpning i slutet.

Kumlins är grymma på fjädring. En renovering med fjäderbyte går troligen på under 4000. Fram OCH bak.

Uppstick på framgaffeln 35 mm istf originalets 18 skadar inte heller, tillsammans med drevningen KW rekommenderar.
 
Last edited:
Hallå alla! Funnit delar jag vill ha på "Fleabay", både bluedots (spots, någon?) samt 14 mm pump. Stålspunna också. Grejorna ser nya ut och är från 2004. Intressanta tips, tack för dem! Det finns många höjningssatser där ute - men jag kanske skall börja lära mig hojen och sedan skjuta upp gaffelbenen en bit? Jag är 186 cm och väger ca 90 kg. Öhlins har en gaffelfjäder som heter 08608-85 som går att köpa för 99 EUR i Tyskland. Har siffrorna efter bindestrecket något att göra med belastningen kanske? (Förarens vikt.) Kollar också en del på tyska Ebay efter bakstöt från R6 ´06-> och blir förvånad över prisläget. Från ca 80 EUR? En adapter från Kayla på det så är det ju kirrat. Här hemma skulle ett sådat fjäderben gå på 2500 (med mängdrabatt) om jag köpte ok samtidigt. Kommentarer välkomnas varmt. Skön söndag på er.
 
Har varit i kontakt med Bengt Kumlin i Sala. Trevlig gubbe! Han rekommenderar en fjäder som heter "100" och som inte är progressiv. Han rekommenderar dessutom INTE att flytta upp gaffelbenen alls. Oljan skall vara std (var det 10W?) med ett mått på 130 mm som jag inte riktigt begrep som noob. Vad motsvarar dessa 130 mm i cc då? Ha det fint där ute i kylan!
 
Har varit i kontakt med Bengt Kumlin i Sala. Trevlig gubbe! Han rekommenderar en fjäder som heter "100" och som inte är progressiv. Han rekommenderar dessutom INTE att flytta upp gaffelbenen alls. Oljan skall vara std (var det 10W?) med ett mått på 130 mm som jag inte riktigt begrep som noob. Vad motsvarar dessa 130 mm i cc då? Ha det fint där ute i kylan!

Mängd är ointressant, du vet aldrig hur mycket som finns kvar. Därför mäter man nivå från toppen av benen till ytan på oljan.
 
Kumlin igen: (citat) "När ni monterar fjädrarna kollar ni nivån i gaffeln och 130 mm är luftspalten mellan ytterrör och oljenivån när gaffeln är fullt hoptryckt utan fjäder i." Framstår ju nu som helt solklart. Tack för förklaringen Jåke!
 
Säljes:
Hel & halvkåpa från Diopa med vindruta, lackade med R1 2009 matt svart. Har sågat ut ett jack i vänster nedre del så måste plastas.
Ge bud, inte skambud :)
2012-03-14-007.jpg
TRX_100423_2.jpg
 
Borde inte du ställa upp i Golden Era 88-98 med din hoj KW? Långt ifrån värst men borde vara klart udda och inte sämre än otrimmade Mille... :D
 
Sådär, då är våren här då. Eller nåt. Var ute och brummade lite idag då temperaturen låg runt nollan. Min tempmätare rörde sig aldrig över 60 grader. Körde ca 3 mil med mycket låg belastning, max 4000 varv.

Är detta fullt normalt? Lite input om motortemp vore fint i kallt väder. Glad pjåsk på Er!
 
Back
Top