TRX-tråden

Ljudkrav

Jag tycker som så många andra att de nya ljudkraven gör val av blås väldigt snävt.

Finns det något tips från forumet på bra eftermarknadsblås som klarar ljudkraven OCH ger bättre effekt i hela registret?

Mina nuvarande är väl "rakt ut" med ljudet. Jag ska prova med ett par generic db-killers för att se vad det kan ge men är fundersam om det kanske bromsar avgaserna för mycket.

Tips och tankar från er övriga?
 
Jag tycker som så många andra att de nya ljudkraven gör val av blås väldigt snävt.

Finns det något tips från forumet på bra eftermarknadsblås som klarar ljudkraven OCH ger bättre effekt i hela registret?

Mina nuvarande är väl "rakt ut" med ljudet. Jag ska prova med ett par generic db-killers för att se vad det kan ge men är fundersam om det kanske bromsar avgaserna för mycket.

Tips och tankar från er övriga?

Sist på Falken skulle dom visat av mig utan originaldämparna for sure, på Kullen var det duccar med raka blås som gick igenom...märkligt det där. Måste dock säga att jag bara märker av effektbortfall med originalburkar på topp...och då har jag akra 2-1 i vanliga fall.
 
Finns det något tips från forumet på bra eftermarknadsblås som klarar ljudkraven OCH ger bättre effekt i hela registret?
Ett helsystem med väldämpade burkar är nog det som gäller. Du får större genomsläpp istället för de sugrörsmala originalkrökarna och då spelar slutburkarna mindre roll. Bara ett par tysta slipon ger ingen större skillnad i effekt, möjligen tjänar du vikt. Leta reda på ett par lättare originalburkar från en större 4:a...

KW har rätt i sin analys, jag hade likadant 2-1 system... Ett 2-1-2/2-2 ger dock totalt bättre genomströmning med samma dämpning vilket är att föredra.
 
Ett helsystem med väldämpade burkar är nog det som gäller. Du får större genomsläpp istället för de sugrörsmala originalkrökarna och då spelar slutburkarna mindre roll. Bara ett par tysta slipon ger ingen större skillnad i effekt, möjligen tjänar du vikt. Leta reda på ett par lättare originalburkar från en större 4:a...

KW har rätt i sin analys, jag hade likadant 2-1 system... Ett 2-1-2/2-2 ger dock totalt bättre genomströmning med samma dämpning vilket är att föredra.

Skum grej med Akra dock, är 32mm vid gasportarna mot 38mm original & 42mm MAB. Är inget geni på på detta men det KAN ju inte främja gasflödet på mina gött portade blås....? :va
...lite OT....
 
Sent svar men nu är jag hemma igen!

Okej. Jag trodde att öppnare slutburkar öppnade upp systemet men största begränsning sitter alltså i krökarna?

Någon som har tips på ett street legal helsystem som funkar på bana också?

Beggat är ingen nackdel =)
 
Skum grej med Akra dock, är 32mm vid gasportarna mot 38mm original & 42mm MAB. Är inget geni på på detta men det KAN ju inte främja gasflödet på mina gött portade blås....? :va
...lite OT....
Spelar inte så stor roll så länge anslutningen inte är mindre än porten i cylindern så det blir en kant. Utvidgningen senare hjälper till att öka farten lite. Tror jag... :rolleyes:

Men jag kan inte komma ihåg att det var så, men jag kommer å andra sidan sällan ihåg så mycket :D
 
Det här med blås är rätt luddigt. SBP har en synpunkt, bandagsarrangörer/banägare en annan. På Sviestad sas det att man enbart accepterade originalsystem, för att slippa diskussioner. Andra banor mäter ljud. Har faktiskt inte sett någon som blivit avplockad pga ljud, någonstans.

Själv har jag ett helsystem från tyska MAB, och det är minst sagt högljutt. Numer har jag ett par ganska restriktiva dB-killers i, som jag bänkjusterat förgasarna med, allt för att hålla ned ljudnivån. Inte helt tysta fortfarande dock... Har kört utan dB-killers på Gelleråsen där det utförs konstanta ljudmätningar, utan att få tillsägelse.

Har alltid med mig originalsystemet, om utifall att ngn arrangör plötsligt får för sig att följa regelverket benhårt. Anledningarna till att jag kör med helsystemet är effekt, viktbesparingen, ljud. Originalsystemet är f.ö. riktigt bra på att leverera effekt i förhållande till ljud-nivå. Har ngt gammalt tyskt test där alla dåtida slip-ons testades, och om jag kommer ihåg rätt, så var det inget slip-on som "slog" originalsystemet. Jag skulle inte må skitdåligt av att vara tvingad att ha originalsystem på, om alternativet är att banor stängs/jag inte får köra.
 
Det här med blås är rätt luddigt. Originalsystemet är f.ö. riktigt bra på att leverera effekt i förhållande till ljud-nivå. Har ngt gammalt tyskt test där alla dåtida slip-ons testades, och om jag kommer ihåg rätt, så var det inget slip-on som "slog" originalsystemet.

Skriver under på det.

Brorsan och jag hade varsin TRX, hans betydligt friskare än min skulle det visa sig.:mad: Vi tyckte båda att de gick bättre med originaldämparna ffa på lägre varv då hackandet blev värre med öppnare. Det är ju så smalt effektregister på de där så det är välkommet att kunna köra även under 5000 rpm... Det man kan hålla emot dem är väl vikten. Är ens fotpinne/avgas -fästena dimensionerade för sådan påfrestning?
 
skyltbelysning är det något som sitter på en trx normalt? (det är snart dags för besiktning) F.d ägare bytte ut orginallyset mot ett annat av kosmetiska skäl. Gick iofs igenom sist men man vet ju aldrig, jag kanske får en nitisk bilprovare. (tänkte prova carspect p.g.a 300m från vinterförvaringen)
 
Har inte varit i garaget på ett bra tag nu, men har definitivt för mig att bakljusglaset är genomskinligt på undersidan,så att det lyser ned på skylten? Du får väl ta med lite fikabröd... ;)
 
Jag har kvar ett orginalsystem i fint skick om någon är intresserad. Hade ju på bullerburkarna när jag klotade med TRX:en och den blev inlöst...

Vad sägs om 1000kr+frakt?
 
Intresserad, mina agerade kraschpuckar också!

Dina gamla trumpeter fick både agera krashpuck och äta gräs ;)
Om du var intresserad att köpa mina orginalburkar kan du ju PM:a mig.
 

Bifogat

  • grastrumpet.jpg
    grastrumpet.jpg
    178.6 KB · Visningar: 45
någon snäll människa som kan hjälpa mig å kolla ventilspelet...jag ringde till yamaha center dom vill ha 7000 för det...
 
någon snäll människa som kan hjälpa mig å kolla ventilspelet...jag ringde till yamaha center dom vill ha 7000 för det...
Det är möjligt att det går att lösa... Fast jag är i Uppsala förståss.
Tror inte jag har shims kvar men en ventilkoll går att göra på några timmar, om jag kommer ihåg hur man gjorde med den motorn ;)
 
Det är möjligt att det går att lösa... Fast jag är i Uppsala förståss.
Tror inte jag har shims kvar men en ventilkoll går att göra på några timmar, om jag kommer ihåg hur man gjorde med den motorn ;)

Om det går åt många shims kan det bli dyrt, köpte shims för ungefär halva priset på en crossbutik.
 
någon snäll människa som kan hjälpa mig å kolla ventilspelet...jag ringde till yamaha center dom vill ha 7000 för det...

Nog måste ni ha andra firmor där uppe också? Yamaha i GBG är också utan verklighetsförankring. Men tex. RN Mc service låg på under halva priset...och redovisade även två priser...ventilKOLL och ventilJUSTERING. (Om jag nu kommer ihåg rätt då det var polaren som kolla)
 
Back
Top