TRX-tråden

Är det orginal gafflar? Vad har du tänkt dig för pris?
Ska iaf kolla vad det kostar att lämna in dem och få någon att sätta i nya packboxar mm i mina.
Hjälper det om man har en platta bärs med sig i garaget alltså? Tar det mindre tid då?
Något man bör tänka på om jag nu får för mig att försöka själv?
 
En platta vet jag inte men ett gäng bärs och en polare så går det mycket fortare ja!
....är nog inte värt frakten till Gotland faktiskt...fast är det dyrt och lämna in och du inte vill på´t själv så....femhundring kanske.

Är det orginal gafflar? Vad har du tänkt dig för pris?
Ska iaf kolla vad det kostar att lämna in dem och få någon att sätta i nya packboxar mm i mina.
Hjälper det om man har en platta bärs med sig i garaget alltså? Tar det mindre tid då?
Något man bör tänka på om jag nu får för mig att försöka själv?
 
Jag ska kolla nu när det blir vardag vad det kommer att kosta och prata med en verkstad här på ön. Jag hör av mig men det är klart intressant.
 
Godfortsättning på er alla!
Snart ska jag sätta igång med min trx igen... behöver se över den innan säsongen kommer igång.
Läcker olja om framgaffeln så jag tror jag får lämna in dem. Eller fixar man att byta packboxar själv? Svårt?

Någon som har någon plan på att göra ett gotlandsbesök i år? Jag måste iaf köra lite på ringen i år iaf. Blev dåligt med det 2008 men det är ju så kul!

Mvh Fredrik

Det samma! Jag har planerat att bromsa ned snitthastigheterna lite under andra ActionPics helgen, dvs 5-7/6. Vi hinner kanske snackas vid lite längre då än sist?

Gaffeljobbet är inte så märkvärdigt, förutsatt att du inte har två högertummar på vänster hand... KW har redan nämnt det svåra, men det finns bot för det om du kommer så långt.
 
Jag har nu bestämt mig för att jag ska fixa mina gafflar själv... får bli lite svordomar mm men de kan de vara värt samt att man lär sig alltid av att göra sakerna själv.

Jag ska nog försöka vara ute då de har sina helger men vet ej om jag kör då. Beror på hur jag jobbar , väder och vind mm.
 
Jag har nu bestämt mig för att jag ska fixa mina gafflar själv... får bli lite svordomar mm men de kan de vara värt samt att man lär sig alltid av att göra sakerna själv....

Köp ett riktigt packboxbankarverktyg för att montera dit den nya boxen, det kommer spara dig mycket tid och svordomar. En mutterknack ska tydligen funkar för att lossa bottenskruven utan mothåll sägs det, annars kan du använda fjädern som mothåll det funkar hyfsat. Själv så tycker att det svåraste är att lyfta upp hojen på ett säkert sätt... Lycka till!
 
cpkossa; skrev:
Köp ett riktigt packboxbankarverktyg för att montera dit den nya boxen, det kommer spara dig mycket tid och svordomar. En mutterknack ska tydligen funkar för att lossa bottenskruven utan mothåll sägs det, annars kan du använda fjädern som mothåll det funkar hyfsat. Själv så tycker att det svåraste är att lyfta upp hojen på ett säkert sätt... Lycka till!

Eftersom motorn ursprunligen är från en stor off-road så är den begåvad med fästöron för hasplåt. I framänden på motorblocket hittar du dem. Sitter små plastlock intryckta. Om man letar på en 9mm rundstång i höggradigt eller rostfritt stål så kan man trä den igenom och låta axeln vila på pallbockar på vardera sidan.
 
Eftersom motorn ursprunligen är från en stor off-road så är den begåvad med fästöron för hasplåt. I framänden på motorblocket hittar du dem. Sitter små plastlock intryckta. Om man letar på en 9mm rundstång i höggradigt eller rostfritt stål så kan man trä den igenom och låta axeln vila på pallbockar på vardera sidan.

jo jag vet men räcker det att lyfta med vanligt depåstöd för att få tillräckligt med höjd för att kunna dra ur benen från kronan?
 
Jag hade funderingar på att fästa en stor krok eller motsvarande i taket på garaget och sedan hänga upp cykeln i spännrämmar och sedan ha en domkraft under. Borde inte det funka bra?
Mutterknackare har jag en så det löser sig nog...
Tar emot alla tipps jag kan få.
Just nu blir det dock inget gjort. Åkt på 39 graders feber och ligger mer eller mindre utslagen i lägenheten.

packboxbankarverktyg vart köper man det? Behövs det? Dyrt?

Har bara bakre depåstödet till min... Så det blir domkraft mm för att farsgubben eller någon annan inte ska kunns välta den...
 
Last edited:
Jag hade funderingar på att fästa en stor krok eller motsvarande i taket på garaget och sedan hänga upp cykeln i spännrämmar och sedan ha en domkraft under. Borde inte det funka bra?
Mutterknackare har jag en så det löser sig nog...
Tar emot alla tipps jag kan få.
Just nu blir det dock inget gjort. Åkt på 39 graders feber och ligger mer eller mindre utslagen i lägenheten.

packboxbankarverktyg vart köper man det? Behövs det? Dyrt?

Har bara bakre depåstödet till min... Så det blir domkraft mm för att farsgubben eller någon annan inte ska kunns välta den...

Kan du fästa ett block eller liknande i taket så är det nog det säkraste/enklaste sättet att lyfta. angående verktyget så finns det här http://www.louis.de/_407cfe47aa0e70...le_context=detail&artnr_gr=10003457&anzeige=0
jag vetefan vad det heter på svenska men jag vet att jag hade sparat mycket tid om jag hade haft ett sånt :).

edit. 41mm är det som gäller till TRX gaffeln...
 
Har bara bakre depåstödet till min... Så det blir domkraft mm för att farsgubben eller någon annan inte ska kunns välta den...

När jag tog bort min gaffel, så fixade jag en plankbit och skruvade dit en kloss på vardera sidan om avgasrören under motorn, sedan lyfte jag med garagedomkraften. Baktill stod den på depåstödet, det funkade bra (för mig i alla fall).
 
TRX som första hoj!

Hej!

Är Trxen ett bra första köp?

Är ute efter en första hoj. haft körkort några år men inte blivit av att jag skaffat nån cykel, men nu har ja fastnat lite för trx. :)

Ska ha den främst till att pendla till jobbet på (70-90 vägar).
Sen blir det väl en del turer runt om i landet.

Sen är man ju 195cm och 110kg, Körde upp för några år sen på en gsx 750 och den satt jag inte bra på. kändes aldeles för liten. :3freak

Är TRX pålitlig nog för att pendla med? Eller har ni några andra förslag?
 
Hej!

Är Trxen ett bra första köp?

Är ute efter en första hoj. haft körkort några år men inte blivit av att jag skaffat nån cykel, men nu har ja fastnat lite för trx. :)

Ska ha den främst till att pendla till jobbet på (70-90 vägar).
Sen blir det väl en del turer runt om i landet.

Sen är man ju 195cm och 110kg, Körde upp för några år sen på en gsx 750 och den satt jag inte bra på. kändes aldeles för liten. :3freak

Är TRX pålitlig nog för att pendla med? Eller har ni några andra förslag?

En TRX är ALLTID ett bra köp som funkar bra till det mesta, framförallt så är det en billig hoj att äga... Sen om du sitter bra på denär svårare att svara på eftersom du är lite längre än mig(187cm), men jag sitter ganska bra... Hur pålitlig den är beror ju helt på hur den har skötts om osv. men det är samma sak för de flesta motorcyklar. Ska du ägna dig åt touring så finns det väll bättre hojar.:)
 
Ville bara säga hej och berätta att jag betalade handpenning på en TRX idag! Kallt att provköra men jösses vad den lät gött! Ser framemot en lång sommar med många mil i sadeln...
 
Nipejo; skrev:
Ville bara säga hej och berätta att jag betalade handpenning på en TRX idag! Kallt att provköra men jösses vad den lät gött! Ser framemot en lång sommar med många mil i sadeln...

Välkommen i TRX-muppflocken!:D
 
Hej!

Är Trxen ett bra första köp?

Är ute efter en första hoj. haft körkort några år men inte blivit av att jag skaffat nån cykel, men nu har ja fastnat lite för trx. :)

Ska ha den främst till att pendla till jobbet på (70-90 vägar).
Sen blir det väl en del turer runt om i landet.

Sen är man ju 195cm och 110kg, Körde upp för några år sen på en gsx 750 och den satt jag inte bra på. kändes aldeles för liten. :3freak

Är TRX pålitlig nog för att pendla med? Eller har ni några andra förslag?


jag skulle nog säga att TRX är en bra (om inte den bästa) förstahoj i alla kategorier. Hyfsat billig inköp, billig försäkring, lättkörd, tillräckligt med kraft för en första cykel, lättdoserad effekt, lättkörd, lättservad.

ang. gsx750 så är ju det en hoj som är känd för att vara liten. Körskolan jag gick på hade gsx750 för tjejerna och hornet 900 för killar :hihi

Välkommen i TRX-muppflocken!:D
TRX-mupparna är ju halva grejjen :rolleyes:
 
Last edited:
En TRX är ALLTID ett bra köp som funkar bra till det mesta, framförallt så är det en billig hoj att äga... Sen om du sitter bra på denär svårare att svara på eftersom du är lite längre än mig(187cm), men jag sitter ganska bra... Hur pålitlig den är beror ju helt på hur den har skötts om osv. men det är samma sak för de flesta motorcyklar. Ska du ägna dig åt touring så finns det väll bättre hojar.:)

Har tittat ut en cykel men den är alldeles för långt bort för att provköra. Ingen lust att köpa grisen i säcken. :gnissla
Vill ju inte åka och provaköra andras hojar om man inte e intresserad av att köpa känns ju lite sådär.. :3freak
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top