TRX-tråden

Är den svårstartad? När smäller det, när den gått igång eller medans du försöker starta?

Min snurrar igång efter något varv med startmotorn, och den smäller aldrig.

Nu efter ventilspelsjusteringen så startar den alltid på första varvet. Själva smällen kommer precis när man tror att den ska starta lugnt o fint, men bara ungefär 1 av 20 starter. De gånger den smäller så har den oftast stått orörd ½-1 vecka.

Och när den smäller....baktänder eller framtänder den?
Den kan smälla framåt både pga fett o tunt, fast fett så brukar det smälla när krökarna är heta.
Ahhh...blabb, blir bara spekulationer...mer info! :)

Om fram är rätt håll så tror jag att den tänder framåt. Fick en liknande kabooom med tjejens gs500e när jag dödade den på höga varv (drog in massa soppa?) och sedan startade. Därför tror jag att den ligger o läcker liiiite soppa.

Min gamla TRX small i tid och otid.
En gång när jag skulle köpa pengar i minutenmaskinen, så small det rejält, så kärringen som stod i kön blev skiträdd:tungan
En annan gång skulle jag parkera i mitt gamla garage, som jag hade gemensamt med en granne, som dessutom låg i en uppförsbacke, så jag tog fart uppför och dödade hojen på knappen (för klockan var sent) väl inne i garaget slog jag på knappen igen och pang sa det, som ett bösseskott och grannarna vaknade:gnissla
Dagen efter skulle jag starta skiten, men den ville inte:mad:
Efter lite felsökning upptäckte jag att bägge förgasarna hade hoppat av:gnissla Hhrrmm! TRX-power?
Den som jag har nu har aldrig pangat, men den har skrämt både kärringar och hundar ändå:)

Ok, låter ju lite likt min. Min har dock aldrig pangat när jag har startat den efter att jag nyligen har kört den. Då kanske den baktänder då... Hur åtgärdar man det?

Jag tänkte säga insugsgummin, spruckna el.dyl och effekten blir ju densamma.
Har varit 2-3 st på engelska forumet som haft det.
Men den är ju bara en spekulation... :D

Kan tjuvluft göra att det smäller bara precis vid start?

En sak jag tänkt på...

Våra framskivor (original) är ju flytande....men mina är HELT stela....går inte att flexa alls. Jämförde med ett par R1 race skivor och dom skramlade fint 5mm fram och tillbaks och var verkligen flytande.

Hur ser era skivor ut, är dom lika stelopererade som mina??

Ungefär lika flytande som sten. Kan rubba dom ungefär ½mm.
 
Linehona, eller en stav med något mindre diameter än kammarna och smärgelduk. (Mjukt material i lagerbanorna, lätt att ta för mycket) Köp Plastigauge, och kolla spelet. Är kammarna raka, rullar de lättare i något läge? Då kan man rikta dem med lite hederligt ingenjörsvåld...

Är det kammar som inte satt original i toppen? Överfallen hör ihop med toppen? Kammarna rullar bra i någon topp?

Det är nya tornadokammarna som jag iofs bara "testkörde" på vardagsrumsbordet...
Nya toppen i nu, skall se om Yamaha har lite plastigauge i morgon!
 
Japan utförande

Hej, är det någon som vet om en TRX i Japan utförande fungerar bättre än en vanlig? Bromsar etc.

Det enda skillnaden jag hört talas om (förutom utseendet) är en lägre toppfart pga strypning på Japan modellen.

Tacksam för svar!

ps. jag hade en vanlig TRX som Grottis trimmat, kanske någon här som har den nu?
 
Last edited:
Vad tycker ni är snyggast:
Förhöjt kåpglas eller vanligt? Tonat blir det iaf.
Tänkte nog ta ett från touringbutiken men vet ej vilket som blir snyggast.
 
Hej, är det någon som vet om en TRX i Japan utförande fungerar bättre än en vanlig? Bromsar etc.

Det enda skillnaden jag hört talas om (förutom utseendet) är en lägre toppfart pga strypning på Japan modellen.

Tacksam för svar!

ps. jag hade en vanlig TRX som Grottis trimmat, kanske någon här som har den nu?

Brembo oken är enligt hörsägen bättre än sumitomo originalen.
Färgsättningarna är ju bättre, motorn ska vara svart!! :tummenupp
Har för mig att fjädringen är ännu värre på Japan modeller, gjord för lättviktarna där borta. :-)

Vad tycker ni är snyggast:
Förhöjt kåpglas eller vanligt? Tonat blir det iaf.
Tänkte nog ta ett från touringbutiken men vet ej vilket som blir snyggast.


Tycker originalet är snyggast...DB är funktionellt....touring är horribelt.
 
Last edited:
Räcker nog med din åsikt. Blir ett mörkt orginal.
15 mil på denna lilla ö idag.
 
Det är nya tornadokammarna som jag iofs bara "testkörde" på vardagsrumsbordet...
Nya toppen i nu, skall se om Yamaha har lite plastigauge i morgon!

Helt hopplöst, är hyffsat säker på att dom inte gett tillbaks mina som satt i toppen....har dessutom hittat en "pitting" i ena kamloben....
Detta + att kammen sitter som gjuten när överfallen är på gör att jag måste reklamera skiten...
Nu är frågan....byta tillbaks till "gamla" toppen och kenta´s eller börja härja i överfallen för att få dit kenta´s??
....mitt mellannamn är Murphy...
 

Bifogat

  • pitting.jpg
    pitting.jpg
    159 KB · Visningar: 56
Helt hopplöst, är hyffsat säker på att dom inte gett tillbaks mina som satt i toppen....har dessutom hittat en "pitting" i ena kamloben....
Detta + att kammen sitter som gjuten när överfallen är på gör att jag måste reklamera skiten...
Nu är frågan....byta tillbaks till "gamla" toppen och kenta´s eller börja härja i överfallen för att få dit kenta´s??
....mitt mellannamn är Murphy...

Jag skulle använda den gamla toppen tills reklamationen är löst. Det ser ut att vara en jävla grop, skulle den kammen vara ny?
 
Jag skulle använda den gamla toppen tills reklamationen är löst. Det ser ut att vara en jävla grop, skulle den kammen vara ny?

Alla som finns att få tag på idag är omslipade original, vet inte ens om vee-two gjorde dom från scratch.
Jo, gamla toppen får nog åka tillbaks....om jag kan få loss toppackningen...har kopparsprayat den....:gnissla
 
15K för en 1996:a måste vara tokbilligt, något med någon oljenivå han inte får upp efter bytet i "fönstret" bara delar måste överstiga denna summa på hojen!!
http://www.blocket.se/vi/17486677.htm?ca=9_s
Tokbilligt, och troligen inget fel. Bara att han inte vet om att det är en torrsump och att oljan alltså inte ska kollas med kall motor utan med varm direkt efter körning... Det behöver inte vara nån olja i fönstret direkt efter ett byte... Satan man skulle slå till.
 
Last edited:
Tokbilligt, och troligen inget fel. Bara att han inte vet om att det är en torrsump och att oljan alltså inte ska kollas med kall motor utan med varm direkt efter körning... Det SKA inte vara nån olja i fönstret direkt efter ett byte... Satan man skulle slå till.

Förmodligen någon vänlig själ som upplyser honom..har bara ca 9 mil till sala, Kan ju dölja något annat fel genom att spela "dum" så här med oljan, kanske motorfel med lagerknas etc (informationen om detta med oljan borde ju bara vara ett samtal bort för honom..) så får man absolut inte starta den på plats....
 
Last edited:
Risken är nog ganska stor att han döljer något allvarligt med att spela dum, men för 15k är det ju värt att chansa :)
 
Hej alla TRX-ägare.

Jag tänker byta drivpaket på min pch funderar på att ändra kugg-mängden.

Vad kör ni med? Ska man kugga ner en fram och upp två bak eller räcker det med ner en fram. Vill att hojen ska sticka bättre och helst även gå upp på bakan i ettan utan koppling.

Skall även kunna ligga i 110-120 utan att ligga över 5.5rpm.

Var köper man drev till bra priser?
 
gå upp på bakan i ettan utan koppling.

Lycka till!!! :D

För billiga drivpaket kolla ebay....
Vill du ha mycket att välja på....bra service och köpa Svenskt ring Addemoto!! :tummenupp


...kan lägga till att jag testade 15/40 en gång och den lyfte inte en centimeter på ettan, den var dock rapp som fanken men totalt okörbar på motorväg.....och då hade jag ändå 90hk....
Kanske om jag studsat fjädringen hade det ryckt lite i den...men skall du uiiilllaa....skaffa annan båge!! :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top