TRX-tråden

Har kört min TRX runt 100 mil nu, måste säga att det var längesen jag hade så skoj på mc.
Ja eller min gasgas 450 gav ju samma körgläje men då var det ju på grus...
Vfr800 jag körde förra säsongen kommer inte ens i närheten av TRX:ens känsla...nu behöver det ju inte gå fort för att det skall vara roligt, att använda bottendraget ur kurvor för att sedan motorbromsa kraftigt inför nästa kurva ger ju det hela en underbar känsla, speciellt med öppna ljuddämpare och ett kn-filter på insuget.
Lite tråkigt att ligga och bluddra bakom frugan när hon övningskör bara ;-)

Jag har dock ett litet problem, känslan i mitt bromsgrepp gillar jag inte, jag har ca 10mm att trycka in innan jag har full broms, detta med ett helt stumt handtag, inte dom där 10mm flex man normalt har att leka med vid broms. Det känns lite som att det är allt eller inget, sen tycker jag inte bromsverkan är optimal.
Jag testade att byta till R1 ok utan framgång. Det sitter stålspunna slangar på oxå.
Nån som vet vad jag skall hitta på? är det ny bromscylinder som gäller?
 
Har kört min TRX runt 100 mil nu, måste säga att det var längesen jag hade så skoj på mc.
Ja eller min gasgas 450 gav ju samma körgläje men då var det ju på grus...
Vfr800 jag körde förra säsongen kommer inte ens i närheten av TRX:ens känsla...nu behöver det ju inte gå fort för att det skall vara roligt, att använda bottendraget ur kurvor för att sedan motorbromsa kraftigt inför nästa kurva ger ju det hela en underbar känsla, speciellt med öppna ljuddämpare och ett kn-filter på insuget.
Lite tråkigt att ligga och bluddra bakom frugan när hon övningskör bara ;-)

Jag har dock ett litet problem, känslan i mitt bromsgrepp gillar jag inte, jag har ca 10mm att trycka in innan jag har full broms, detta med ett helt stumt handtag, inte dom där 10mm flex man normalt har att leka med vid broms. Det känns lite som att det är allt eller inget, sen tycker jag inte bromsverkan är optimal.
Jag testade att byta till R1 ok utan framgång. Det sitter stålspunna slangar på oxå.
Nån som vet vad jag skall hitta på? är det ny bromscylinder som gäller?

En radiell pump är en av dom bästa sakerna du kan köpa till hojen, en begad PT kan man hitta för runt tusenlappen till dörr på evilbay! :tummenupp

....inte bara för att jag har PT nu alltså...såg en Brembo för under 1500 härom dagen!
Sen får man ställa sig frågan hur mycket man vill lägga på sin TRX....min är nog en bra bit över 100k nu (med inköp) och det hade jag lätt fått en RSV mille med kompressor för! :tuttar
 
Jag testade att byta till R1 ok utan framgång. Det sitter stålspunna slangar på oxå.
Nån som vet vad jag skall hitta på? är det ny bromscylinder som gäller?
Kolla att du inte har R1-system med original handtagsarm. Det är ingen bra kombo då utsticket på TRX-armen är på tok för långt för R1-pumpen.

Grattis till hojen förresten! :)

PS. Hade du kombibromsar på Hondan så SKA dessa ha mindre flex (mindre slang) och de tar även annorlunda.

Edit: Förresten, nån TRX:are med semester som känner för två dagar med öppen depå? Midlanda 17-18:e kan jag tipsa om. Tokbilligt dessutom. :tummenupp
 
Last edited:
En radiell pump är en av dom bästa sakerna du kan köpa till hojen, en begad PT kan man hitta för runt tusenlappen till dörr på evilbay! :tummenupp

....inte bara för att jag har PT nu alltså...såg en Brembo för under 1500 härom dagen!
Sen får man ställa sig frågan hur mycket man vill lägga på sin TRX....min är nog en bra bit över 100k nu (med inköp) och det hade jag lätt fått en RSV mille med kompressor för! :tuttar

Får väl bli en radiell pump då kanske...hittade en brembo-kopia från thailand för lite drygt 300:- ink frakt...undrar hur illa en sån kan vara...
 
Lite tråkigt att ligga och bluddra bakom frugan när hon övningskör bara ;-)

HAHA! Jag vet EXAKT vad du menar :D

Vad gäller bromsarna så tycker jag att jag har väldigt mycket mellan allt och inget (orginal). Tjejens gs500e är betydligt värre på den punkten.
 
Kammar igen...

@ Hasse

Tjenare!
När semestrar o.dyl. är klart och du känner att du har en stund (och vill) över att översätta dokument som kom med Tornado kammarna så skulle det vara mycket uppskattat. Har frågat efter ett engelskt dokument men jag tror det är långsökt.

Har gjort en babelfish översättning så fått lite ut av det...men...ja...

En intressant sak är att det verkar vara en instruktion till att få ut mest av kammen....och det är viktigt som FAN att graden blir alldeles korrekt annars får man sämre resultat än med originalkammar.
Låter MISSTÄNKT likt Sölle racing effort....

Kanske kan dokumentet säga en del om kentas också.....!?

Ha det gött på Åland!!

//M
 
För övrigt så har jag en oöppnad låda med shims om någon av någon anledning skulle behöva storlek 240 och uppåt. Jag trodde att jag beställde en sats men det var tydligen två små och den med stora har man ju ingen användning av till trxen...

Tja! Det kan mycket väl vara så att jag skulle behöva stora shims till mina Tornado kammar!!
 
Hej!
Går här och lurar på ett TRX-köp. Har hittat en skaplig importhoj men med 25kw.
Är det någon som har koll på det där med strypningen. Lätt fixat att plocka bort?
 
Hej!
Går här och lurar på ett TRX-köp. Har hittat en skaplig importhoj men med 25kw.
Är det någon som har koll på det där med strypningen. Lätt fixat att plocka bort?

Jag tror jag såg en strypningssats på ebay och det såg ut att vara "brickor" till gasarna, gissar på att det måste jettas om till original igen också. Men som sagt....gasarstrypning vad jag vet....
 
Strypningar till fyrtaktare brukar bestå av antingen trottelstoppar eller små borrade hål (bara vacumförgasare). Båda gör att trotteln inte lyfter fullt, och båda är lätta att ta bort. Som sagt så kan den va omjettad men det är inte alls säkert. Köp om priset är rätt!
 
Strypningar till fyrtaktare brukar bestå av antingen trottelstoppar eller små borrade hål (bara vacumförgasare). Båda gör att trotteln inte lyfter fullt, och båda är lätta att ta bort. Som sagt så kan den va omjettad men det är inte alls säkert. Köp om priset är rätt!

Var skulle de vara borrade?
 
Var skulle de vara borrade?

Har inte riktigt koll på det men vitsen är att de ska läcka så att de inte ger fullt vacum. hålen är små och tätas lätt med någon metallepoxy eller liknande. Sök under teknik och mek i forumet så hittar du ganska snabbt.
 
Har inte riktigt koll på det men vitsen är att de ska läcka så att de inte ger fullt vacum. hålen är små och tätas lätt med någon metallepoxy eller liknande. Sök under teknik och mek i forumet så hittar du ganska snabbt.

Hade du shims till salu??
...finns på ebay fast när jag vet vilka storlekar så behöver jag ju dom rätt fort...:va
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top