jpe70
Twinverkstan
Verkar så, definitivt....annars får vi väl säga det igen, inget TRX år...
Thunder Day och all övrig mc-aktivitet på Monzta förbjuden fr o m idag tisdag 26/6
Last edited:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Verkar så, definitivt....annars får vi väl säga det igen, inget TRX år...
Verkar så, definitivt.
Thunder Day och all övrig mc-aktivitet på Monzta förbjuden fr o m idag tisdag 26/6
Verkar så, definitivt.
Thunder Day och all övrig mc-aktivitet på Monzta förbjuden fr o m idag tisdag 26/6
Trist... Tycker synd om de som engagerat sig och lagt med en massa arbete. Det enda positiva är att jag, nyss hemkommen efter en vecka i Lofoten, slipper packa och sätta mig på hojen direkt, men det hade jag gärna gjort.
Lofoten är verkligen underbart! ...och inåt hela vägen mot riksgränsen.
...men det jag EGENTLIGEN är nyfiken på är om du kollat något på bågen....och kentkammarna. Inte för att jag ens kan starta min men ändå!![]()
![]()
Tjena gott folk, det ser ut som det börjar bli dags för en smärre motorrenovering på min pärla, den börjar dra liiiite väl mycket olja, är det någon som har gjort en sån som berätta vad det kostar och om det finns någon vettig verkstad i närheten av Tokholm?
micke
1 liter per 100 mil är väl på gränsen till OK... Om jag har renoverat
Jag har i princip gjort allt själv, så det är svårt att uppskatta vad det skulle kosta. Beror ju på vad som måste renoveras också. Hona cylinderloppen och sätta i nya kolvringar och ventiltätningar är inte så dyrbart. 10 ventiltätningar gick förra året på 570:-, 2 set kolvringar gick på 645:- och honing 360:-. Arbeteskostnaden har jag ingen aning om, men det är inget jätteavancerat för en mek att fixa, gissar på sisådär 6-12 timmar... En verkstad som jag iofs inte testat själv, men som jag pratat med en del är MCproffsen (http://www.mcproffsen.se/), de verkar rätt så seriösa i alla fall.
Ang. din hoj, har du testat tipset med en liten infettad tygbit på en ståltråd? Tror det skulle funka, bättre än att riva bort toppen i alla fall!
Tjena gott folk, det ser ut som det börjar bli dags för en smärre motorrenovering på min pärla, den börjar dra liiiite väl mycket olja, är det någon som har gjort en sån som berätta vad det kostar och om det finns någon vettig verkstad i närheten av Tokholm?
micke
Hejsan.
Jag har presis gjort en sådan under denna vinter, men då jag inte hade Hans kunskaper så lät jag firman som vinterförvarade MC:n plocka ned motorn.
Jag plockade ned allt utan på liggande som tex kåpor, kylare, fuggar, avgas, och divere annat.
Jag fick sedan delarna i en låda och körde över detta till MC proffsen, dom gjorde rent allt från sot och fastbrännt skit, bytte ventiltätningar, mätte upp alla slitdetaljer, även förgasarna, borrade 0.50, ställde ventiler samt TPS:en.
Nya överdimmensionskolvar och kolvringar och nya packningar till allt som behövs för återmontering beställdes av dem. och låg i lådan för återtransport.
9800:- (med jobb och delar) ned och återmontering av motorn var ett uppgjort pris som ingick i priset för vinterförvaringen.
Ja jag har nu kört halva sommaren och inte fyllt på 1dl, känns ganka bra att man inte sprider olja runtom i vår natur.
NLX567
Har fått svar från Kent Cams nu. Lite förbryllande, men det blir nog bra.
De menar att profilen legat på gränsen (till vad fattar jag inte riktigt), och att lyftarna inte hunnit med att följa kammen. De ska nu slipa om kammen med en specialprofil, 248 graders duration och 0,2 mm mer lyft
Jag frågade om detta var speciellt för TRX/TDM-kammaarna, men Tony menade att det var första gången de sett något liknande. Jag misstänker att det var någon vajsing med ythärdningen trots allt, men att de inte riktigt vill erkänna det. Ska snacka med min topplockstrimmare, det är kanske idé att förspänna ventilfjädrarna med någon bricka. Kammarna lär nog inte dyka upp denna veckan.
Säkert bara nåt smuts på skärmen
@Jåke:
Jag har sett något på blocket, du verkar vara helt seriös? Vad suktar du efter nu då?
När du snackar med din trimmare, kan du fråga om han kan se ngt som helst "samband" med min dipp i kurvan. Jag tänker...ju högre varv desto större chans att inte lyftarna hänger med....eller!?
Jovisst kan jag det, men jag tror knappt det har nåt med det hela att göra. Om öppningen går för fort i början, och för långsamt i slutet, så medför det ju en större öppningstid, och om våra kammar var extrema, på gränsen, så skulle det kunna vara så som du säger, men i och med att de är relativt milda jmf m Veetwo, Megacycle osv så tvivlar jag. Dessutom, om det skulle vara likadant på din, så skulle det ju bli såna märken som det var på mina kammar det borde ju du/Sölle sett det då kammarna lyftes ur. (Mina kammar hade ju ordentliga förslitningar efter relativt lugn körning i bara 40 mil!) Min topp har ju rätt hårt omfrästa ventilsäten, vilket gör att ventilerna sjunker djupare in, och detta i kombination med minskad bascirkel ger ju lägre förspänning på ventilfjädrarna, och detta tillsammans med ev. dålig ythärdning kan nog vara en god förklaring, men dina ventilsäten var väl inte särskilt omarbetade?
även om jag är glad att jag kan spara en del stålar genom att göra det själv, lägg till en omgång shims, ny topplockspackning, en sats kolvar med ringar och lite extra jobb. Bara materialet jag räknat upp är säkert minst 4000:- extra
Hejsan.
Jag har presis gjort en sådan under denna vinter, men då jag inte hade Hans kunskaper så lät jag firman som vinterförvarade MC:n plocka ned motorn.
Jag plockade ned allt utan på liggande som tex kåpor, kylare, fuggar, avgas, och divere annat.
Jag fick sedan delarna i en låda och körde över detta till MC proffsen, dom gjorde rent allt från sot och fastbrännt skit, bytte ventiltätningar, mätte upp alla slitdetaljer, även förgasarna, borrade 0.50, ställde ventiler samt TPS:en.
Nya överdimmensionskolvar och kolvringar och nya packningar till allt som behövs för återmontering beställdes av dem. och låg i lådan för återtransport.
9800:- (med jobb och delar) ned och återmontering av motorn var ett uppgjort pris som ingick i priset för vinterförvaringen.
Ja jag har nu kört halva sommaren och inte fyllt på 1dl, känns ganka bra att man inte sprider olja runtom i vår natur.
NLX567
... mecka hoj ...
NLX567
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |
![]() |
SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa
Sveriges MotorCyklister (SM... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
![]() |
TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025
Nu är det klart att världen... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025
Honda var tillbaka i Biarri... |
|
![]() |
En hyllning till mästaren!
Pressrelease från MV Agusta... |