TRX-tråden

Besiktigade min TRX i måndags med Micron burkarna på.
En liten chansning som gick hem. :banana
Kille som besiktigade hojen sa bara att det här ska bli intresant när han startade den.
Dock fick jag en 2:a på framhjulslager som nu är åtgärdat.

CALLAHAN skrev:
2288023 Besiktigade min TRX i måndags med Micron burkarna på.
En liten chansning som gick hem. :banana
Kille som besiktigade hojen sa bara att det här ska bli intresant när han startade den.
Dock fick jag en 2:a på framhjulslager som nu är åtgärdat.

Det brukar fungera rätt bra med TRX/TDM, hade själv ett par grova IXIL slip-on
men den visade bara 101dB. Med tanke på slaglängden på TRX/TDM 850 så ska den mätas vid 4850 v/min.

Jåke skrev:
2288111 Finns en bild ungefär mitt i tråden på hur min burk ser ut. Vadderingen borta, snorkeln helt väck och har ett hål upptaget i framkant. Hasse kör helt utan burk :D

Edit: Hittade bilden: http://sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=121792

SÅ skall jag nog göra! ....även om mitt "vindfång" blev rätt bra :gnissla
Får hoppas regnet håller upp i em. så man hinner göra lite mods innan inlämning i nästa vecka!

ps. Hasse har ju "riktiga" gasare!! :yoparty

Last edited:
Skickar upp några av mina bilder tagna av min inhyrda proffsfotograf..

Skall inte anlita honom igen.

"Hur fan skall jag veta vilken hoj jag skall ta kort på ? De ser ju likadana ut allihopa!"

//P

Anehall skrev:
2288012 Bra bilder på kass åkning :)

Din avatar rockar... :yoparty

Man verkligen ser hur du lider.

//P

Bifogat

• IMG_316121.jpg
    IMG_316121.jpg
    61.5 KB · Visningar: 63
  • IMG_316311.jpg
    IMG_316311.jpg
    58.8 KB · Visningar: 57
  • IMG_317141.jpg
    IMG_317141.jpg
    39 KB · Visningar: 55
  • IMG_317351.jpg
    IMG_317351.jpg
    40 KB · Visningar: 54
  • IMG_317431.jpg
    IMG_317431.jpg
    42 KB · Visningar: 58
  • IMG_318861.jpg
    IMG_318861.jpg
    63 KB · Visningar: 75
Bilder från Monzta

Tack allihop för en trevlig helg :-)

Som ni kanske kommer ihåg hade vi två fotografer där på lördagen och idag har vi lyckats lämna in fyra rullar film för framkallning, blir klara nästa fredag. Vi lägger upp dem så fort vi kan!

Trevlig helg!

Hejsan alla

måste bara få berätta....

Jag har under hela våren gnetat runt på Rörken (Uppsala) varje måndag under SMC:s överinseende o med deras instruktörer, efter fem års uppehåll och uppnådd ålder på 45+ så var det läge att göra nyastart, började i långsammaste gruppen, ett jävla tjat om blicken blicken, blicken, sen pratades det motstyrning, spåprval, svängpunkter, apex, knäslut, armbågskontakt med tanken, häng i sväng, flytgas osv så resulterade detta småning om att man hamnade i näst snabbaste gruppen av fyra.

Några av instruktörerna hyrde Montza nu i helgen, och så fick vi "elever" köra där under en sk. bandag, altså ingen direkt kursdag, men lite tipps om si och så skulle vi få i alla fall, vi uppdelades i två grupper, Snabb och Supersnabb :) och för mig så var det premiär på "stor" bana för första gången överhuvudtaget. Under besiktningen så fick jag reda på att mitt bakdäck Metzler MZ4 inte direkt var något bandäck så "ta det lugnt" sa han, när han så gick runt hojen så fick han se att rören bak var väldigt sotiga och så fråga han om den drar mycket olja, tja mycke o mycket 1L/100mil svara jag, spräng bara inte motorn så vi åker av i din olja va nästa kommentar..shit tänkte jag va faan har jag här att göra :( sopiga däck och så skall man åka runt o va rädd om motorn, ja skiter i detta och åker hem, men nåja jag kan ju alltifd åka runt och leta spårval i alla fall.

Så var det dags, det första varven åkte man liksom runt och bara kikade, kuperat och trevligt, ganska smalt på sina ställen, tempot ökade, och så började man tycka att några åkte långsamt, ääh va fan jag blåser om dom vid älven, sagt och gjort, sedan kom en kort höger kasta om till vänster och upp för lilla backen slicka kanten och ut på korta rakan, faan va bra det gick, men OOoopss va den här knyter sig, ut och nästan rakt och så högt upp i kurvan ingen broms, lägg höger och ned för backen, kort broms, skarp vänster och ut och upp för backen ja jävlar det är som berg o dal bana, och så högt upp i kurvan, lååååång höger och ut på Älvrakan igen, Nu börjar jag förstått vad TRX:en är byggd för.

Fy satan va roligt det var, och inte åkte jag hem heller, jag är fortfarande i extas, :yoparty och när man sedan hittade rätt i lådan och fick flytgas in i och rätt drag ut ur de två stora kurvorna i varje ändan, ja faan det är så man ryser. så lätt så smidig och så lydig och hela tiden vrid utan att man behöver vara rädd för att man lödar på för mycket, en plastraket med 180 hästar jösses jag skulle vara livrädd hela tiden. under ett pass så var jag i fullständigt rus, allt stämde, sånt flyt, sån harmoni, ja det är svårt att beskriva för någon som inte upplevt det, det närmaste jag kan komma att tänka på är när man är kär och den man är kär i och en själv får ett sånt flyt i dansen att man liksom bara är ett. Lika för er? Jag hoppas det blir en TRX-helg igen nästa år, då kommer vi till er med andra däck och en renoverad motor och lite mera kunskap:banana

Det är bandag på Linköping den 22/7, någon som har/ska åka där? Är den lika rolig som Montza?

Någon som har rekomendationer att göra när det gäller motorrenovering av våra motorer?

Ha det bra alla
NLX 567

nlx567 skrev:
2294622 Hejsan alla

måste bara få berätta....
Kul att du gillade banan :) Högern ner för backen innan depå är en liten favorit, den tar man med knät i backen och gaaaaz :lol

Nästa gång kan du ju säga åt de där instruktörerna att de tar reda på lite om hojen innan de säger nåt om sprängd motor. Obegåvad kommentar tycker jag, liksom om däcken. Du skulle väl knappast lägga nya rekordtider och folk har kört på de däcken i många år.... :va

När det faktiskt gäller oljeförbrukningen kan man dämpa den med nya ventiltätningar och nya kolvringar som man kör in på det "nya" sättet, med gas på en gång :tummenupp

Jag var på väg upp för att titta lite på er, men fastnade i garaget med förgasarsynkning och sedan började det regna...

Last edited:

Bifogat

• trx_MG_5241-01.jpg
    trx_MG_5241-01.jpg
    14.8 KB · Visningar: 203
Killerwhale skrev:
2294834 Jag har snackat med en snubbe hos dom, det är bara ena röret som används av någon anledning....det andra för syns skull! :confused:

Hmm! Då borde dom låta ganska mycket. Är dom ens gatlegala?

Jåke skrev:
2294705
När det faktiskt gäller oljeförbrukningen kan man dämpa den med nya ventiltätningar och nya kolvringar som man kör in på det "nya" sättet, med gas på en gång :tummenupp
sedan började det regna...

Jag är som jag skrivit tidigare ingen motormekaniker därför kommer här korkade följdfrågor. Om man ändå skall byta kovringar, har den separat oljering? är det inte lika bra att horna cylindrarna på en gång eller gör man bara det då man är tvungen, (hur många ggr kan det göras innan det blir en 900cc :rolleyes: ) för cylindrarna måste väl ändå loss för att komma åt kolvringarna? och räcker den med "bara" ventiltätningarna, ventilerna i sig då? det är ju liksom hane/hona funktion i detta och de slits ju in tillsammans och om man byter tätningarna så passar ju inte de in/nedslitna ventilerna och då kanske man få ÄNNU mera oljeutsläpp? :confused:

Regn? vaddå regn? det komm ju bara en kort skur just kring lunchtid, annars var det toppen väder, dryga 20+ och INTE strålande sol vilket hade blivit alldeles för varmt, på vägen hem däremot "missade" vi alla regnskurar antingen var de bakom oss eller så hade det regnat ut, vi hade blöta vägbanor, men inget regn :D

Nlx567

nlx567 skrev:
2294999 Om man ändå skall byta kovringar, har den separat oljering? är det inte lika bra att horna cylindrarna på en gång...

...och räcker den med "bara" ventiltätningarna, ventilerna i sig då?...
Jo, visst honar man. Annars är bytet av ringar bortkastat ju. Sen har du helt rätt i att det är separata oljeringar, det är ett helt gäng ringar på varje kolv egentligen som ska bytas :huvet

Tätningarna är ett syntetmaterial, deras slitage på ventilskaften är försumbar om ens det. Jag tror du tänker på styrningarna, där kan det vara en annan sak.

Regnet var förresten en bra ursäkt för att slippa dra på sig stället och transportera sig 30 mil på en tråkig väg :D

nlx567 skrev:
2294622...under ett pass så var jag i fullständigt rus, allt stämde, sånt flyt, sån harmoni, ja det är svårt att beskriva för någon som inte upplevt det, det närmaste jag kan komma att tänka på är när man är kär och den man är kär i och en själv får ett sånt flyt i dansen att man liksom bara är ett. Lika för er?

Det där är en helt underbar känsla, man hittar rytmen och cykeln vet själv vart den ska. Det är vid såna tillfällen man kan börja tokskratta/sjunga/gråta eller nåt inne i hjälmen. :tummenupp

Jag måste haft tårar i ögonen eller nått av lyckorus för jag missade visst att vårt pass blivit avflaggat :rolleyes: Inte konstigt att det blev lite ensamt på banan :D
nlx 567

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...