TRX-tråden

Peder Rosberg skrev:
2279683 Jag tror jag håller på att bli galen på mina elslangar :mad:
Någon som har en aning var denna skall sitta? Det är en trestiftsontakt med tre svarta kablar som sitter jämte en bygling, näst längst bak innan blinkers/bakljuskontakterna på kabelstamen. Jag har läst elschemat i Haynsboken så många ggr nu att jag blivit kabelblind :mad:
Jag blir djupt rörd av tacksamhet om någon kan knäcka denna nöt.
Inget jag kan påminna mig sett, tre(!) svarta in i samma? Bygling kan jag inte påminna mig ha sett heller (antar att du med bygling menar att kabeln går tillbaka in i kontakten :va). Kikade på elschemat i Yamaha verkstadshandboken, men kunde inte hitta nåt där heller. Jag kikar i morgon om jag kan hitta nåt sånt direkt på hojen.

(Min neutrallampa lyser alltid, och så har det varit sen jag monterade larmet. Med stödet utfällt funkar lampan som den ska, och sidostödsbrytaren funkar som det är tänkt... El har aldrig och kommer aldrig att vara kul!)

En tanke, vissa hojar har ju förberedda kontaktdon för larm, kan det vara något sånt? Det kan ju vara lite olika beroende på årsmodell och land där den sålts från början. Ser stiften "använda" ut?
 
Last edited:
Peder Rosberg skrev:
2279683 Jag tror jag håller på att bli galen på mina elslangar :mad:
Någon som har en aning var denna skall sitta? Det är en trestiftsontakt med tre svarta kablar som sitter jämte en bygling, näst längst bak innan blinkers/bakljuskontakterna på kabelstamen. Jag har läst elschemat i Haynsboken så många ggr nu att jag blivit kabelblind :mad:
Jag blir djupt rörd av tacksamhet om någon kan knäcka denna nöt.

Jag har också ett gäng byglingar under bönpallen, har inte kollat närmre på det då allt funkar men man är ju trikare i botten så jag kanske kan lista ut ngt....hojtar isf!!
 
HansJ skrev:
2279764 Inget jag kan påminna mig sett, tre(!) svarta in i samma? Bygling kan jag inte påminna mig ha sett heller (antar att du med bygling menar att kabeln går tillbaka in i kontakten :va). Kikade på elschemat i Yamaha verkstadshandboken, men kunde inte hitta nåt där heller. Jag kikar i morgon om jag kan hitta nåt sånt direkt på hojen.

(Min neutrallampa lyser alltid, och så har det varit sen jag monterade larmet. Med stödet utfällt funkar lampan som den ska, och sidostödsbrytaren funkar som det är tänkt... El har aldrig och kommer aldrig att vara kul!)

En tanke, vissa hojar har ju förberedda kontaktdon för larm, kan det vara något sånt?

Ja, bilden är kanske inte den bästa, men när jag rev ner elsystemet, för och
lacka ramen så la jag allt i en låda och nu när jag satte dit det så blev den
kontakten över :va Byglingen är ett kontaktdon med en svart sladd som bara
vänder och går in i kontaktdonet igen. Jag har ju inte startat den ännu så jag
vet inte om jag saknar någon funktion. Tänkte jag skulle köra bort den till R-G engineering nu i veckan, det är ju bättre att han startar den, som har grävt i den än att jag startar den och någonting händer :tungan
Men det kanske är som du skriver att det bara är någon reservplats till något.
Och nej El är inte roligt och har aldrig watt :hihi

Killerwhale skrev:
2279778 Jag har också ett gäng byglingar under bönpallen, har inte kollat närmre på det då allt funkar men man är ju trikare i botten så jag kanske kan lista ut ngt....hojtar isf!!

Det skulle vara jättesnällt av er om ni kan luska lite :tummenupp
 
Peder Rosberg skrev:
2279683 Jag tror jag håller på att bli galen på mina elslangar :mad:
Någon som har en aning var denna skall sitta? Det är en trestiftsontakt med tre svarta kablar som sitter jämte en bygling, näst längst bak innan blinkers/bakljuskontakterna på kabelstamen. Jag har läst elschemat i Haynsboken så många ggr nu att jag blivit kabelblind :mad:
Jag blir djupt rörd av tacksamhet om någon kan knäcka denna nöt.
Hur jobbar du på onsdag? Ska ju ner till falken om det är väder för det. I så fall kan jag kanske komma ner tidigare, så kan du ju jämföra med min hoj.
 
Thunderday 1 July MONZTA

Hallo bikers mitt första inlägg i tråden. Bara måste efter en så trevlig helg med er alla. Just jobbat av Jåke o Laila kändes personligt och (familjärt). Som gammal hippie kändes det som man var hemma ! ! !. Det var var riktigt kul skojig bana som fordrar fokus hela tiden. Hemresan blev till en fantastisk kurvorgie med högt tempo. Där blev jag av med rygg o nackproblemet (nästan).Högt tempo där lirar TRX som bäst. Väl hemkommen sköt om er.
Tack för ett trevligt möte i Älvdalen PONNY ( Du Tomas blir inget byte Trx gick alldeles för bra hem )
 
Hittade en liten artikel från Motorrad nr 14 i år. 111 kusar och maffig vridmomentkruva... Mmm ;)
 

Bifogat

  • Motorrad_penner.jpg
    Motorrad_penner.jpg
    107.7 KB · Visningar: 351
Tack för en fantastisk helg!

Hej TRX-are!!

Måste tacka för en fantastisk helg! Vilken underbar bana! Vilka trevliga människor! Ett särskilt tack till Laila och Jåke som fixade till att detta blev av!

Vi kom lugnt och fint hem...fattas bara...i bil med AC... Laila, jag är glad ändå att vi avstod från måndagens bankörning. Varenda muskel i kroppen värker, vem sjutton behöver gym ;)

Har några bilder jag skulle vilja lägga ut, men är nybörjare på nätet så vet inte hur man gör, efter att ha tryckt på "Insert image".

Varma hälsningar till er alla!
Marianne, Jimmy och Håkan
 
maja38 skrev:
2280456Har några bilder jag skulle vilja lägga ut, men är nybörjare på nätet så vet inte hur man gör, efter att ha tryckt på "Insert image".

Varma hälsningar till er alla!
Marianne, Jimmy och Håkan
Tack för det, kul att vi kunde ordna så ni trivdes :)

Om du har bilder du vill ladda upp ska du inte använda "Insert Image" utan funktionen för att "Skicka med filer" lite längre ner. Den första är för att lägga med länk till redan publicerade bilder...

Skicka med filer
Godkända filtyper: bmp doc gif jpe jpeg jpg png txt wav
Hantera medskickade filer
 
Anehall skrev:
2280000 Hur jobbar du på onsdag? Ska ju ner till falken om det är väder för det. I så fall kan jag kanske komma ner tidigare, så kan du ju jämföra med min hoj.

Jag skall till Götet på eftermiddagen och vet inte när jag kommer hem.
Annars skulle det ju vara najs. Jag kan höra av mig imorgon när jag vet
lite mer :tummenupp

HansJ skrev:
2280239 Hittade en liten artikel från Motorrad nr 14 i år. 111 kusar och maffig vridmomentkruva... Mmm ;)

Den verkar vara riktigt trevlig den :tummenupp
Hittade den här nu. http://www.tuning-fibel.de/
Scrolla längst ner.
 
Peder Rosberg skrev:
Den verkar vara riktigt trevlig den :tummenupp
Hittade den här nu. http://www.tuning-fibel.de/
Scrolla längst ner.
Jovisst, får nog bli kammar och bigbore i vinter ;)

Kikade på min kabelstam, men jag såg tyvärr ingenting som påminde om det du har på bilden. Jag plockade inte bort sidokåporna, men jag är rätt säker att jag inte har varken byglingar eller ett kontaktdon med tre svarta kablar, inte som kan ses under sadel eller passagerarsitsen i alla fall. Tyvärr... Min är en 96:a, tyskimport, om det nu skulle göra någon skillnad.
 
Skaderapport 1 Falkenberg 5/7

I sista kurvan innan rakan så gled framhjulet iväg, det var visserligen hög hastighet men det var 36 grader i backen enligt skamkärrebilen.

Höger sida: kåpa, styrhalva, bromshandtag, blinkers x2, ljuddämpare och en motorkåpa så att det droppar olja. kanske något mer... skinnstället och stövlarna fick sig en hyvling också.

Tack till alla TRX pöjkar som hjälpte och Buspojken som lånade ut verktyg och ett oljekärl att tömma oljan i, du får tillbaka den imorgon ;)

Skaderapport 2 och 3 kommer säkert snart....
 
Skaderapport 1 Falkenberg 5/7

Ok. Skriver väl in rapport 2 då :brinnerup

Hade bromsat mig förbi en rak-snabb men kurv-slö R1'a i chikanen. Fick ett piss-spår ut och då tog asfalten slut. Vad jåke än säger, funkar inte trx'en bra i sandfollor :)

Kåpglas i småbitar, stukad växelförare, spräckt snedskjuten kåpa och hjälm + ställ fullt med sand.

Hojjen lyckades Froven med polare gaffa-renovera så jag kunde köra pass 2 åxå, men det blev inte så många varv där heller för först dammade en anonym trxförare (tm) av och sedan var det ripnilpors (o)tur. 3 av 4 av banan. Inte dåligt...

Jag fick i alla fall åka ambulans på bana. Det var ju ngt nytt...

Keep on truckin!
 
Falkenberg igår var inte snäll mot de små TRXerna. Exakt 75% av TRXerna på plats tuggade grus och gräs.

Själv fick man tydliga order hemifrån att det var dags att sluta då. Tyvärr fick chefen (tm) hjälp att verkställa det beslutet då det vurpades till höger och vänster hela kvällen.

Facit: 3 TRXer i sämre (nåja) skick, MINST 8 vurpor, fick åkt sammanlagt 16 varv :huvet :huvet
Men det var soligt iaf.

Humlans heldagar på Anderstorp, here I come....

//Peter
 
Men för i helvete... Skönt att höra att ni verkar fysiskt OK! Där ser ni, man ska inte köra så fort, häng med i mitt tempo så gårt det nog bättre :hihi

Bromsbeläggsfråga, när jag testade Peters hoj i Älvdalen, konstaterade vi att mina bromsar var, ehrm, lite annorlunda, än hans. Jag fick testa ett par beggade belägg, och skillnaden var som natt och dag. Mina Lucas sintrade någonting ska läggas på någon hylla nu.

Jag var förbi MCvaruhuset igår, och de rekommenderade original R6 belägg (var f.ö. skillnad på R6 och R1 beläggen, olika nummer, men såg exakt likadana ut :va). Dessutom hade de Carbon-Lorraine, och jag funderar på SBK-3. I deras katalog fanns det en nyare version, SBK-5. Vad har ni med blue-spots för belägg, och vilka erfarenheter har ni?

/Han som väntar på bättre fart på bana, och första kraschen...
 
HansJ skrev:
2285527
Bromsbeläggsfråga, när jag testade Peters hoj i Älvdalen, konstaterade vi att mina bromsar var, ehrm, lite annorlunda, än hans. Jag fick testa ett par beggade belägg, och skillnaden var som natt och dag. Mina Lucas sintrade någonting ska läggas på någon hylla nu.

/Han som väntar på bättre fart på bana, och första kraschen...

Nybörjare på det mesta men...jag köpte hos biketrollhättan på bikedagarna och det blev "pirat" HH klassade sintrade belägg till R6.
I början vart det bara bra....inga stoppies men det beror nog mer på skivorna!
Nu har dom dock börjat sjunga för mig (och andra) vid lättare inbromsningar.
Kommer säkerligen testa annat nästa gång!
 
Banåkare brukar rekommendera SBK3, men "riktiga" raceputtar har jag hört tala sig varma för orginal oxå.
Säg såhär, det är inget fel på orginalen. De är tysta, bettar och behöver inte värmas upp. Dessutom håller de länge.
Skall man ha fräckare belägg får man offra någon/några av orginalens egenskaper.

Hasse, vänta inte för länge på farten, men vänta gärna länge på kraschen.

//P
 
Kraschrapport falken.


Samma höger som Rickard, 3e (tror jag) varvet, så nära på fullfart. Framdäcket var inte i dödsform efter 2 heldagar på Montza, snarare tvärtom. Jag lade ner som vanligt, låg ganska långt in på högerkanten när jag känner att framhjulet börjar vandra. Ingen fara, det har hänt förut och brukar gå bra. Nu är däcket dessvärre kronslut, så det kommer bara längre och längre ut, med mer och mer nedlägg. Ett räddningsförsök med att trycka till med knät går om intet, sedan försvinner framhjulet helt. Långsamt och mycket retsamt.

Efter en snabb arselåkning tvärs över banan kommer curbsen som en brutal påminnelse att här kan man inte ligga och slöa, och en del snurrande och jordfräsande kommer igång.

Det som stör mig lite grann är att jag kände av symptomen redan på söndagen på Montza, och än tydligare på första passet igår. Jag begrep ju dock inte vad det var, men nu har jag ju lärt mig det. Känslan var inte som när det släpper fram och man glider till lite grann, utan mer som om att lutningen på hojjen droppade ett par grader till när man redan hade nedlägg, halkade ner, lixom. Det var även väldigt svårt att hålla spår i kurvan, och det ville gå lite rakt fram. En nyttig, om än onödig, lärdom.

Skaderapport;

Frontkåpa, höger sidokåpa, bakramen har antagligen fått en smäll, höger ljuddämpare, fotpinne, bakbromsbehållare/slang, bromshandtag. Kängruskinnstället skrapat på skinkan/ryggen, men inget att skriva hem om egentligen, kängrur verkar vara rätt sega djur.

All in all, en bra, om än onödig, lektion om hur det känns när däcken sedan länge passerat bästföredatum.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top