TRX-tråden

NU har jag fått tag i fakta.

Tack Laila, du fick mig att kolla i närmsta återförsäljarbutik (Yamahacenter då) och fick även ett skäl till att ta en tur idag:)

Så här blev det.

Ringar 531.18x2 plus moms
knaster 11.13x4 plus moms
ventil tätningar:
Seat, Valve Spring 25.96x10 plus moms
Seal, Valve Stem 46.92x10 plus moms

1630:-ink moms

är det någon som har en uppfattning om det är bra priser eller skall jag leta vidare?
 
Ripnilpor skrev:
2130991 NU har jag fått tag i fakta.

Tack Laila, du fick mig att kolla i närmsta återförsäljarbutik (Yamahacenter då) och fick även ett skäl till att ta en tur idag:)

Så här blev det.

Ringar 531.18x2 plus moms
knaster 11.13x4 plus moms
ventil tätningar:
Seat, Valve Spring 25.96x10 plus moms
Seal, Valve Stem 46.92x10 plus moms

1630:-ink moms

är det någon som har en uppfattning om det är bra priser eller skall jag leta vidare?

Jag köpte ringar, ventiltätningar, cylinderfots- och toplockspackningar samt avgaspackning och fick betala ungefär som du.
 
Jahopp, då har man bytt däck helt själv för första gången. Har bara assisterat vid ett fältbyte tidigare och tittat på ett annat. Kan man säga att det gick bra om man fått däcken åt rätt håll, med rätt lufttryck och utan att sabba fälgarna?

Däckkrängaren funkade bra, liksom däcksjärnen när jag väl kom på att använda fötterna som extrahänder :3freak

Tror jag lyckades ägna minst 45 minuter åt att byta bakdäcket, en del av den tiden gick åt till att svära när jag insåg att jag monterat nya däcket på "fel" sida fälgen så jag fick ta av det igen. Lyckligtvis bara ena kanten på däcket...

Framhjulet tog 15 minuter trots att jag upplevde det som lite krångligare med två bromsskivor. Övning verkar ge färdighet...

Nu står TRX:en iaf där med ett par helt nya M1:or. :banana

De är visserligen obalanserade, men jag hoppas jag åtminstone linjerat däcket hyfsat med ventilen. En tur till Stockholm på fredag får utvisa om hjulen måste av igen för balansering. I så fall får jag väl köpa en ordentlig balanserare på firman :rofl
 
Grejjer.....

Kommer ju strax få en del grejjer över....
Backspeglar, kåpglas, BOS alu slipon....etc. etc.

Finns det intresse här inne? ....om så är fallet så är det ju bättre att saker går runt oss här inne!? :fyllisar
 
Killerwhale skrev:
2135695 Kommer ju strax få en del grejjer över....
Backspeglar, kåpglas, BOS alu slipon....etc. etc.

Finns det intresse här inne? ....om så är fallet så är det ju bättre att saker går runt oss här inne!? :fyllisar

Kåpglaset är taget till vettigt pris.

//Peter
 
:-)

Froven skrev:
2135802 Kåpglaset är taget till vettigt pris.

//Peter

Bara att skicka iväg ett mail om vad du tycker rätt pris är! :tummenupp

Ripnilpor skrev:
2135709 Backspeglar och lite etc.etc kanske...

...lägger ut ett mess här när allt är gjort och vad som finns!
Känns som det vart bra och ta det "internt".....
 
Är det någon som lyckats vända växellägena utan att länkarmen skrapar i drevkåpan ?

Pillade lite med det igårkväll men det verkar som att kåpan kommer få så mycket stryk att det blir löjligt.

//Peter
 
Byta fjädrar i framgaffeln

Hej
Efter en liten sväng igår märkte jag att packboxen i hö gaffelben läcker så det blir till att byta dessa.
När jag ändå plockar ned gaffeln så kanske man skulle kunna ta och byta fjädrar i den också.
Ni som har gjort det och använt eftermarknadsprylar, vilket märke har ni använt och vilken typ ( fjäderkoeficcient heter väl den enhet som man mäter en fjäders kompressionsegenskaper med ), finns det fortfarande nya att köpa och var har ni köpt dem och var det värt besväret och pengarna?
 
Lord Melchet skrev:
2139076 Hej
Efter en liten sväng igår märkte jag att packboxen i hö gaffelben läcker så det blir till att byta dessa.
När jag ändå plockar ned gaffeln så kanske man skulle kunna ta och byta fjädrar i den också.
Ni som har gjort det och använt eftermarknadsprylar, vilket märke har ni använt och vilken typ ( fjäderkoeficcient heter väl den enhet som man mäter en fjäders kompressionsegenskaper med ), finns det fortfarande nya att köpa och var har ni köpt dem och var det värt besväret och pengarna?
Wilbers fjädrar köper du från wemi.nu

Hann aldrig montera dem innan gaffelbytet, men hör Gustav O. Han hade dem på sin trx. De kostar runt tusenlappen och olja följer med
 
Jag bytte till Wilbers fjädrar och det var en klar förbättring och klart värt den ca lusentapp de kostade. :tummenupp
Något jag rekomenderar alla med TRX. Köp från WEMI.
 
Gustav O skrev:
2139107 Jag bytte till Wilbers fjädrar och det var en klar förbättring och klart värt den ca lusentapp de kostade. :tummenupp
Något jag rekomenderar alla med TRX. Köp från WEMI.
Ok, bytte du till den standardbetonade varianten eller den som kallas RACE ?
 
Sådärja, då har jag repat mig efter Montezumas hämnd. Typiskt, en vecka i Turkiet utan problem, och så hamnar man på en turistrestaurang sista kvällen, där de skinnade en på stålar och gav en mat som fick mig toalettbunden i 12 timmar...

Några smakprov, det var kallt som f-n, men j-kligt kul...

Jåke skrev:
2134050 Jahopp, då har man bytt däck helt själv för första gången. Har bara assisterat vid ett fältbyte tidigare och tittat på ett annat. Kan man säga att det gick bra om man fått däcken åt rätt håll, med rätt lufttryck och utan att sabba fälgarna?
...
En tur till Stockholm på fredag får utvisa om hjulen måste av igen för balansering. I så fall får jag väl köpa en ordentlig balanserare på firman :rofl
Coolt, gick själv i tankarna att köpa krängare etc, men fegade ur och lämnade bort det till sist.

Hårfönsmuller, muahahaha...
 

Bifogat

  • DSCN6364.JPG
    DSCN6364.JPG
    136 KB · Visningar: 53
  • DSCN6367.JPG
    DSCN6367.JPG
    86.8 KB · Visningar: 63
  • DSCN6386.JPG
    DSCN6386.JPG
    71.1 KB · Visningar: 61
  • DSCN6387.JPG
    DSCN6387.JPG
    78.3 KB · Visningar: 69
Ripnilpor skrev:
2126375 har idag kollat kompet på cylindrarna och 11 på vänster och 8 på höger cyl.
stiften var vita på elektoden.

hojen har gått ca 3200mil, jag bytte till KN filter för 20 mil sedan.

Vad bör jag göra/ordning?

Nya ringar såklart, bör jag byta ventilstyrningar/slippasta på vent (chimsa?) horna cyl?

hur mycket behöver jag plocka bort/inte plocka bort?

Vad mer ...?

Vad kan det kosta?
Vet inte hur långt du kommit med beställningarna, men;
ringar ska du ha nya, hona kan man göra själv, men efter lite rundfrågande i Teknikforumet bestämde jag mig för att lämna bort honingen till en mekanisk verkstad. Det ska tydligen vara lätt att förvärra ev. konicitet/ovalitet om man inte är riktigt haj på det.

Jag bytte ventiltätningar, styrningar behövde jag inte byta enl. meken. Däremot bytte jag alla insugsventilerna, inte heller det helt nödvändigt enl. meken, men efter lite forskande verkar det vara de som ligger bakom ventilspelsproblemen. Det kan i vilket fall som helst vara en god idé att brotscha ventilsätena, beror lite på hur slitet det är. Beror det dåliga kompet på att motorn gått med för tight spel (och att ventilerna därav blivit brända)bör du åtminstone slipa ventilerna med pasta. Byter du styrningarna, så måste du förmodligen brotscha sätena ändå... Kolla ventilspel och ev. shimsa är ett "måste"!
 
HansJ skrev:
2141388 Vet inte hur långt du kommit med beställningarna, men;
ringar ska du ha nya, hona kan man göra själv, men efter lite rundfrågande i Teknikforumet bestämde jag mig för att lämna bort honingen till en mekanisk verkstad. Det ska tydligen vara lätt att förvärra ev. konicitet/ovalitet om man inte är riktigt haj på det.

Jag bytte ventiltätningar, styrningar behövde jag inte byta enl. meken. Däremot bytte jag alla insugsventilerna, inte heller det helt nödvändigt enl. meken, men efter lite forskande verkar det vara de som ligger bakom ventilspelsproblemen. Det kan i vilket fall som helst vara en god idé att brotscha ventilsätena, beror lite på hur slitet det är. Beror det dåliga kompet på att motorn gått med för tight spel (och att ventilerna därav blivit brända)bör du åtminstone slipa ventilerna med pasta. Byter du styrningarna, så måste du förmodligen brotscha sätena ändå... Kolla ventilspel och ev. shimsa är ett "måste"!
Jag har tänkt att köpa allt jag tror att jag kan behöva och sen lämna bort toppen och låta experter titta på toppen sen skall jag göra resten själv med hjälp av en polare som enkelt och ledigt gör samma sak på en Ducce, så TRX borde inte vara svårare.

lämnar tillbaka det jag inte behöver. eller behåller för någon gång kommer detta bytas ändå.
 
Beställde två gamla tyska tidningar, en med en provkörning av en Over TRX, se bif. bilder, och en test mot 900 SS. Den senare var mcyket text och lite bilder, men vill någon se den så lägger jag upp den också.
 

Bifogat

  • img003.jpg
    img003.jpg
    138.9 KB · Visningar: 99
  • img009.jpg
    img009.jpg
    120.9 KB · Visningar: 116
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top