TRX-tråden

lunamod skrev:
Startade pärlan idag, muller,muller och muller. Det blir en tur imorgon.
Apropå att bygga om, bygg inte så här tyskt bara.....
11111111160670521-32542-1112371015.bild


Hua!

Hoppas man inte kommer ens i närheten av denna styggelse :fatta!
 
uppdatering

Har tillfrisknat såpass att jag kunde spendera ngr timmar i garaget :fyllisar

Här är en bild på den ny styrstammen jag svarvade (ss2142). Ngr mått blev lite fel, men inget viktigt.
(observera den coola färgen undre styrkronan fick efter att den bakats i ugnen (bild 1))
 

Bifogat

  • 000 ihop monterad copy.jpg
    000 ihop monterad copy.jpg
    101.2 KB · Visningar: 96
  • 000 cool färg copy.jpg
    000 cool färg copy.jpg
    92.9 KB · Visningar: 104
uppdatering

Monterade ihop nästan allt för att se om jag missat ngt. Det verkar helt ok.
Ett problem: Tändningslåset... Ska jobba lite på det i veckan.
Hojjen ser så grym ut utan lyktinsatsen :yoparty . Funderar lite smått på att plasta upp en ny kåpa till vintern.. kanske.. vet inte.. eller jo...hmm, får se.
Fotade ny bakfälgen. Den ska få sig lite ny vit färg bara.
 

Bifogat

  • 000 elak copy.jpg
    000 elak copy.jpg
    97.1 KB · Visningar: 89
  • 000 gaffel på plats copy.jpg
    000 gaffel på plats copy.jpg
    102.2 KB · Visningar: 115
  • 000 prov med kåpa copy.jpg
    000 prov med kåpa copy.jpg
    91.5 KB · Visningar: 109
  • 000 nya fälgen copy.jpg
    000 nya fälgen copy.jpg
    100.4 KB · Visningar: 103
Nu får du rappa på lite, det är ju säsong... :tungan

Ser ju fint ut! Fått någon ordning på vad som behöver fixas för att få på fälgen?

I dag kördes första nöjesturen, hämtade hem hojen i helgen, men det var mest transport. Mkt nöjd med kåpglaset, tackar Mårdh :bugar. Framfjädringen är också mkt bättre med nya fjädrarna och frisk olja (men nu behöver jag ny bakfjädring istället...). Handbromspumpen funkar också bra, tack för tipset Froven! Däremot saknar jag det riktiga bettet, har svårt att få upp bakändan, får väl testa andra belägg... Så här såg det ut på Slingerbulten idag:
 

Bifogat

  • DSCN4504_edited-1.jpg
    DSCN4504_edited-1.jpg
    130.1 KB · Visningar: 110
Last edited:
HansJ skrev:
Fått någon ordning på vad som behöver fixas för att få på fälgen?:

Nope. Har inte kollat det än, men troligen är det bara nya hylsor och vända drevet som behövs. Den ska ju i väg på lack, så jag kommer köra med den gammla ett tag till.
Jo, tro mig. Jag har känt av vårstressen ordentligt, men har legat sjuk i nästan 2 veckor (bra tajming va?). Hoppas få ihop den till helgen och att framstänkan kommer på posten snart.

Gött att gaffeln din blev bra med de nya fjädrarna. Vad är det för bromspump du satt dit? R1?
 
TRX-joCCe skrev:
Nope. Har inte kollat det än, men troligen är det bara nya hylsor och vända drevet som behövs. Den ska ju i väg på lack, så jag kommer köra med den gammla ett tag till.
Jo, tro mig. Jag har känt av vårstressen ordentligt, men har legat sjuk i nästan 2 veckor (bra tajming va?). Hoppas få ihop den till helgen och att framstänkan kommer på posten snart.

Gött att gaffeln din blev bra med de nya fjädrarna. Vad är det för bromspump du satt dit? R1?
Jupp, R1 pump med 14 mm cylinder i stället för 5/8 som vi har original. Bör kanske åter igen nämna att om man byter, byt också handtaget. De ser likadana ut, men diffar någon mm, vilket gör att kolven inte går tillbaka helt, som i sin tur leder till att trycket inte minskar, och frambromsen nyper till sist...
Lycka till i helgen, hoppas du håller dig frisk!
/Hasse
 
Hallå. Hoppas att någon här kan hjälpa mig lite.
Har nyligen köpt min TRX.
Märkte igår natt att avgasrören var illröda från cylindrarna
ner till första kröken under motorn. Och jag hade bara haft igång
motorn i någon minut.
Ringde ner till Claessons motor och hörde med dom,
men dom sa att det är helt normalt att det blir så.
Men jag tycker inte att det är normalt.
Någon som har någon lösning på problemet :confused:

Mvh Mattias

Ps. Hoppas att ni har fått ut era :squid
 
Försäkring.

Länsförsäkringar har en Yamaha försäkring som inte är så farligt dyr.
Jag betalar ca 9000 kr på min hoj om året, men dom ska bara ha 7500.

Fick lite info från dom, här är den.
YZF Yamaha Power Insurance (YPI)

Denna försäkring kräver att motorcykeln är av märket Yamaha. Försäkringen är
en årsförsäkring med säsongsvarierat pris.

Villkor för tecknande:
* Motorcykeln är av märket Yamaha
* Förare och ägare ska vara fysisk person.
* Förare och passagerare ska användas av oss godkänd skyddsutrustning
* På hemortsadressen ska motorcykeln nattetid förvaras i låst utrymme,t.ex. garage, förråd eller källare
* För motorcyklar med modellbeteckningarna VMAX, YZF och FZR gäller
att föraren är minst 24 åt och innehaft A-körkort i minst fem år.

Övrigt:
* Extra utrustning utöver standard ersätts med högst 15 000 kr
* Endast halv- eller helförsäkring
* Tillåtna annullationsorsaker under avtalstiden är försäljning eller
skrotning
* Endast helårsbetalning eller betalning via LF-konto accepteras
* För modellbeteckningen kan bara den högre självrisken - 8 000 kr
väljas
 
JBL16 skrev:
* Förare och passagerare ska användas av oss godkänd skyddsutrustning
Om man har fel kalsonger på sig kan de hävda att man inte hade godkänd utrustning då och neka ersättning? :3freak

Villkor i allmänhet hos f-bolag brukar vara knepiga, men dessa specialförsäkringar är nog snäppet värre i fråga om vaga formuleringar tror jag...
 
JBL16 skrev:
Hallå. Hoppas att någon här kan hjälpa mig lite.
Har nyligen köpt min TRX.
Märkte igår natt att avgasrören var illröda från cylindrarna
ner till första kröken under motorn. Och jag hade bara haft igång
motorn i någon minut.
Ringde ner till Claessons motor och hörde med dom,
men dom sa att det är helt normalt att det blir så.
Men jag tycker inte att det är normalt.
Någon som har någon lösning på problemet :confused:

Mvh Mattias

Ps. Hoppas att ni har fått ut era :squid

Grattis till ny hojen!
Det där med rödglödande krökar låter inte normalt, inget jag har upplevt i alla fall. Vänta och hör med några till här, men det låter lite märkligt. Under den här minuten, stod den bara på tomgång? Choke? Hur är den utrustad, slip-on, K&N, DynoJet etc? Första tanken som slår mig är att den går för snålt. Jag har iofs för mig att jag läst om fenomenet på något annat TRX forum, jag ska rota lite.
/Hasse
 
HansJ skrev:
Grattis till ny hojen!
Det där med rödglödande krökar låter inte normalt, inget jag har upplevt i alla fall. Vänta och hör med några till här, men det låter lite märkligt. Under den här minuten, stod den bara på tomgång? Choke? Hur är den utrustad, slip-on, K&N, DynoJet etc? Första tanken som slår mig är att den går för snålt. Jag har iofs för mig att jag läst om fenomenet på något annat TRX forum, jag ska rota lite.
/Hasse

Låter inte normalt alls....har pressat min rätt bra och krökarna har inte varit i närheten av att bli röda.....Kan det vara så att det inte är orginalkrökarna????
Skönt att det börjar bli lite vårdrag i forumet....

"Det är inte farten som dödar utan det plötsliga stoppet!" :kryckor

Mvh

Per
 
JBL16 skrev:
Märkte igår natt att avgasrören var illröda från cylindrarna
ner till första kröken under motorn. Och jag hade bara haft igång
motorn i någon minut.
Om avgassystemet är bytt så du sitter å klämmer på ett titan-system med tunna rörväggar kan det mycket väl vara så att krökarna blir glödgade, men annars låter det minst sagt märkligt. Precis som Hasse har jag läst det nånstans förut så vi får väl se vad han hittar....
 
JBL16 skrev:
Märkte igår natt att avgasrören var illröda från cylindrarna
ner till första kröken under motorn. Och jag hade bara haft igång
motorn i någon minut.

Det var mörkt ute när du lät hojen stå och gå på tomgång ? Jo, då kan man se att krökarna blir svagt rödglödgade - de får sämst kylning när hojen står still, så de lyser mer då än om man kört som ett as och krökarna kylts av i fartvinden. Lite hänger det också på vilken typ av krökar man har.
 
Har browsat igenom gamla inlägg och hittade lite om glödande krökar på Yahoo's TRX grupp. Uppenbarligen inte helt onormalt, även om många inte har noterat det heller (inkl. underteckand). De posterna jag hittade berörde dock längre tomgång än någon minut. Kontentan verkade vara, går hojen i övrigt som den ska, så ge f-n i lång tomgångskörning ;) Om hojen är i originalskick så går den troligen snarast för fett, och då behöver du inte vara orolig.
/Hasse
 
Jag tror att det är en orginal hoj.
Det står yamaha instansade på bakre dämparna.

Tack för hjälpen. :tummenupp

Mvh Mattias
 
Min glöder lite lätt om den får stå en stund, jag har slipon,k&n och dynojet. Min hoj går lite för fett och det stämmer ju med vad HansJ sa. Grattis till hojen förresten :tummenupp

mvh Mattias
 
Den här var trevlig tycker jag.
TRX_rear_27-12-04.jpg
 
Cool Gif!!!

Hojen är väl Honk's från trx850.myfreebb.com? Verkar väldigt seriös, jag tycker också den är snygg.

Vad hittar jag denna morgon, jo lite roliga prylar att lägga pengar på ;) Ingen aning vad han vill ha för prylarna, men "gutfeel" är billigt.

-USD gaffel R1, med lätta spår på gaffelrören
-Topplock utan kammar
-BOS dämpare med lite repor och småbulor

http://www.racelinks.de/motorradsport/dcforum/DCForumID1/495.html

/Hasse
 
HansJ skrev:
Cool Gif!!!

Hojen är väl Honk's från trx850.myfreebb.com? Verkar väldigt seriös, jag tycker också den är snygg.

Vad hittar jag denna morgon, jo lite roliga prylar att lägga pengar på ;) Ingen aning vad han vill ha för prylarna, men "gutfeel" är billigt.

-USD gaffel R1, med lätta spår på gaffelrören
-Topplock utan kammar
-BOS dämpare med lite repor och småbulor

http://www.racelinks.de/motorradsport/dcforum/DCForumID1/495.html

/Hasse

Jo, d är honkens trx. Ett skitsnyggt bygge, med undantag för kåpan.

Vad är det hos oss ägare som gör att vi inte kan hålla fingrarna i styr? Vi lovordar trx'en för dess chassie och uppförande, men lik förbannat byggs nästan alla om :7peta :)

Hans. Tycker du ska slå till! Då blir din den mest speziale trx'en i svea :tummenupp

Undrar hur det gick för frovén? Han bettade ju på en gaffel på ebay. Fick han den?

Ska snart till garaget och färdigställa min, men man får ju inte missa ngr motoGP-sändningar...
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top