TRX-tråden

Haha! Ja det stämmer bra. Lasses grejor från internationella forumet :D

Du missar inget verkar det som :Bugar

Hans; som du kanske förstår på mitt svar till KW så är det helt kompletta grejor med dämparstången och korrekt utförda lock etc.
 
Jupp, man kan i viss mån bli av med att gaffeln dyker fullt vid hård inbromsning. Den biten av rörelsen använder man inte så mycket vid vanlig infjädring om övrigt är hyfsat rätt inställt.

Fyllningsgrad kan vi väl lämna därhän :D


Beror lite på hur och hur mycket du kör, men varannat år är väl ett lämpligt intervall för "normal" användning.

jo vartannat år e nog bra...ska byta snart ha det bra....
 
originalljuddämparna

Någon som har testat att laborera med insatsen på ljuddämparn, nån som kör utan , nån som har kortat den ? eller kanske kortat hela ljuddämparna?
 
Någon som har testat att laborera med insatsen på ljuddämparn, nån som kör utan , nån som har kortat den ? eller kanske kortat hela ljuddämparna?

Flera på engelska forumet som "debafflat" original, har även för längesedan sett en bild på kortade. Men det är ändå viktsparandet som är nummer ett vid byte till titan eller dlylikt...
 
Steg ett i väghållning är nu klart. R6 dämpare (E-bay) med adaptor från Kayla samt kortare "dogbones" för högre bakända är monterat och provkördes till jobbet i morse.

Skillnaden är faktiskt dramatisk. Dels var gamla dämparen helkass (skuren?) och höjningen bak gjorde en hel del för känsligheten i styrningen samt att den känns ganska mycket stabilare vilket jag inte förväntade mig. Spårningen klart bättre (ingen understyrning). :yoparty

Som så många sagt och jag numera kan instämma i så blir framgaffeln från att ha upplevts som okej efter mycket meckande plötsligt alldeles för mjuk och oföljsam med ny och bättre bakre stötdämpare.

Steg två är på ingång - komplett Racetech-kittad gaffel.

Vad fasiken blir det kvar till vintern? Kanske man skulle okynnesbyta alla lager i ram etc. Drivpaket... Puts... :va
 
Steg ett i väghållning är nu klart. R6 dämpare (E-bay) med adaptor från Kayla samt kortare "dogbones" för högre bakända är monterat och provkördes till jobbet i morse.

Skillnaden är faktiskt dramatisk. Dels var gamla dämparen helkass (skuren?) och höjningen bak gjorde en hel del för känsligheten i styrningen samt att den känns ganska mycket stabilare vilket jag inte förväntade mig. Spårningen klart bättre (ingen understyrning). :yoparty

Som så många sagt och jag numera kan instämma i så blir framgaffeln från att ha upplevts som okej efter mycket meckande plötsligt alldeles för mjuk och oföljsam med ny och bättre bakre stötdämpare.

Steg två är på ingång - komplett Racetech-kittad gaffel.

Vad fasiken blir det kvar till vintern? Kanske man skulle okynnesbyta alla lager i ram etc. Drivpaket... Puts... :va
Härligt! :tummenupp

Var inte orolig, du kan få en todo-lista ;)
 
Steg ett i väghållning är nu klart. R6 dämpare (E-bay) med adaptor från Kayla samt kortare "dogbones" för högre bakända är monterat och provkördes till jobbet i morse.

Skillnaden är faktiskt dramatisk. Dels var gamla dämparen helkass (skuren?) och höjningen bak gjorde en hel del för känsligheten i styrningen samt att den känns ganska mycket stabilare vilket jag inte förväntade mig. Spårningen klart bättre (ingen understyrning). :yoparty

Som så många sagt och jag numera kan instämma i så blir framgaffeln från att ha upplevts som okej efter mycket meckande plötsligt alldeles för mjuk och oföljsam med ny och bättre bakre stötdämpare.

Steg två är på ingång - komplett Racetech-kittad gaffel.

Vad fasiken blir det kvar till vintern? Kanske man skulle okynnesbyta alla lager i ram etc. Drivpaket... Puts... :va

Bromsslangar? Gummmislang till broms bör bytas med intervall på 3-4 år. Odistinkt och svampig broms kan orsakas av gamla slangar.
Blåpunktare och annan bromspump?
Lacka om den till en -95a? Vit ram, rött karosseri och svart motor?
Porta toppen?
Big bore?Lär finnas en sats med smidda kolvar till TDM 900 som skall ge 920cc eller om det var 960? Borde gå att fodra om trx-cylindrarna med dem, eller?
 
Skickar lite bilder på installerad dämpare (ja, den är lite skitig i övrigt - regnkörning dagen innan...)
 

Bifogat

  • IMG_2349.JPG
    IMG_2349.JPG
    103.7 KB · Visningar: 49
  • IMG_2350.JPG
    IMG_2350.JPG
    113 KB · Visningar: 56
  • IMG_2351.JPG
    IMG_2351.JPG
    107.6 KB · Visningar: 53
  • IMG_2352.JPG
    IMG_2352.JPG
    90.4 KB · Visningar: 55
Hoppla, nu fick jag något att fundera på... :)

Det krävs TDM-cylindrar för det antar jag. Hur går det att borra dem, det är väl Nikasil-lopp? De passar väl inte rakt av heller, utan man måste ta bort lite material här och där? Kostnad, har du kollat?
 
Hoppla, nu fick jag något att fundera på... :)

Det krävs TDM-cylindrar för det antar jag. Hur går det att borra dem, det är väl Nikasil-lopp? De passar väl inte rakt av heller, utan man måste ta bort lite material här och där? Kostnad, har du kollat?

Dom tog BRA betalt för kit, ännu bättre för borr o ny nikasil.
Det enda du behöver göra är att antingen sätta dit 900 vevstakar eller H7 borra toppänden på våran 1mm. Kolla carpe TDM...måååånga har tröttnat på oljeförbrukningen! :D
 
Finns det någon länk till det där TTS? Funkade sådär att googla. Tibetanska Terierförbundet Sverige och en massa annat junk.:näsblod
 
Med era skriverier ställer ni till kaos i huvet på en gammal man.:confused:
Man har en riven motor, kostar på lite för mycket på delar till den, var ska man stoppa?
Bygga upp till som den var?
Utveckla motorn?
Köpa en maskin som redan har lite mer kräm?
Sen är det ju det där med att TRXen för mig är lite av en personlighet, en gammal hoj som passar till en gammal gubbe.:tummenupp
Jag har saknat den hela sommarn och ångrar att jag inte satte fart med renoveringen direkt som den rasade.
Har visserligen åkt TDM900, 2 dar Kinnekulle, 1 dag Mittsverige och 2 dar Molanda, det går ju, men är långt ifrån samma sak.
 
Med era skriverier ställer ni till kaos i huvet på en gammal man.:confused:
Man har en riven motor, kostar på lite för mycket på delar till den, var ska man stoppa?
Bygga upp till som den var?
Utveckla motorn?
Köpa en maskin som redan har lite mer kräm?
Sen är det ju det där med att TRXen för mig är lite av en personlighet, en gammal hoj som passar till en gammal gubbe.:tummenupp
Jag har saknat den hela sommarn och ångrar att jag inte satte fart med renoveringen direkt som den rasade.
Har visserligen åkt TDM900, 2 dar Kinnekulle, 1 dag Mittsverige och 2 dar Molanda, det går ju, men är långt ifrån samma sak.
Jag uppfattade det som att du var mycket nöjd med hojen, som den var innan det skar ihop. Eller missuppfattade jag det när vi språkades i Laxå? Original räcker, tycker jag.
 
klåpare har vart i farten och försök sno min moppe så nu är höger bromsskiva paj, förhoppningsvis inget annat, tips på annat som kan ha gott åt helvete? Folksam ska ha 3 tuss i självrisk så det lutar åt e-bukten, några tips? är det spetziales med trx skivor eller är det någon som har koll på vad för specifikationer som gäller?

till saken hör också att jag ska åka på arlanda den 17:e så om nån råkar ha en bromsskiva han inte behöver just den helgen vore det bra

4971099143

http://www.flickr.com/photos/53831932@N08/4971099143/
http://www.flickr.com/photos/53831932@N08/4971712262/
 
Last edited:
klåpare har vart i farten och försök sno min moppe så nu är höger bromsskiva paj, förhoppningsvis inget annat, tips på annat som kan ha gott åt helvete? Folksam ska ha 3 tuss i självrisk så det lutar åt e-bukten, några tips? är det spetziales med trx skivor eller är det någon som har koll på vad för specifikationer som gäller?

till saken hör också att jag ska åka på arlanda den 17:e så om nån råkar ha en bromsskiva han inte behöver just den helgen vore det bra

4971099143

http://www.flickr.com/photos/53831932@N08/4971099143/
http://www.flickr.com/photos/53831932@N08/4971712262/

KEDO har ju en del fina grejer, men de är inte gratis.
 
Back
Top