TRX-tråden

Hej, står äntligen i begrepp att köpa TRX, har funderat på detta länge. Jag vet att all info står i denna tråd, men jag tyckte det var enklare att fråga och få lite updated koncentrerad info. Så, vad skall jag titta på? Vad ska jag fråga specifikt om? Tillåtna tickanden från motorn etc.. Objektet ifråga är detta http://www.blocket.se/kristianstad/Yamaha_Trx_850_98_a_valutrustad_28475899.htm?ca=11&w=3 och är enligt säljaren, som framstod som seriös, i mycket bra skick. Synpunkter?? Tack!

Välutrustad? Packväskor o grejjer man inte ser på bilden? I annat fall ser det ut som original förutom att han fixat in baklampan och tagit bort "rövlappen". Polaren köpte sin 96:a som gått 3400-ish för 20.000:-
Tycker 30 lapp är väl i överkant i dagens läge då man får en R1:a för dom pengarna...

Har ett kolfiberskydd för generatorkåpan över, tydligen är 98:ans kåpa något större och detta skydd passar som handsken på polarens 96:a.
Ge mig ett bud om intresse.

alternateurtrx2wp4.jpg
 
Last edited:
Tack, prisläget bra att ha koll på. Dock tycker jag det är sekundärt med 5-10' hit eller dit om man hittar ett BRA ex som man har tänkt sig att ha länge. Jag lever efter filosofin att köpa bäst tänkbara exempl för att slippa framtida utgifter. Dessutom, vem vill ha en r1, när man gillar hur TRX är byggd? Men fortfarande, vad specifikt tycker ni att man skall titta på?
 
Last edited:
Tack, prisläget bra att ha koll på. Dock tycker jag det är sekundärt med 5-10' hit eller dit om man hittar ett BRA ex som man har tänkt sig att ha länge. Jag lever efter filosofin att köpa bäst tänkbara exempl för att slippa framtida utgifter. Dessutom, vem vill ha en r1, när man gillar hur TRX är byggd? Men fortfarande, vad specifikt tycker ni att man skall titta på?

Du har ventiljustering om ca: 1000 mil. Om du skall ha stämpel i boken blir det ett gäng tusenlappar...lätt att kolla/ändra själv iofs.
Däck? Fråga ägaren hur man går till väga när man fyller på olja...är ju lite speciellt. Kanske också vart man tömmer, sötnosen har ju 2 tappskruvar.

Min hade gått 2400 men kopplingen var nästan slut, hade iofs körts av först brud och sedan i sthlms köer...

Motorn låter som en traktor, men ett tickande ljud kan indikera att ventilerna behövs justeras redan nu....

För 30 papp borde iaf däck/drivlina vara nya, och öppna burkar borde du få med...tycker jag :-)
 
Tack för svar/info. Säljaren är medveten om oljeförbrukning / oljepåfyllning / ventiljustering etc.. och verkar mycket insatt. Status på hojen är OK bakdäck, nytt drivpaket, slitet framdäck och rätt mycket icke funktionella prylar såsom underkåpa, olika kåpglas, olika sadlar med olika höjder, inflyttat bakljus, etc etc Öppna burkar ingår ej. Tittar på hojen på måndag och bara funktion är då avgörande om det blir affär eller inte. Mvh
 
Hej, står äntligen i begrepp att köpa TRX, har funderat på detta länge. Jag vet att all info står i denna tråd, men jag tyckte det var enklare att fråga och få lite updated koncentrerad info. Så, vad skall jag titta på? Vad ska jag fråga specifikt om? Tillåtna tickanden från motorn etc.. Objektet ifråga är detta http://www.blocket.se/kristianstad/Yamaha_Trx_850_98_a_valutrustad_28475899.htm?ca=11&w=3 och är enligt säljaren, som framstod som seriös, i mycket bra skick. Synpunkter?? Tack!

jo bra pris men e det verkligen en 98..tycker färgsättningen o ramen ser ut som en 96-eller 97..men har kanske fel mvh
 
Växellägesindikator??

Under rivningen av min motor så plockade jag bort givarplattan för frilägesindikeringen, som synes finns det en massa utgångar, dessa borde väl kunna användas för att tillsammans med lite kabel och några lysdioder ordna till en indikator för vilken växel som ligger i - eller???

CIMG0653-1.JPGCIMG0652-1.JPG
 
Under rivningen av min motor så plockade jag bort givarplattan för frilägesindikeringen, som synes finns det en massa utgångar, dessa borde väl kunna användas för att tillsammans med lite kabel och några lysdioder ordna till en indikator för vilken växel som ligger i - eller???

View attachment 315669View attachment 315668

Redan gjort, tror det ligger en ritning på detta på engelska forumet...diodplatta och allt! :tummenupp
 
Kort uppföljning bara, köpte hojen till utsatta pengar och är mer än nöjd. Har kört hem hojen 15 mil, och den lever mer än väl upp till förväntningarna. Bra i fjädring, låda, koppling, rapp motor och känns överlag snudd på som en ny mc. Återkommer säkert med olika framtida frågeställningar och synpunkter /Mvh
 
Grattis! Och äntligen någon man kan åka lite TRX tillsammans med som finns i närområdet =)

Har hunnit med en del av de vanligaste problemen och spörsmålen så om du bjuder på kaffe kan vi jämföra TRX samt byta mektips och annat :krama
 
Under rivningen av min motor så plockade jag bort givarplattan för frilägesindikeringen, som synes finns det en massa utgångar, dessa borde väl kunna användas för att tillsammans med lite kabel och några lysdioder ordna till en indikator för vilken växel som ligger i - eller???

View attachment 315669View attachment 315668

Som KW skriver,så har det diskuterats någonstans. Om minnet inte sviker helt, så kan TDM:en från ngt visst år bestämma tändkurva beroende på växel, men inte våra gamla motorer. Dvs, TDM från senare år ska ha lite fler kablar ut från indikatorn, och därför enklare att fixa. Men du verkar ju vara en händig karl, så: "Gör't!"

Kort uppföljning bara, köpte hojen till utsatta pengar och är mer än nöjd. Har kört hem hojen 15 mil, och den lever mer än väl upp till förväntningarna. Bra i fjädring, låda, koppling, rapp motor och känns överlag snudd på som en ny mc. Återkommer säkert med olika framtida frågeställningar och synpunkter /Mvh

Grattis! (fast jag håller nog med Robban, helröd med silverram fanns vad jag vet bara -96. -95 hade vit ram,och från 97 var de röd/svarta?)
 
Last edited:
Tja, -98 enligt papperna, jag har ingen anledning att tro något annat /Mvh
Är den privatimporterad kan det bli lite knas med årsmodellerna.
Min står som årsmodell 2001 men vad jag vet så har det inte tillverkats någon TRX sedan 1998. Min är definitivt en 96:a.
Hur det har gått till har jag inte en aning om men så är det i alla fall.
 
Hur det har gått till har jag inte en aning om men så är det i alla fall.
Enkelt men ganska korkat (enligt mig): Tyskland mfl räknar årsmodell från registreringsdatum, inte tillverkningsdatum vilket gör att man bör vara på sin vakt när det gäller modellbyten. Om min -04 hade stått osåld hos en tysk handlare i 2 år och reggats -06 hade det blivit årsmodellen. Här är det en helt annan hoj...

Därför finns det också TRX årsmodell 2001 och 2002 fast den slutade tillverkas 1998. Som sagt, korkat...
 
Last edited:
Enkelt men ganska korkat (enligt mig): Tyskland mfl räknar årsmodell från registreringsdatum, inte tillverkningsdatum vilket gör att man bör vara på sin vakt när det gäller modellbyten. Om min -04 hade stått osåld hos en tysk handlare i 2 år och reggats -06 hade det blivit årsmodellen. Här är det en helt annan hoj...

Därför finns det också TRX årsmodell 2001 och 2002 fast den slutade tillverkas 1998. Som sagt, korkat...

Där ser man, då kan tro att min hoj stått och samlat damm hos någon handlare fram till 2001.

Jag vet inte om det stämmer, men enligt Haynes så är modellkoden
4UN1 = 96
4UN3 = 97
4UN4 = 98

Det skall sitta en liten klirra under passagerarsadeln, på bakramen, där denna kod står, det gör det på min iaf.
 
Kan bara dystert konstatera att ni har rätt betr årsmodell, det är en 96:a med koden 4UN1 under passagerarkutsen. Ingen rolig upptäckt!! Hojen är privatimporterad 2004 och tagen i trafik i tyskland -98. Eftersom det är ett privatköp så är det nog bara att svälja förtreten och gå vidare. Vad som däremot är positivt är att jag fortfarande tycker det är mycket mc för pengarna och att inga andra obehagliga överraskningar har dykt upp. Motorn är mycket rapp och drar starkt från 2000 rpm upp till rödmarkering utan kännbar puckel. Möjligtvis går den lite fett. Tankade första tanken idag och noterade 0,70 l/mil, efter hyfsat mycket gasande och motorvägstranporter i 140 km/tim. Vet inte hur bestyckning eller förgaseri är utrustat, blir vintersysslor tror jag. Vill också gärna byta ut orginalljuddämparna till öppnare dito, rekommendationer på val? / Mvh
 
Kan bara dystert konstatera att ni har rätt betr årsmodell, det är en 96:a med koden 4UN1 under passagerarkutsen. Ingen rolig upptäckt!! Hojen är privatimporterad 2004 och tagen i trafik i tyskland -98. Eftersom det är ett privatköp så är det nog bara att svälja förtreten och gå vidare. Vad som däremot är positivt är att jag fortfarande tycker det är mycket mc för pengarna och att inga andra obehagliga överraskningar har dykt upp. Motorn är mycket rapp och drar starkt från 2000 rpm upp till rödmarkering utan kännbar puckel. Möjligtvis går den lite fett. Tankade första tanken idag och noterade 0,70 l/mil, efter hyfsat mycket gasande och motorvägstranporter i 140 km/tim. Vet inte hur bestyckning eller förgaseri är utrustat, blir vintersysslor tror jag. Vill också gärna byta ut orginalljuddämparna till öppnare dito, rekommendationer på val? / Mvh
Äsch, det gör väl mindre på våra hojar, det var ju inga kvantsprång mellan årsmodellerna (det enda är väl i princip mellan 95 och resten av åren, men den såldes väl inte ens i Sverige under 95). Efter 95 är det väl bara färgschema som diffar (och möjligen ngt mer?), KW antydde ju att kolfiber skyddet passade sämre.

Spelar roll om det var en 98:a som plockades ut 98, eller om den stått på lagret i 2 år innan den sålts. Den har ju inte körts mer eller mindre för det! Huvudsaken är att du är nöjd med hojen, eller hur!

Jag har inte mkt original kvar i motorn, men jag får den inte att dra mer än 0,75 ens på bana, så det låter ju lite mkt. Slitna emulsionrör/nålar innebär ökad soppaförburkning, likaså igensatt luftfilter.

Jag kör m ett helsystem från www.mab-power.de. Nöjd med systemet, men det är högljutt, så nu har jag bänkat med dB-killers i...
 
Kan bara dystert konstatera att ni har rätt betr årsmodell, det är en 96:a med koden 4UN1 under passagerarkutsen. Ingen rolig upptäckt!! Hojen är privatimporterad 2004 och tagen i trafik i tyskland -98. Eftersom det är ett privatköp så är det nog bara att svälja förtreten och gå vidare. Vad som däremot är positivt är att jag fortfarande tycker det är mycket mc för pengarna och att inga andra obehagliga överraskningar har dykt upp. Motorn är mycket rapp och drar starkt från 2000 rpm upp till rödmarkering utan kännbar puckel. Möjligtvis går den lite fett. Tankade första tanken idag och noterade 0,70 l/mil, efter hyfsat mycket gasande och motorvägstranporter i 140 km/tim. Vet inte hur bestyckning eller förgaseri är utrustat, blir vintersysslor tror jag. Vill också gärna byta ut orginalljuddämparna till öppnare dito, rekommendationer på val? / Mvh

ok som jag trodde...man har haft trx i så många år nu så man ser på färgsättningen vilken årsm..men som hasse säger spelar ju ingen roll e ju bara färgen som skiljer..lycka till med trxen dom e sköna som fan..solen kom fram nu...ska ut o köra lite ha de bra
 
ni som åker lite hårdare och river av ett par bandagar per år brukar ni lyxa till det med extra oljebyten eller annan omsorg? iofs är min moppe omtänksam och byter ut lite olja kontinuerligt...

har betat av 3 dagar hittils i år och pluskan får ta ytterligare lite stryk, 2 dagar till inbokade nu i helgen...:)
 
Äsch, det gör väl mindre på våra hojar, det var ju inga kvantsprång mellan årsmodellerna (det enda är väl i princip mellan 95 och resten av åren, men den såldes väl inte ens i Sverige under 95)...

Nån expert påstår att min -96a egentligen är en -95a, svart motor, vit ram och Brembo-ok. Men vem bryr sig, huvudsaken är ju att den går bra - men det gör den ju förstås inte - just nu i alla fall.
 
Last edited:
Back
Top