TRX-tråden

Akta dig, nu börjar den bli väl snabb, eller? ;)

Men allvarligt, det är kul attt så små grejor kan göra sån skillnad. Får du på en justare bakdämp så flyger du väl fram sen...

Ska nog sätta i ett par linjära framfjädrar, vet någon var man bäst beställer hem såna? Helst så att jag har dem nästa vecka, dvs helst svensk handlare.
 
HansJ; skrev:
Akta dig, nu börjar den bli väl snabb, eller? ;)

Men allvarligt, det är kul attt så små grejor kan göra sån skillnad. Får du på en justare bakdämp så flyger du väl fram sen...

Ska nog sätta i ett par linjära framfjädrar, vet någon var man bäst beställer hem såna? Helst så att jag har dem nästa vecka, dvs helst svensk handlare.

Jäpp.Tror faktiskt inte jag har känt hur den verkligen skulle va förens nu. De gamla hjullagren kan man använda som maraccas.
Om nån funderar på SKF-lager fram så heter de: 6203-2RSH. 232 pix för två på Momentum i Urebrew.
 
Nu var det dax för lite frågor från min sida igen...
1: Tänkt byta tändstift och vilka ska jag ha?
2: Vart ska man köpa drivpaket? Vilken drevning ska jag ha?

Jaha, då hade jag lagt min TRX och den ska tydligen skrotas. Nu börjar jakten på en ny hoj...finns det några alternativ eller ska jag leta TRX igen?

Aj då gick det bra med dig?
TRX är ju alltid TRX men det beror väl på om du är nöjd med den eller ej.
Jag skulle nog ha bytt men man kommer då sakna TRXen.
 
Last edited:
Jaha, då hade jag lagt min TRX och den ska tydligen skrotas. Nu börjar jakten på en ny hoj...finns det några alternativ eller ska jag leta TRX igen?

Jaga rätt på en annan TRX. Den du hade hann du väl inte köra så värst länge med?
Hoppas det bra med dig!
 
Jaha, då hade jag lagt min TRX och den ska tydligen skrotas. Nu börjar jakten på en ny hoj...finns det några alternativ eller ska jag leta TRX igen?

Trist att höra!! Själv hoppas jag inte det blir inlösen på min.
TRX:erna är billiga som fanken idag, polarn köpte sin för 20 papp...
Ligger en riktigt billig RSV på blocket nu...liiite skrapad men det är ju lättfixat!

Nu var det dax för lite frågor från min sida igen...
1: Tänkt byta tändstift och vilka ska jag ha?
2: Vart ska man köpa drivpaket? Vilken drevning ska jag ha?

Denso rekommenderas ofta, jag tror dock det inte spelar någon större roll iofs.

Jag måste lobba för: www.addemoto.se
Dom är hur hjälpsamma som helst och skickade kedjeförlängning till mig gratis ett år efter köp....kanonfirma!!
Vad du sedan skall köra...skall du ligga och tugga asfalt funkar original men är det mycket stadskörning och kurvor så kanske 16/40 är att fundera över. Polarn körde 15/40 ett tag men det var ohållbart då den varvar galet över 150kmh
 
Last edited:
Jaha, då hade jag lagt min TRX och den ska tydligen skrotas. Nu börjar jakten på en ny hoj...finns det några alternativ eller ska jag leta TRX igen?

Aj f-n! Gick bra med dig, eller?

Ett alternativ är att deala med försäkringsbolaget, och få tillbaka hojen plus lite stålers. Sen är det bara att jaga delar. Det brukar löna sig, eftersom de räknar på reparation hos auktoriserad verkstad, med original-delar. Pss kanske du kan få råd med lite skoj grejor, om du inte absolut måste ha perfekta utbytesdelar!
 
Trist att höra!! Själv hoppas jag inte det blir inlösen på min.
TRX:erna är billiga som fanken idag, polarn köpte sin för 20 papp...
Ligger en riktigt billig RSV på blocket nu...liiite skrapad men det är ju lättfixat!



Denso rekommenderas ofta, jag tror dock det inte spelar någon större roll iofs.

Jag måste lobba för: www.addemoto.se
Dom är hur hjälpsamma som helst och skickade kedjeförlängning till mig gratis ett år efter köp....kanonfirma!!
Vad du sedan skall köra...skall du ligga och tugga asfalt funkar original men är det mycket stadskörning och kurvor så kanske 16/40 är att fundera över. Polarn körde 15/40 ett tag men det var ohållbart då den varvar galet över 150kmh

Räcker det med att köpa "ekonomi" paketet då eller gör det stor skillnad med att köra "super"? Får man orginal drevning i paketet?
 
Aj f-n! Gick bra med dig, eller?

Ett alternativ är att deala med försäkringsbolaget, och få tillbaka hojen plus lite stålers. Sen är det bara att jaga delar. Det brukar löna sig, eftersom de räknar på reparation hos auktoriserad verkstad, med original-delar. Pss kanske du kan få råd med lite skoj grejor, om du inte absolut måste ha perfekta utbytesdelar!

Funderade på att börja deala men har inte tid eller ork utan vill bara ut och åka. Lämnade in den på Yamaha i Göteborg, de slutade räkna när kostnaden passerade 45 000:- + moms...:skrämd

Jag bröt nyckelbenet men det var det enda så på det hela taget så gick det bra.
 
Räcker det med att köpa "ekonomi" paketet då eller gör det stor skillnad med att köra "super"? Får man orginal drevning i paketet?

Räcker fullgott med ett "vanligt" kit, super kittet är väl specat för turbo hayabusa tror jag och våra är lite effektsvagare :rolleyes:

Funderade på att börja deala men har inte tid eller ork utan vill bara ut och åka. Lämnade in den på Yamaha i Göteborg, de slutade räkna när kostnaden passerade 45 000:- + moms...:skrämd

Jag bröt nyckelbenet men det var det enda så på det hela taget så gick det bra.

Jag gick in på oemmotorparts.nl och räknade ihop vad det skulle kosta att ersätta allt, landade på 60k...80k med kläderna :gnissla
Kan tänka mig vad det skulle kosta inkl. jobb...*asg*
 
Last edited:
Är det någon skillnad mellan årsmodellerna? Jag har fått för mig att -96 har lite för mjuka ventilsäten och svart ram, stämmer det? Finns det fler skillnader?

Dom flesta svenska har väl svart ram? Min 98 har det iaf...
Ryktet säger att du har rätt, ventilerna har även mindre area 96 o 97. Om du kollar bikez.com så ser du att 98:an fick mer hästar än vad det var innan...
 
Dom flesta svenska har väl svart ram? Min 98 har det iaf...
Ryktet säger att du har rätt, ventilerna har även mindre area 96 o 97. Om du kollar bikez.com så ser du att 98:an fick mer hästar än vad det var innan...

Hmm, min 98:a hade grå ram precis som fälgarna. Jag som trodde att det var original...
 
Dom flesta svenska har väl svart ram? Min 98 har det iaf...
Ryktet säger att du har rätt, ventilerna har även mindre area 96 o 97. Om du kollar bikez.com så ser du att 98:an fick mer hästar än vad det var innan...

Min -97:a hade grå ram.

Finns det något som kan motivera att inte köpa en -96:a? Hittade ingen -98:a på blocket är närheten av Göteborg...
 
Nu kan jag inte hålla mig... :)

Så här tror jag att det är, korrigera mig om jag har fel!

TRX introducerades 95, på den japanska (asiatiska?) marknaden. De var alla röda med vit ram.

När TRX:en sen skulle exporteras 96, gjordes några ändringar, efter kritik i tester. Brembo oken byttes ut (oklart varför, de ska vara minjst lika bra som "original"). Man satte även i hårdare framfjädrar, och ändrade färgsättningen. Blått, rött och grönt (?) med silver ram. Någon gång under 96, bytte man ut insugsventilerna till hårdare versioner, tror att det är ramnr 7400 eller nåt.

Senare årsmodeller har andra färgsättningar, exvis den röd/svarta. Vet ej när den helsvarta kom? Dekaler skiljer sig åt mellan årsmodeller (och marknad? Har sett min röda både med och utan YAMAHA över strålkastaren va:)

Att man bytt till större ventiler är första gången jag hört? Någon annan källa än nån site med tvivelaktiga effekt-siffror?

Enda anledningen att inte köpa en 96:a med lågt ramnr, är de ev mjukare ventilerna. I praktiken innebär det inget annat än att man ska checka ventilspelet oftare än rek. i manualen. Om spelet gått ned för mycket så går motorn sämre, och man bränner ventilsätena. Inget som inte går att fixa. Ventilspelskoll klarar nog alla av, shimsa om är lite bökigare. Håll koll på spelet bara, så är det inga problem!

Usch, nu känns säsongen som om den är slut. Sista körningen på Sviestad avklarad, och inget annat inbokat. (Åskvädret from hell på em, det låg drivor av hagel en timme senare och gräsmattorna var vita... Fm gick bra i alla fall!)

Håller tummarna för lite restplatser. Man blir inte bra av att köra 3-4r ggr per år...

Har beställt linjära fjädrar t gaffeln nu, och inspirerad av Spooky, ska jag kolla styrlager också när jag byter fjädrar.
 
Nej... säsongen är inte slut än... Jag ska nog hinna med några fler dagar på "ringen" innan denna säsong går till ända.

Sista helgen i augusti åker jag dessutom på en instruktörsutbildning i örebro. Då till att bli instruktör i broms och kurvteknik. Ska tydligen köra på motardbanan i kumla.

Men senare i höst blir det att skruva. Förgasaren behöver gås igenom eller ska man satsa på att köpa en ny? (Vad går en sådan på)?
 
Rauken79; skrev:
Nej... säsongen är inte slut än... Jag ska nog hinna med några fler dagar på "ringen" innan denna säsong går till ända.

Sista helgen i augusti åker jag dessutom på en instruktörsutbildning i örebro. Då till att bli instruktör i broms och kurvteknik. Ska tydligen köra på motardbanan i kumla.

Men senare i höst blir det att skruva. Förgasaren behöver gås igenom eller ska man satsa på att köpa en ny? (Vad går en sådan på)?

Om du känner att du inte fått köra tillräckligt på kursen så får du gärna bli med på en repa runt på våra fina vägar här i Sydnärke. Du MÅSTE köra klassikern: Laxå- Askersund.
Om det är en motardbana ni ska öva på så tror jag ni ska åka ute på Täby, ligger efter vägen mot Karlskoga. I Kumla har dom annars en trafikutbildningsanläggning, som i och för sig SMC brukar vara på när det är våravrostning.
Flång nya kits med mikuni/keihin mekaniska flatslides ligger på en så där 10 loppor.Har jag för mig.
 
HansJ; skrev:
Nu kan jag inte hålla mig... :)
...mycket text...
Jag åker helsvart 96a. Inga probs med ventilspel och den har gått 4,3k. Ids inte kolla ramnummer nu.Kan återkomma i frågan.
Känner oxå att man skulle behöva få till lite fler bandagar.Potentiell bandagsnarkoman?Mmmm... Skulle vara fränt att åka Sviesta och Kinnekulle igen men med fräscha styr och hjullager. Det kanske är kul.:D
Vad fick du tag på för ena fjädrar?
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top