TRX-tråden

Ojämn gång på tomgång!

Hej alla TRX-experter!

Min TRX går ojämnt på tomgång när den blivit varm och kommit upp i arbetstemperatur. Vid ca 1000 v/m så går den inte jämnt och stannar plötsligt. När man sedan startar den direkt igen, så är den för det första svårstartad och sedan blir det även avgassmällar - får för mycket bensin!?
Har kollat så att choken går tillbaka, var tyvärr inte det som var fel. Skruvar man upp tomgången till 2000 varv funkar det OK. Den svarar för övrigt normalt på gas.
Hällde i en flaska insprutningsrengöring och jag inbillar mig att den går aningen bättre nu faktiskt. Nu får jag dock inte ner tomgången mer än till ca 1500 varv!
Någon som vet vad felet kan vara? avlagringar i fuggarna från vinterförvaringen?

PS. bytte förresten precis originalbatteriet tillverkat 12 dec. -95 - imponerande att det hållit så länge även om den bara gått 2800 mil!!! DS.
 
Hej alla TRX-experter!

Min TRX går ojämnt på tomgång när den blivit varm och kommit upp i arbetstemperatur. Vid ca 1000 v/m så går den inte jämnt och stannar plötsligt. När man sedan startar den direkt igen, så är den för det första svårstartad och sedan blir det även avgassmällar - får för mycket bensin!?
Har kollat så att choken går tillbaka, var tyvärr inte det som var fel. Skruvar man upp tomgången till 2000 varv funkar det OK. Den svarar för övrigt normalt på gas.
Hällde i en flaska insprutningsrengöring och jag inbillar mig att den går aningen bättre nu faktiskt. Nu får jag dock inte ner tomgången mer än till ca 1500 varv!
Någon som vet vad felet kan vara? avlagringar i fuggarna från vinterförvaringen?

PS. bytte förresten precis originalbatteriet tillverkat 12 dec. -95 - imponerande att det hållit så länge även om den bara gått 2800 mil!!! DS.

Kollat dina ventilspel??
 
Nu har jag slängt upp lite nya bilder på TRXen i mitt garage.
Nytt på den som syns är baklyset. Tack Killerwhale för en snabb leverans!
Lämna gärna en komentar.
 
Blev ju bara bra det där....snyggare än vad jag hade.. :tummenupp

Jag filade bara lite på det undre fästet och flyttade upp fästet från gamla lyset så man kan lätt byta tillbaka när man känner för det. (Kommer dock inte ske under den tiden jag har hojen iaf för jag tyckte detta gjorde ett stort lyft). Nu är jag mest irriterad på de stora blinkerserna. Måste fixa mini blinkers!
Hittat monteringsplattor (som täcker hålet i kåpan) till R6 mm men vet inte vilka som passar i kåpan på TRXen.
 
Last edited:
Hej alla TRX-experter!

Min TRX går ojämnt på tomgång när den blivit varm och kommit upp i arbetstemperatur. Vid ca 1000 v/m så går den inte jämnt och stannar plötsligt. När man sedan startar den direkt igen, så är den för det första svårstartad och sedan blir det även avgassmällar - får för mycket bensin!?
Har kollat så att choken går tillbaka, var tyvärr inte det som var fel. Skruvar man upp tomgången till 2000 varv funkar det OK. Den svarar för övrigt normalt på gas.
Hällde i en flaska insprutningsrengöring och jag inbillar mig att den går aningen bättre nu faktiskt. Nu får jag dock inte ner tomgången mer än till ca 1500 varv!
Någon som vet vad felet kan vara? avlagringar i fuggarna från vinterförvaringen?

PS. bytte förresten precis originalbatteriet tillverkat 12 dec. -95 - imponerande att det hållit så länge även om den bara gått 2800 mil!!! DS.

Har den gått 2800 utan att kolla ventilspel så är det nog det. Även om yamaha påstår att det inte behöver kollas innan 4200(?) så behövs det! Min hade nollspel på två insugsventiler redan efter 1900mil. Min reagerade dock tvärt emot din. dvs svårstartad när den var "kall" och lätt när den var varm...

Som du beskriver det så skulle det också kunna ha nått att göra med förgasarna. Typ som en choke som inte går tillbaks helt eller slitna nålmunstycken så den för för mycket soppa helt enkelt. (För mycket soppa brukar ge svarta avgaser)

Hoppas jag inte rör till det för mycket :)
 
I manualen till min -96a står det att ventilkontroll skall göras vid 2600 mil
 
Med hjälp av en mutterdragare lyckades jag idag äntligen få loss på framdrevet. Splinesen var något rostiga, är det kopparpasta som gäller eller finns det bättre alternativ för att det inte ska rosta fast igen?
 
Hej alla TRX-experter!

Min TRX går ojämnt på tomgång när den blivit varm och kommit upp i arbetstemperatur. Vid ca 1000 v/m så går den inte jämnt och stannar plötsligt. När man sedan startar den direkt igen, så är den för det första svårstartad och sedan blir det även avgassmällar
...
Ytterligare gissningar, tjyvluft nånstans? Tändspole som kajkar?

Med hjälp av en mutterdragare lyckades jag idag äntligen få loss på framdrevet. Splinesen var något rostiga, är det kopparpasta som gäller eller finns det bättre alternativ för att det inte ska rosta fast igen?
Jag har kopparpasta, men har läst om (och införskaffat) aluminiumpasta, som ett bättre alternativ.
 
Last edited:
Har den gått 2800 utan att kolla ventilspel så är det nog det. Även om yamaha påstår att det inte behöver kollas innan 4200(?) så behövs det! Min hade nollspel på två insugsventiler redan efter 1900mil. Min reagerade dock tvärt emot din. dvs svårstartad när den var "kall" och lätt när den var varm...

Som du beskriver det så skulle det också kunna ha nått att göra med förgasarna. Typ som en choke som inte går tillbaks helt eller slitna nålmunstycken så den för för mycket soppa helt enkelt. (För mycket soppa brukar ge svarta avgaser)

Hoppas jag inte rör till det för mycket :)

Svarta avgaser kan jag inte se! Ventilspel ej kollat av mig, minns ej heller om det gjordes av den förra ägaren, men den gicks igenom av Claessons i Bromölla då han köpte den i maj -05 vid 2260 mil (betyder ju inte att ventilerna kollades!). Jag har tänkt lämna in den (fult ord i detta forum, jag vet!) i vilket fall så man har koll, vågar mig inte på det själv! Annars får jag väl öppna fuggarna och kollla munstycken och nålar, det klarar jag iaf!

Tack för tipsen, jag återkommer med rätt svar på felet!
 
...vilket yamaha senare ändrade till 4200

...men de tidiga exen är väll fortfarande kända för sina mjuka ventiler/säten?

Med hjälp av en mutterdragare lyckades jag idag äntligen få loss på framdrevet. Splinesen var något rostiga, är det kopparpasta som gäller eller finns det bättre alternativ för att det inte ska rosta fast igen?
Kopparpasta i inte allt för stor mängd blir nog bra.
 
Last edited:
Svarta avgaser kan jag inte se! Ventilspel ej kollat av mig, minns ej heller om det gjordes av den förra ägaren, men den gicks igenom av Claessons i Bromölla då han köpte den i maj -05 vid 2260 mil (betyder ju inte att ventilerna kollades!). Jag har tänkt lämna in den (fult ord i detta forum, jag vet!) i vilket fall så man har koll, vågar mig inte på det själv! Annars får jag väl öppna fuggarna och kollla munstycken och nålar, det klarar jag iaf!

Tack för tipsen, jag återkommer med rätt svar på felet!
Det är absolut inget fel att lämna in för ventilspel. Det är både jobbigt, svårt och kan få tråkiga konsikvenser om det går fel. Om du lämnar in så har du ju garanti på jobbet iaf :tummenupp

...men de tidiga exen är väll fortfarande kända för sina mjuka ventiler/säten?
Ja, och senare ex är inte heller så bra att de håller över 4000mil. Min är en -98...
 
Fan Jåke, har du kraschat mellanmjölksräsern också?? :va
Kraschat å kraschat. Jag skulle vilja hävda att det är en funktion av fart och hur länge man håller händerna på styret. Är farten tillräckligt låg kallas det visst att välta. Å jag tog ju emot hojen med fingrarna, så jag vete f-n om jag vill kännas vid att framhjulet toksläppte efter bara tre böjar så jag fick åka hem igen utan att komma ens ett varv... :rolleyes:

F-n vad plast det är på de här Milko-produkterna då, TRX:en klarade sig ju mycket bättre (tack vare kraschpuckar, ja). :hihi
 
Last edited:
Kraschat å kraschat. Jag skulle vilja hävda att det är en funktion av fart och hur länge man håller händerna på styret. Är farten tillräckligt låg kallas det visst att välta. Å jag tog ju emot hojen med fingrarna, så jag vete f-n om jag vill kännas vid att framhjulet toksläppte efter bara tre böjar så jag fick åka hem igen utan att komma ens ett varv... :rolleyes:

F-n vad plast det är på de här Milko-produkterna då, TRX:en klarade sig ju mycket bättre (tack vare kraschpuckar, ja). :hihi

Hu va trist!! :(
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top