TRX-tråden

Som om det inte vore nog med höstdepressionen...

Jag har inte siffrorna i huvudet (förträngning är en utmärkt försvarsmekanism).

Det beror ju lite på vad du är ute efter också, jag har ju gjort en massa "förbättringar". Jag slipade inte om veven, men fick en ny vev då den stals. Nya ram- och vevlager, nya oljepumpar, honat/bytt ringar, nya kolvar, borrat, slipat om kammar, renoverat och portat toppen, bytt kamkedja, renoverat förgasare, renoverat/bytt fjädring, bytt fälgar osv osv... Fast slår jag ut det på de 4 åren jag haft hojen så har det varit rätt billigt jmf med värdeminskning på en flångny hoj, som efter 4 år hade varit mer sliten, och ffa inte så ovanlig. Kan du specificera vad du vill ha gjort, så kan jag kika på kvitton lite senare, ikväll eller i morgon.
/Hasse
 
Behåll den, man får ju knappt nåt för dom längre!
(eller sälj i bitar) :)
ääh! jag gav ju för mycket för den så det finns säkert någon annan som kan tänka sig göra det med. Sen så är ju försäkringen nästan gratis för snorungar som mig med tanke på att den är reggad som amatörbygge. Att sälja i delar är väll nästan uteslutet eftersom hälften inte passar på en vanlig trx...
+billig försäkkring
+snyggare än original (slå mig inte :näsblod )
+lågmil
-effekt
-vikt

Föresten är den någon som, har koll på hur grova gaffelbenen är? Jag tänkte köpa en sånhär http://www.louis.de/_30b6d06d99a7d9...470&list_total=36&anzeige=0&artnr_gr=10003457

edit: fan när man lägger fram det på det viset så vill man ju inte sälja...
 
Last edited:
ääh! jag gav ju för mycket för den så det finns säkert någon annan som kan tänka sig göra det med. Sen så är ju försäkringen nästan gratis för snorungar som mig med tanke på att den är reggad som amatörbygge. Att sälja i delar är väll nästan uteslutet eftersom hälften inte passar på en vanlig trx...
+billig försäkkring
+snyggare än original (slå mig inte :näsblod )
+lågmil
-effekt
-vikt

Föresten är den någon som, har koll på hur grova gaffelbenen är? Jag tänkte köpa en sånhär http://www.louis.de/_30b6d06d99a7d9...470&list_total=36&anzeige=0&artnr_gr=10003457

edit: fan när man lägger fram det på det viset så vill man ju inte sälja...

Jag var ju på väg att köpa den innan dig så jag kanske köper och har två... :-)
 
ääh! jag gav ju för mycket för den så det finns säkert någon annan som kan tänka sig göra det med. Sen så är ju försäkringen nästan gratis för snorungar som mig med tanke på att den är reggad som amatörbygge. Att sälja i delar är väll nästan uteslutet eftersom hälften inte passar på en vanlig trx...
+billig försäkkring
+snyggare än original (slå mig inte :näsblod )
+lågmil
-effekt
-vikt

Föresten är den någon som, har koll på hur grova gaffelbenen är? Jag tänkte köpa en sånhär http://www.louis.de/_30b6d06d99a7d9...470&list_total=36&anzeige=0&artnr_gr=10003457

edit: fan när man lägger fram det på det viset så vill man ju inte sälja...
Trots det där med vikt och effekt så går det ju att hålla undan rätt bra med trx-en ändå. Jag tycker nog att hojen är riktigt bra för att lära sig bli en snabb förare. Eller hur man nu ska säga. Äh ni fattar, va?
 
Som om det inte vore nog med höstdepressionen...
/Hasse

Sorry!:(
Det beror ju lite på vad du är ute efter också, jag har ju gjort en massa "förbättringar". Jag slipade inte om veven, men fick en ny vev då den stals. Nya ram- och vevlager, nya oljepumpar, honat/bytt ringar, nya kolvar, borrat, slipat om kammar, renoverat och portat toppen, bytt kamkedja, renoverat förgasare, renoverat/bytt fjädring, bytt fälgar osv osv... Fast slår jag ut det på de 4 åren jag haft hojen så har det varit rätt billigt jmf med värdeminskning på en flångny hoj, som efter 4 år hade varit mer sliten, och ffa inte så ovanlig. Kan du specificera vad du vill ha gjort, så kan jag kika på kvitton lite senare, ikväll eller i morgon.
/Hasse

Nya ram- och vevlager, nya kolvar och borra till att börja med.:):tummenupp
 
Trots det där med vikt och effekt så går det ju att hålla undan rätt bra med trx-en ändå. Jag tycker nog att hojen är riktigt bra för att lära sig bli en snabb förare. Eller hur man nu ska säga. Äh ni fattar, va?

Det är en grym hoj, och en perfekt förstahoj. Men den dystra sanningen är nog att jag inte kommer använda två gatcyklar så jag säljer den som jag tror att jag kommer använda minst helt enkelt. Man måste ju testa på detdär med rad4:a nån gång också :).
 
Jag gjorde allt jobb utom det "verkstadsmekaniska" själv.

  • Borrning 1200 (878)
  • Ramlager 6 * 100
  • Vevlager 4 * 115
  • Kolvar 3100 (Tyskland) (878 JE, vet inte vad Yamahas egna överdimensionskolvar kostar)
  • Topplockspackning 550 (Tyskland)
  • Cylinderfotspackning 150 (Tyskland)
  • + div mindre packningar, kanske 300 till
  • Skulle nog köpa ventilskaftstätningar också, 10 st => 570

Det kluriga var att välja rätt dimension på lagerhalvorna. Det ska mätas upp vad man har för spel, och sen väljas rätt. Verkar som jag gjorde rätt, min rullar ju fortfarande, men det var det pyssligaste. Oljeförbrukningen är så gott som 0 efter denna renovering.
 
Last edited:
Jag gjorde allt jobb utom det "verkstadsmekaniska" själv.

  • Borrning 1200 (878)
  • Ramlager 6 * 100
  • Vevlager 4 * 115
  • Kolvar 3100 (Tyskland) (878 JE, vet inte vad Yamahas egna överdimensionskolvar kostar)
  • Topplockspackning 550 (Tyskland)
  • Cylinderfotspackning 150 (Tyskland)
  • + div mindre packningar, kanske 300 till
  • Skulle nog köpa ventilskaftstätningar också, 10 st => 570

Det kluriga var att välja rätt dimension på lagerhalvorna. Det ska mätas upp vad man har för spel, och sen väljas rätt. Verkar som jag gjorde rätt, min rullar ju fortfarande, men det var det pyssligaste. Oljeförbrukningen är så gott som 0 efter denna renovering.

Tack så mycket!:):tummenupp Vet du hur mycket effekt det gav, ungefär?
 
Tack så mycket!:):tummenupp Vet du hur mycket effekt det gav, ungefär?
Tyvärr inte, det gjordes en del annat mellan bänkningarna jag gjort, och hojen har alltid haft flatslidefuggar sen jag köpte den. Det ger nog mindre än man kan lockas att tro, skulle gissa på 2-3 hkr. Fast då gissar jag å andra sidan att friflödande burkar ger mindre än det, så jag är rätt skeptisk och negativ i allmänhet :tungan Det går säkert att hitta nån som bänkar den till +5 hkr efter borrning... Du får mer vrid, och komphöjningen bidrar med lite extra mos, men som sagt, vänta dig inget uuileee monster. Fast om merkostnaden jmf med att borra och köpa Yamahas första överdimension är liten, så är det väl inget att tveka på. Mest prisvärda är dock som tidigare nämnts, flatslide, klart mest hkr/SEK! Men jag varnar dig, du beträder början på en lång och mödosam vandring, och det finns ingen återvändo :)
 
Tyvärr inte, det gjordes en del annat mellan bänkningarna jag gjort, och hojen har alltid haft flatslidefuggar sen jag köpte den. Det ger nog mindre än man kan lockas att tro, skulle gissa på 2-3 hkr. Fast då gissar jag å andra sidan att friflödande burkar ger mindre än det, så jag är rätt skeptisk och negativ i allmänhet :tungan Det går säkert att hitta nån som bänkar den till +5 hkr efter borrning... Du får mer vrid, och komphöjningen bidrar med lite extra mos, men som sagt, vänta dig inget uuileee monster. Fast om merkostnaden jmf med att borra och köpa Yamahas första överdimension är liten, så är det väl inget att tveka på. Mest prisvärda är dock som tidigare nämnts, flatslide, klart mest hkr/SEK! Men jag varnar dig, du beträder början på en lång och mödosam vandring, och det finns ingen återvändo :)

Tack!:D Men eftersom den har gått såpass långt så måste jag ändå göra lite mer än vanlig service och då är ju inte steget så långt...:)

Hmmmm... Många "Å" i den meningen.:D
 
Nya R1:an säger ju kabamm!! :tummenupp

Vissa påstår att den låter som en padda men jag älskar det ljudet! Måste ha en R1 -09, om 10år dvs då man kanske har råd att pröjsa försäkringen...

För att svara på min fråga tidigare ang. gaffelbenen så är de 41mm, samma som på min fzr som tur är så det räcker med en packboxbankare :D. Hoppas det är samma ventilshims också...
 
Delar till salu

Klotade med TRX:en i somras :huvet så jag har en del delar till salu ifall det är någon som är intresserad.

  • KN luftfilter till TRX:en
  • Orginalburkar till TRX:en i mycket bra skick
  • TRX huvudbromscylinder fram med behållare och handtag (komplett)
  • R6 bromsok fram (bluespots) med bromsbelägg (nästan nya)
  • R6 bromsslangar (orginal)
  • R6 bromsskivor fram (fina) (passar ej TRX rakt av)
  • R6 bromsar bak komplett med fotpinne, bromsarm, huvudcylinder, bromsok, slangar och skiva (passar ej TRX rakt av)
  • Nästan nytt Pirelli Diablo Rosso framdäck 120/60-17
  • R6 tuta (TRX:en går mycket snabbare med en sådan :yoparty)
  • TRX tuta (om man vill ha två)

Skicka PM med bud.
 
Nu i veckan damp det ner ett paket från kedo med Wilbers gaffelfjädrar hemma hos mig. (4dagars leveranstid:yoparty ).
Nu till frågan; Wilbers rekommenderar 10w gaffelolja och att man justerar progressiviteten genom att höja/sänka oljevolymen i gaffeln. Är man som jag, en snubbe med viss rondör(110kg:näsblod) hjälpt av att köra med 15w i stället?
 
Vad jag har förstått av att läsa i dethär forumet så ska man aldrig ändra viskositeten på oljan (jag kommer dock inte ihåg varför). men om det inte räcker med att öka volymen samt hårdare fjädrar så är väll en tjockare olja nästa steg. våga pröva! :)
 
Är man som jag, en snubbe med viss rondör(110kg:näsblod) hjälpt av att köra med 15w i stället?
Du får en gaffel som reagerar långsammare med den tjockare oljan, genom att oljan får svårare att ta sig genom ventilerna i gaffel. Så visst kommer det att kännas som att du blir hjälpt genom att den komprimerar långsammare, den blir däremot inte styvare av den tjockare oljan. Den hinner bara inte reagera lika mycket... vilket inte är så bra på svenska tvättbrädevägar :gnissla

Du ska istället ha fjädrar som är gjorda för din vikt, inte några generella Wilbersfjädrar anpassade för nån på 80kg plus utrustning och sedan justerar du progressiviteten med oljemängden. Tjockare olja är bara nödandning, tyvärr. :)
 
Last edited:
OK. Det blir till att köra med 10w och sen mixtra med volym för att hitta rätt. Wilbersfjädrarna är jue redan inköpta. De är väll knappast sämre än orginal?
 
Last edited:
OK. Det blir till att köra med 10w och sen mixtra med volym för att hitta rätt. Wilbersfjädrarna är jue redan inköpta. De är väll knappast sämre än orginal?

Mixtra inte för mycket med volymen. I värsta fall kan du blåsa packboxarna, om du har för mycket olja i. Sen styr luftkammarvolymen hårdheten i sista fasen innan gaffeln bottnar, om jag kommer ihåg riktigt. Så det är inte heller lösningen på en för mjuk fjäder. Men innan du grinar ihop helt, så gör som Jåke säger (eller menar). Kolla om fjädern har rätt hårdhet, dvs mät upp hänget på gaffeln. Till viss del kan man kompensera med förspänningen, men det får andra konsekvenser också. Hur som helst, Wilbers fjädrar är hårdare än original, så du kommer garanterat att känna en förbättring jmf med original.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top