TRX-tråden

Tema gaffelolja:
du får inte ut allt med sug/hävert, eftersom det sitter grejor i vägen. Som Jke skrivit, ta bort gaffelbenen och vänd upp och ned på dem. Mutterpicka och specialverktyg behövs bara om man ska plocka sönder gaffeln fullständigt.

Tema Pferrer:
jag förståR det så att monteringssatsen måste beställas separat, och kostar 83 Euro utöver de 165.

Tema övningsturer och säsongspremiärer:
I wish... Hoppas få höra nåt från försäkringsbolag denna veckan. Just nu känns t.o.m. GR 8/6 tveksamt...
 
Tema gaffelolja:
du får inte ut allt med sug/hävert, eftersom det sitter grejor i vägen. Som Jke skrivit, ta bort gaffelbenen och vänd upp och ned på dem. Mutterpicka och specialverktyg behövs bara om man ska plocka sönder gaffeln fullständigt.

Tema Pferrer:
jag förståR det så att monteringssatsen måste beställas separat, och kostar 83 Euro utöver de 165.

Tema övningsturer och säsongspremiärer:
I wish... Hoppas få höra nåt från försäkringsbolag denna veckan. Just nu känns t.o.m. GR 8/6 tveksamt...

Vore ju jävligt att missa GR, finns det inte "wish list" på ebay också....alltså att man skriver vad man vill ha!?
 
Last edited:
Vad är det för specialverkzüg alla pratar om för att riva i gaffeln ?
Jag har rivit 2 TRXgafflar med hjälp av muttermaskin, och de togs isär i molekyler. Det enda som är lite avlägset special är att man får ha en ganska lång insex som man kan fästa i sin muttermaskin. Biltema har en fin bitssats för typ 149:- som gör jobbet där.
R1-gaffeln behöver man mer verktyg till om man skall få isär den ordentligt, men det gick bra att få ur oljan ändå.

//Peter
 
Vad är det för specialverkzüg alla pratar om för att riva i gaffeln ?
Jag har rivit 2 TRXgafflar med hjälp av muttermaskin, och de togs isär i molekyler. Det enda som är lite avlägset special är att man får ha en ganska lång insex som man kan fästa i sin muttermaskin. Biltema har en fin bitssats för typ 149:- som gör jobbet där.
R1-gaffeln behöver man mer verktyg till om man skall få isär den ordentligt, men det gick bra att få ur oljan ändå.

//Peter

du hade nog tur, eller så hade jag otur... Muttermaskinen knackade fint loss skruven, men den kärvade även efter det. Det innebar att hela innanmätet som skruven sitter i snurrade, och då behövde jag något för att hålla det stilla då jag skruvade ut skruven, därför byggde jag (nåja) en specialare.

Men det är överkurs, visst kan man göra rent mycket bättre men det räcker fint att bara byta olja.
 
Hej gott folk, är det någon som vet var man kan få tag i dynan på bilden?
 
Last edited:
Hej gott folk, är det någon som vet var man kan få tag i dynan på bilden?

www.kedo.com
Skjuter ut 4cm extra vilket var riktigt bra för egen del....
Yamaha har men dom var nog dubbelt så dyra....
sidan.jpg
 
Nej, jag har inte provat kedo. Det är kanske inte så konstigt att dynan är risig med tanke på att hojen har gått 7600 mil:)
 
Alla bilder jag ser på TRX:er har gafflarna uppstickandes genom gaffelkronan en bra bit (flera centimeter), men min så ligger dom jäms med. Har jag min felinställd?

// Jonas

.
 
Alla bilder jag ser på TRX:er har gafflarna uppstickandes genom gaffelkronan en bra bit (flera centimeter), men min så ligger dom jäms med. Har jag min felinställd?

// Jonas
KW har rätt, original ska gaffelbenen sticka upp 18,5 mm ovanför överkant på clipon/handtagen. Skulle tro att din hoj är ganska trög i svängar som den är nu, ställ om så ska du se att du får en ny hoj!

Många brukar skjuta upp dem ännu mer för att få ännu brantare gaffelvinkel, men det är strängt taget inte alldeles nödvändigt om man inte är banfrälst och vill köra om R1-or på insidan :D

Jag har precis bytt fjädrar (som jag iofs är missnöjd med...), så mina gaffelben sticker upp 30 mm ovanför kanten på handtagen nu. Men då har jag även höjt bakänden på min hoj 25 mm... :rolleyes:
 
2844918 KW har rätt, original ska gaffelbenen sticka upp 18,5 mm ovanför överkant på clipon/handtagen. Skulle tro att din hoj är ganska trög i svängar som den är nu, ställ om så ska du se att du får en ny hoj!

Många brukar skjuta upp dem ännu mer för att få ännu brantare gaffelvinkel, men det är strängt taget inte alldeles nödvändigt om man inte är banfrälst och vill köra om R1-or på insidan :D

Jag har precis bytt fjädrar (som jag iofs är missnöjd med...), så mina gaffelben sticker upp 30 mm ovanför kanten på handtagen nu. Men då har jag även höjt bakänden på min hoj 25 mm... :rolleyes:
Du måste ju får helt störda vägegenskaper med de inställningarna? :va
 
Last edited:
På vilket sätt påverkar fjädrarna uppsticket ?

@Gustav, Jåkes inställningar är väl inte speciellt extrema? Det är många som kör så och det funkar sweeeeet.

//P
 
Vad är det som ska sticka upp? Själva skruven eller den platta överdelen på gafflarna.
Förstår ni vad jag menar?

// Jonas

.
 
Du måste ju får helt störda vägegenskaper med de inställningarna? :va
Nejdå. Den blev visserligen instabilare än jag väntat, men jag ska justera in gaffeln så får vi se. Den är för mjuk nu och det ger tillsammans en vag känsla i framänden. Å andra sidan har jag 70-profil fram som kompenserar uppsticket till viss del.

Nä, fjädern har ju inget med uppsticket att göra. Men folk brukar ju av nån anledning skicka upp benen genom kronan i samband med att de byter fjäder... :rolleyes:

Vad är det som ska sticka upp? Själva skruven eller den platta överdelen på gafflarna.
Förstår ni vad jag menar?

// Jonas

.
Den platta överdelen, du räknar från överkanten på själva gaffelbenet. Den inre "skruven" med ränder är justering av fjäderförspänning och den lilla i mitten dämpning.
 
Last edited:

Nä, fjädern har ju inget med uppsticket att göra. Men folk brukar ju av nån anledning skicka upp benen genom kronan i samband med att de byter fjäder... :rolleyes:

Då är jag med igen. :)
Min blev lite instabilare med R1gaffeln, fast jag ville inte sänka den lika mycket fram med den gaffeln på då vissa haft problem med att framskärmen tog i kylet.
//Peter
 
Tema Pferrer:
jag förståR det så att monteringssatsen måste beställas separat, och kostar 83 Euro utöver de 165.
Jag brukar inte vara priskänslig, men shiiiiises. Nästan 3000kr inkl. frakt för en liten plastbit...+ lack :näsblod
Är det någon som har en fin TRX och visa upp som det sitter en "vanlig" bellypan på. Kan det bli snyggt?

Det finns ju att köpa för mer humana pengar bla här (1165 dkr):
http://www.sbfiberdesign.com/html/kaabeplove_udvalg.html

// Jonas

.
 
Översta bilden ser helt OK ut, men det ser lite konstigt ut på den nedre, som om det fattas något.

// Jonas

.
Tjaaa, den undre bilden är säkert 1 år äldre, hojen har inte sadeln monterad och dessutom sitter det andra ljuddämpare på. Annars är det nog bara vinkeln som luras lite...

Delarna köpta på *-Racing och sedan lackade för att matcha hojens röd-svarta färg med en kort övergång.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top