TRX-tråden

Jag funderar på att byta öhlinsfjädrar och undrar om någon har provat, och vad ni tycker om dom?
om det är värt pengarna?

Jag har Öhlins bakdämpare och Öhlins fjädrar+olja i framgaffeln i min TRX. Har laborerat endel med oljenivån i framgaffeln för att få den perfekt, och nu är jag mycket nöjd, fungerar bra både på gata och bana.
 
När jag hade min TRX850 så monterade jag både bakdämpare + fjädrar på den. Kompisen som jag lyckades övertala att åka ner och hämta en TRX åt honom var helt novis men han kände klar skillnad mellan Öhlins och orig!

När jag sålde TRX så monterade jag bort bakdämparen, kommer inte ihåg om det var Linköping en annan kille köpte den av mig? Killen fick även specen där det stod vilka shims som var monterade + annat smått & gott. Så du som har en dämpare där det står instansat TL så är det min dämpare du har! :)
 
Ventillyftare/kamföljare

Kentas kammar har äntligen hittat fram, inoljade och väl paketerade!

I monteringsinstruktionen står det att det är MYCKET viktigt att byta ventillyftare samtidigt som man byter kammarna.

Någon som har något bra ställe som säljer eller är det bara att glatt betala överpris på yamahacenter!? :näsblod

Det är ett fäste till de styrdämpare som syns här: http://www.optitune.nl/shop/index.p...=37_41&zenid=4a37a6b2af863be01aece11afd3b6459

Dvs tvärmonterade styrdämpare som sitter vid övre kronan.

//P

Man tackar! Satt och googlade efter undertray och hamnade där... :tungan
 
Last edited:
Kentas kammar har äntligen hittat fram, inoljade och väl paketerade!

I monteringsinstruktionen står det att det är MYCKET viktigt att byta ventillyftare samtidigt som man byter kammarna.

Någon som har något bra ställe som säljer eller är det bara att glatt betala överpris på yamahacenter!? :näsblod



Man tackar! Satt och googlade efter undertray och hamnade där... :tungan

Exakt vad är det du skall byta enl Kent ?
"Hatten" som sitter över shimset, shimset eller något som inte finns i toppen på TRXen?
 
Exakt vad är det du skall byta enl Kent ?
"Hatten" som sitter över shimset, shimset eller något som inte finns i toppen på TRXen?

Det heter ventilllyftare eller kamföljare på svenska, cam followers på engelska...ser ut som en "burk" ungefär....men samtidigt som du säger....alla toppar är väl inte samma!?
Har dock för mig att jag såg dessa på HansJ´s bilder!
 
Det heter ventilllyftare eller kamföljare på svenska, cam followers på engelska...ser ut som en "burk" ungefär....men samtidigt som du säger....alla toppar är väl inte samma!?
Har dock för mig att jag såg dessa på HansJ´s bilder!

Är det "hatten" (tänk upponervänd burk) så behöver man aldrig byta dem vid vanlig ventiljustering enl expertisen. Varför man skall byta dem i samband med kambyte vet jag inte. Shims köps med fördel av http://www.procycle.us/hotcams/valve_shims.htm via någon av Joframas åf. Hattarna vet jag inte.

//P
 
Är det "hatten" (tänk upponervänd burk) så behöver man aldrig byta dem vid vanlig ventiljustering enl expertisen. Varför man skall byta dem i samband med kambyte vet jag inte. Shims köps med fördel av http://www.procycle.us/hotcams/valve_shims.htm via någon av Joframas åf. Hattarna vet jag inte.

//P

Man tackar!
Är ju ett gäng anglo-saxar på max´s forum som åker med kenta´s så jag skall kolla där osså!
 
Har svårt att tänka mig att det är så viktigt, men det är bara baserat på lite tänk, mkt möjligt att det finns någon bra anledning som jag inte känner till, dvs dubbelkolla...
Jag tänker såhär, eftersom de är runda, och man kan därför vrida dem åt endera hållet, så borde de inte bli slitna åt något särskilt håll. Montera tillbaka gamla lyftarna och förskjut dem 45 grader, så borde det bli samma effekt som att montera nya, och det har jag inte hört att man ska akta sig för.
 
Har svårt att tänka mig att det är så viktigt, men det är bara baserat på lite tänk, mkt möjligt att det finns någon bra anledning som jag inte känner till, dvs dubbelkolla...
Jag tänker såhär, eftersom de är runda, och man kan därför vrida dem åt endera hållet, så borde de inte bli slitna åt något särskilt håll. Montera tillbaka gamla lyftarna och förskjut dem 45 grader, så borde det bli samma effekt som att montera nya, och det har jag inte hört att man ska akta sig för.

Som du säger, står det i instruktionen man får med så finns det nog någon anledning....som ovan....skall kolla med dom som kör kenta´s på engelska forumet.....
 
Som du säger, står det i instruktionen man får med så finns det nog någon anledning....som ovan....skall kolla med dom som kör kenta´s på engelska forumet.....

om det inte bara är så att:

a, Kent säljer egna lyftare
b, det finns andra konstruktioner som kräver bytet, men man hade bara råd att trycka en generell instruktion...
 
Det finns inga "cam followers" på en TRX, den har direktverkande kammar. Däremot finns det "shims tappet" eller nåt liknande, det är dem man lyfter på för att komma åt shimset.

Egentligen tror jag inte nån modern hojmotor med DOHC har haft kamsläpor/lyftare på åtskilliga år, det är nånting en enkelkamsmotor behöver för att nå alla ventiler.

Men jag är inte hojmek, så jag kan ha fel...
 
Last edited:
Det finns inga "cam followers" på en TRX, den har direktverkande kammar. Däremot finns det "shims tappet" eller nåt liknande, det är dem man lyfter på för att komma åt shimset.

Egentligen tror jag inte nån modern hojmotor med DOHC har haft kamsläpor/lyftare på åtskilliga år, det är nånting en enkelkamsmotor behöver för att nå alla ventiler.

Men jag är inte hojmek, så jag kan ha fel...

Tror inte alls du har fel! Släpor, lyftare osv, osäker på den korrekta terminologin på engelska, men i de fallen sitter ju slitytan konstant i förhållande till kamens slityta. Jag skulle inte byta det som sitter på våra hojar, dvs de grejorna som Jåke pratar om, just för att de är cirkulära och inte slits ojämnt.
 
Tror inte alls du har fel! Släpor, lyftare osv, osäker på den korrekta terminologin på engelska, men i de fallen sitter ju slitytan konstant i förhållande till kamens slityta. Jag skulle inte byta det som sitter på våra hojar, dvs de grejorna som Jåke pratar om, just för att de är cirkulära och inte slits ojämnt.


Detta innebär att vi nu är 3 som inte ser storheten i att byta de outslitliga hattarna över shimsen.

//P
 
Lovade HansJ en bild.....

....för längesedan, fortfarande ingen kamera så P900 skiten fick snäppa ett par! Här ser du vart kannan sitter!
frontlow.jpg
 
....för längesedan, fortfarande ingen kamera så P900 skiten fick snäppa ett par! Här ser du vart kannan sitter!
Tackar!
Jag frågade min toppmek lite om Supercans. Han har pillat rätt mycket med Suzuki under rätt lång tid, och eftersom det var MotoSpeed (suzukitrimmare) som sålde dem, så tänkte jag att han visste lite mer. Och det gjorde han...

Det verkar funka på så sätt att backpulserna dämpas ut, och att det gör att mellanregistret förbättras. Man kan uppnå det med ett "vanligt" mellanrör också. Kruxet är att få röret eller Supercansen på rätt plats för att få önskad effekt. D-portningen på avgassidan görs f.ö. också det för att dämpa ut backpulserna.
 
Tackar!
Jag frågade min toppmek lite om Supercans. Han har pillat rätt mycket med Suzuki under rätt lång tid, och eftersom det var MotoSpeed (suzukitrimmare) som sålde dem, så tänkte jag att han visste lite mer. Och det gjorde han...

Det verkar funka på så sätt att backpulserna dämpas ut, och att det gör att mellanregistret förbättras. Man kan uppnå det med ett "vanligt" mellanrör också. Kruxet är att få röret eller Supercansen på rätt plats för att få önskad effekt. D-portningen på avgassidan görs f.ö. också det för att dämpa ut backpulserna.

Jupps, jag kan verifiera att mellan blev bättre! :tummenupp
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top