Anehall
www.gasolinemagazine.se
Snöar rätt bra i dessa trakter åxå. Men då slipper man lite ångest över att man inte fått ihop hojjen. Förstår inte varför jag envisas med att börja riva och plocka med hojjen så sent varje år. Kroniskt lat kanske...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Rätt så. Vädret håller ju inte i sig, så nu kommer man ha svår ångest i ett par veckor för att man inte får åka...Anehall skrev:Men då slipper man lite ångest över att man inte fått ihop hojjen.
Jåke skrev:Rätt så. Vädret håller ju inte i sig, så nu kommer man ha svår ångest i ett par veckor för att man inte får åka...![]()
Nytt nick! Hojbyte på g?
HansJ skrev:2043074Nån som vill bygga något fräckt?
http://cgi.ebay.de/Spondon-Alu-Rahm...50607325QQcategoryZ101887QQrdZ1QQcmdZViewItem
Med tanke på att den var avsedd för BOT racing, som jag antar uttyds Battle Of Twins, så borde det kunna bli något potent? Vilka gafflar skulle passa, dvs 54 mm, vilka har den dimensionen, R1:an? (Sen är ju iofs rörram snyggare, eller hurFroven skrev:2043149Satt och drömde kring den häromdagen jag med.
Men vad skall man göra med den ? Hur är chassiegeometrin på TDM kontra TRX ? Hade nog hellre köpt gaffelkronorna separat...
@Jocce. Hur går det med den roterande ljuddämparen ??
/Peter
)HansJ skrev:2043160Med tanke på att den var avsedd för BOT, som jag antar uttyds Battle Of Twins, så borde det kunna bli något potent? Vilka gafflar skulle passa, dvs 54 mm, vilka har den dimensionen, R1:an? (Sen är ju iofs rörram snyggare, eller hur)
Om jag inte läser helt fel har väl ramen egentligen inte XTZ-geometri utan är bara byggd med fästen för 750-motorn. Verkar vara banåkar-geometri övrigt.Froven skrev:2043149Hur är chassiegeometrin på TDM kontra TRX ?

"Ein sehr stabiles Alu Chassis ideal für die Rennstrecke oder als Edelbike." Rennstrecke=banaJåke skrev:2043172Det där är väl till och med en XTZ-ram om jag inte läser fel. Visserligen passar 850-motorn i den, men nån banhoj lär det inte bli av den för det. Geometrin skiljer rätt mycket, tro mig...![]()
Har haft lite funderingar på det, och ffa oljetempsmätare, men det har inte blivit så mycket mer än just funderingar...Ola_FZR skrev:2043318Kom på i samband av vårens byte av olja att det inte finns nån oljetryckskontakt, då ställer jag mej frågan varför ? Är det nån som lyckats pilla dit nån på nåt bra sätt? Känns som en bra försäkring, på den gamla hojen vissde man att det var dags när lampan började blinka lite vid rondellkörning![]()
Mvh Ola
Så här långt kom jag förra gången...HansJ skrev:1684496TRX:ens smörjsystem är lite klurigt... Jag har läst igenom manualen lite, och försöker förstå:
Dels har vi två pumpar, en som pumpar upp olja till behållaren, det är det kromade röret som kommer upp på ovan/högersidan. Den oljan sugs som det verkar upp från sumpen/silen. Sen finns det en pump som ser till att oljan från behållaren, som mer eller mindre "rinner" ned från behållaren till pump nr 2, får rätt tryck innan den går ut till motorn.
Den oljan går som det ser ut till tre kanaler, dels till vevaxeln,dels till växellådan och dels till balansaxeln. Från balansaxeln går den sedan till toppen, det är det röret som går upp bakom cylindrarna.
Om man, som jag, funtat på oljetrycksmätare, och inte vill göra för stora ingrepp, så skulle jag satt den på röret som går bakom cylindrarna. Visst, trycket har säkert sjunkit efter att smörjningen av balansaxeln är klar, men jag gissar att det inte har så stor betydelse. M.a.o. så en lekmans gissning är att det är här du ska ansluta smörjningen av turbon också. Men vore jag du, så skulle jag "get a second opinion"...
Oljekylare, jag vet inte om jag skulle montera en utan att veta att den behövs, och i så fall skulle jag nog kopplat in den på väg från pump 1 till oljebehållaren, dvs det kromade röret. Att fundera på är ju om du ska ha termostatstyrd oljekylning, det vore ju för trist om du inte får upp arbetstemp på motorn... Återigen lekmans gissning, vänta med kyl tills du vet om oljan går för varm. Oljebehållaren funkar ju lite grann som kylare också, det kanske funkar att förbättra kylningen på den, dvs lite flänsar, eller vattenburet självcirkulerande?
det var lite spekulationer, gå nu och fråga nån som vet, inte bara lita på såna som gillar att fnula och spekulera...
Froven skrev:@Jocce. Hur går det med den roterande ljuddämparen ??
/Peter
. Får bli pulverlack till hösten.Öhhh... sjysst fäste. Eller nåtAnehall skrev:2051911Många buntband blir'e.

), allt funkade, ska bara fixa el-glappet och man är färdig för en ny säsong. Vaknar idag i Sthlm, och det snöar...Haha, ja den e asläcker, men man undrar hur mycket som är kvar orginalPeder Rosberg skrev:Och detta är länken till det häftigaste bygge jag skådat, synd att man
inte är så bra på franska. Aja! håll tillgodo mina vänner.
http://www.esprit-racing.com/4/40213.htm
Jåke skrev:2052245Öhhh... sjysst fäste. Eller nåt![]()
|
|
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026
Stora Motorcykelkatalogen 2... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?
Rykten om nya klassiska Duc... |
|
|
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?
Rykten om nya klassiska Duc... |
|
|
Äntligen!
Om du, som jag, ständigt åk... |
|
|
Missa inte förköpstävlingen
Jul närmar sig och även om ... |
|
|
Sista chansen!
Nu är vi inne på sluttampen... |
|
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa
Det händer en hel del när d... |
|
|
|
Katalogen börjar ta form!
Stora Motorcykelkatalogen 2... |