TRX goes Croftster

Spännande fixtur....den tiden du lägger på att bygga den har du lätt igen när du ska mäta in grejer. :tummenupp

Det verkar som vi köper huset jag postade tidigare...phuuu..inte bra för min byggplan. Får göra som dig..pausa och starta en flytt-tråd :)

Kämpa på Thomas !
 
Det verkar som vi köper huset jag postade tidigare...phuuu..inte bra för min byggplan.
Får göra som dig..pausa och starta en flytt-tråd
Coolt, jag gillade det jag såg. :tummenupp
En liten paus mår du inte dåligt av. Kan dessutom vara av godo också.
Du hinner fundera mer på ditt bygge. Flytt tråd med massor av foto när
du inreder verkstaden, jepp. :)
 
Hej Yami,
Kul att följa din tråd. Kör själv TRX och är Yamaha-fan.
Bor strax norr om Ängelholm, så vid tillfälle vore det kul att se din hoj "live"

/Hp
 
Hej Yami,
Kul att följa din tråd. Kör själv TRX och är Yamaha-fan.
Bor strax norr om Ängelholm, så vid tillfälle vore det kul att se din hoj "live"

/Hp
Tack, nu börjar det äntligen komma igång så smått.
Kanske blir så att jag reggar den här engelsmannen och då har jag
närapå 2 TRX. Men det är klart du skall komma o kika när det
börjar likna något. Är bara några mil oss emellan. :)
 
Alla genomföringar är klara. Tar stötdämparfästena i efterhand.
Planerar att köra med en stötdämpare från en R6a istället och
då har jag ingen nytta av att märka ut dem nu. Den är 50mm
kortare än original så det blir en annan placering på fästena.

135990273278180000_resized.jpg


135990273565908300_resized.jpg




Monterade ner lite och tog ut paketet för mer kapning. Ingen
återvändo nu, detta var definitivt då fästena till alu delen åkte av. :pangihuve

135990273805836100_resized.jpg




In i värmen och fick monterat på grejerna igen. Satt som handsken.
Framöver blir det en del slit med att återvinna stål från kasserade
ramar. Sen börjar återuppbyggnaden.

135990274141417900_resized.jpg


135990274958609500_resized.jpg
 
Fan va kul att du kommit igång...nu får jag nog allt ta och jobba lite på hojen känner jag :D
Ta med grejerna till en spolhall och ge dem en omgång med avfettning och ånga. Inget går upp emot att hantera rena fina delar :tummenupp

Keep posting
 
Yami, jag såg att du hade en usd-gaffel till salu. Har våta drömmar om en sån på TRXen.
Vad säger du, det är väl knappast bolt-on?
Vad krävs??
 
Fan va kul att du kommit igång...nu får jag nog allt ta och jobba lite på hojen känner jag :D
Ta med grejerna till en spolhall och ge dem en omgång med avfettning och ånga. Inget går upp emot att hantera rena fina delar :tummenupp

Keep posting
:)

Ramen är tvättad men blev för ivrig med svingen.
Dessutom har det varit kallt som attan tidigare så det hade säkert
frusit, det är bra att kunna skylla på något. :D
Men klart det skall tvättas så ni får se rena och snygga grejer.
Svingen kommer ju dessutom hänga med ett tag framöver.
 
Yami, jag såg att du hade en usd-gaffel till salu. Har våta drömmar om en sån på TRXen.
Vad säger du, det är väl knappast bolt-on?
Vad krävs??

Jo det paketet är till salu. Men oj, har inte riktig koll på vad
som krävdes för jag valde inte den vägen. Men minst en styrstång
från TRX eller nytillverkad sådan för TRXens är längre. Tog dock
aldrig reda på om styrstångsfästet på en TRX har samma bas mått som
en YZF750 men det kanske kan mätas fram på mina grejer. YZF hjul,
diskar och bromsar är troligtvis smartast att köra på. Allt passar då,
även hastighetsvajern och bromscylindern. Givetvis finns det alltid
andra alternativ men då krävs olika insatser av merarbete.

På mitt andra projekt "YZF RR" tänkte jag först ha YZF gafflar och
Thunderace framhjul och R1 bluespots. Det stöp på att jag inte
hittade stora bromskivor som passade till det framhjulets bultmönster.
 
Det kom lite mer grejer från USA till projektet igår. Skärmen
jag väntat på ett tag. :)

136042232954315900_resized.jpg




Ursäkta det taskiga lyset på bilderna, elektrikern kommer förbi
imorgon för att kika på vad som skall kopplas in.
Har kapat slipat och haft mig i veckan som gått. Börjar nedifrån
med stålet och går upp. Den här stålbiten har fästet till länkaget
kvar då det passar med TRXens original.

136042233417061500_resized.jpg


136042233185815000_resized.jpg




Sen cuttade jag ut det som skall bli svinginfästningen. Diametern
är där i alla fall. Den ena sidan behöver lite tjockare material
precis som det är på TRXen så att svingaxelns längd passar.

136042233748181400_resized.jpg




Här är biten som skall slipas till för den ena svinginfästnings
sidan.

136042234096522300_resized.jpg




Så här blev det. Inte klart än för den skall svetsas fast och så
måste jag få dit en klack så svingaxeln inte snurrar.

136042234360150300_resized.jpg




Den ena sidan på ramen fick sig en förstärkning. En hylsa som
går in 20 mm cirkus i ram röret.

136022943554709400_resized.jpg




Å så fick jag påbörjat att rensa stålet som skall löpa lodrätt.

136042234620886000_resized.jpg
 
Spännande...man kan bara undra var detta kommer sluta :rolleyes:
Du verkar dock veta exakt vad du gör :tummenupp

Smart med stödhylsor....det glömde visst jag :D

Ska du SFRO besiktiga rullande chassie ?
 
Spännande...man kan bara undra var detta kommer sluta :rolleyes:
Du verkar dock veta exakt vad du gör :tummenupp

Smart med stödhylsor....det glömde visst jag :D

Ska du SFRO besiktiga rullande chassie ?
Ja det återstår att se. :hihi
Följer bara min grovhuggna plan.

Om allt går väl med svetsningen senare så hade det varit smartast att
besiktiga ren ram. Det finns ju snik alternativ men vi får se, det är ju
dessutom en engelsk ram, med papper. Måste undersöka vad jag har
för alternativ när jag kommer dit. Om jag kommer dit.
Men det är kul att försöka. :)
 
Ja, ibland ska man låta resan vara målet :)
Man passar ju på att träna de små grå också, när man ska hålla på att lista ut allt :va
 
Man ska tydligen besikiga rullande och bromsat chassie...och det kostar typ 3 lök ! :zpy
Ramen får inte vara lackad men grundfärg går bra och svetsarna får inte vara slipade...ehh...man är bra sugen att bara bygga på och spela ovetande vid besiktningen. Well well...det är långt kvar till dess, för vissa av oss i alla fall :hihi
 
Man ska tydligen besikiga rullande och bromsat chassie...och det kostar typ 3 lök ! :zpy
Ramen får inte vara lackad men grundfärg går bra och svetsarna får inte vara slipade...ehh...man är bra sugen att bara bygga på och spela ovetande vid besiktningen. Well well...det är långt kvar till dess, för vissa av oss i alla fall :hihi
Ja det dröjer ett bra tag här i vart fall. :D
Bra att du tar upp vad som krävs enligt SFRO. Men jag undrar om någon
kan svara på detta?
Man gör som man skall vid import av hoj när den är färdigbyggd. Papperna
på bordet s.a.s. Vad kan hända när de upptäcker att den inte är original?
 
Jag gjorde precis samma sak på mitt förra bygge.

Min Kawa Z750 var importerad från USA och jag hade bara en scrap Title.
Dock såg killen vilket jobb jag lagt på den så han rev sprap titlen och gjorde en reg.bes. Fick några små anmärkningar men hojjen blev reggad !

Kul med de unga killarna på bilprovningen som är hjälpsamma :tummenupp

I ditt fall skulle jag not skita i SFRO då du ändå ska reg.besiktiga...du kan ju spela ovetande om att ramen är moddad :confused:
Skulle det blir strul fåra man riva lite kåpor mm och får ramen kontrollerad..
 
Jag gjorde precis samma sak på mitt förra bygge.

Min Kawa Z750 var importerad från USA och jag hade bara en scrap Title.
Dock såg killen vilket jobb jag lagt på den så han rev sprap titlen och gjorde en reg.bes. Fick några små anmärkningar men hojjen blev reggad !

Kul med de unga killarna på bilprovningen som är hjälpsamma :tummenupp

I ditt fall skulle jag not skita i SFRO då du ändå ska reg.besiktiga...du kan ju spela ovetande om att ramen är moddad :confused:
Skulle det blir strul fåra man riva lite kåpor mm och får ramen kontrollerad..

Varför köpte du en Z750 med scrap-title?! De växer ju typ på träd.:va
 
Första omgången stål rensad och blästrad, puuhhh. Den understa
biten fick bli en helt annan då den med fästet blev för kort.
Inte helt lätt att få till det i första försöket.

136086950965681500_resized.jpg




Påbörjat uppbyggnad.

136086951180947500_resized.jpg


136086951393756800_resized.jpg




Inbillar mig att såna här mallar kommer spara både jobb och stål.
Klipper ut i papperet och överför till stålet. Då har man många
försök på sig att få till så bra passning som möjligt. :)

136086951569678100_resized.jpg
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top