TRX eller Monster?

Kålle2

Medlem
Gick med
6 Jun 2006
Ort
Varberg
Hoj
2002, Suzuki Savage
Har fastnat för ducati monster men även haft funderingar på en yamaha trx (och ta bort kåpan isf). Har precis tagit tungt och detta blir alltså min första hoj, fördelar, nackdelar, skillnader, osv...

...sitter du inne på något annat tipps på annan hoj så tveka inte att promota den. Krav under 35 000:- och måste ha attityd.
 
Kålle skrev:
2468652 Har fastnat för ducati monster men även haft funderingar på en yamaha trx (och ta bort kåpan isf). Har precis tagit tungt och detta blir alltså min första hoj, fördelar, nackdelar, skillnader, osv...

...sitter du inne på något annat tipps på annan hoj så tveka inte att promota den. Krav under 35 000:- och måste ha attityd.


Jag såg den här tidigare idag, åk och köp innan jag gör det!!!!

http://www.blocket.se/vi/9419221.htm?ca=10_s
 
Funderar på att byta min TRX mot en gammal gixxer, men du kanske hellre ville köpa den? :D
 
Vill snarare veta hur de är mot varandra, prestanda, komfort, etc. Var inte en köpes annons...
 
Kålle skrev:
2468688 Vill snarare veta hur de är mot varandra, prestanda, komfort, etc. Var inte en köpes annons...
Svårt hitta en Ducce för det priset om den ska ha prestanda jämfört med TRX:n. Den är att jämföra med en 900-motor (eller nyare 800 med insprutning) prestandamässigt, mellan 80-85 hkr och lika mycket i "vrid".

Komfortmässigt kan jag inte utala mig, men vad jag sett påminner 900SS (möjligen IE) mest om TRX även chassimässigt. Monster är en helt annan hoj, mycket kortare och "busigare". Pratar vi service spelar inte luftkylda Ducce ens i samma liga...

Du kan ju söka efter Peder R:s ombyggda TRX som han kallar MT-02 SP om du vill se vad man kan göra för ganska "billiga" pengar...
 
Last edited:
Ducati

Som dom andra nämner så kan det nog va svårt att hitta en Ducati till det priset du vill... och om du hittar någon så är det som sagt säkert en 600.

Nu har jag endast kört monster 900 och DEN skulle jag lätt rekomendera, så jävla kul o köra helt enkelt! Lite jobbig om du ska längre sträckor, men inne i stan och på mindre landsvägar äger den!!
Jag har gjort en några lite längre resor med min ducce och det funkar rätt okej. När man väl lärt sig vilken växel man ska ligga på går det ha kul även på motorväg. Vill du åka på bakhjulet så är ju duccen perfekt, jag som inte har så mycket rutin att komma med drar upp den hur lätt som helst!

Så som sakt... duccen en riktig lekmaskin, men inget om du inte är bered att lägga in lite mer pengar på den!
 
Jåke skrev:
2468722

Du kan ju söka efter Peder R:s ombyggda TRX som han kallar MT-02 SP om du vill se vad man kan göra för ganska "billiga" pengar...


He, he, jo den har jag sett :Bugar , är egentligen pga den trx:en över huvud taget är intressant...vad menar du med ganska billiga pengar föresten, är det inte gjort rätt mkt med den?
 
Kålle skrev:
2469540 He, he, jo den har jag sett :Bugar , är egentligen pga den trx:en över huvud taget är intressant...vad menar du med ganska billiga pengar föresten, är det inte gjort rätt mkt med den?
Jo, det är en hel del gjort. Delarna var däremot överlag billiga grejer från skroten och han har fabrikerat/modifierat en hel del själv om jag läst rätt.
 
Kålle skrev:
2468652 Har fastnat för ducati monster men även haft funderingar på en yamaha trx (och ta bort kåpan isf). Har precis tagit tungt och detta blir alltså min första hoj, fördelar, nackdelar, skillnader, osv...

...sitter du inne på något annat tipps på annan hoj så tveka inte att promota den. Krav under 35 000:- och måste ha attityd.

Det är en Monster 900 du ska ha om du vill ha motsvarande effekt mot en TRX men du ska vara bra glad om du hittar en för 35 000. Den ovan i tråden t.ex., åk och tjöp direkCt!

Monstret är en grymt kul hoj, lättsvängd och styv som satan, bra drag upp till 7 - 8 000 rpm och det räcker helt klart för att köra ihjäl sig med. Men det är som sagt 900:an, de mindre modellerna vet jag inte så mycket om men jag saknar fortfarande effekten jag hade i Millen i vissa lägen. Försäkringspremien väger upp det dock... :hihi

TRX:en vet jag inte så mycket mer om än att den verkar gå på en höft lika bra som mitt Monster och låter jäkligt coolt. Rörram är ju det bästa... :drool
 
Monstret du talar om, det länkade på blocket, den är såld, annars hade den varit min...
 
Det är klart att du ska ha en Monster. Det är en underbar hoj :tummenupp
Här ser du min gamla Monster, den kan jag fortfarande sakna :(

Lycka till och hoppas att du hittar en fin Monster eller TRX.

/Roger
 

Bifogat

  • Monster 900 CaféRacer.jpg
    Monster 900 CaféRacer.jpg
    114 KB · Visningar: 274
Last edited:
Tror att Jesper Cronelid (heter så även på detta forum) kan släppa sin Monster 600 -99 för 35papp...
 
Det är bättre drag i TRX:en och en helt annan servicevänlighet. Men original är den väl inte riktigt lika porrig. Ge ett bud på Jåke's annars - den går riktigt bra :tummenupp
 
Så en TRX går bättre och billigare att serva än en Monster 900 men en monster är mer "busig", har jag fattat det hela rätt då?

Sen går ju inte att frångå att ett Monster likt Rogers tex ser bra mkt grymmare ut än en TRX, åtminstonne en orginal... men bägge har en snygg ram...

Hur står de sig i vikt föresten, har för mig att TRXen är en hel del tyngre, stämmer det?
 
Kålle skrev:
2472145Hur står de sig i vikt föresten, har för mig att TRXen är en hel del tyngre, stämmer det?
TRX i originalutförande (med 2 stycken blyfodrade ljuddämpare) väger in på 188 kg torr (enl. MC-Poolen). Med soppa, olja och kylarvätska blir det ca 210 kg körklar. Med öppnare burkar eller helsystem kommer man säkert ner på runt 180 kg torrvikt...

Jag vet iaf att mitt Akra lättade den TDM jag hade tidigare med 8 kg :va
 
Last edited:
Röstar på Monster! Jag har inte mycket att jämföra med men på en monster sitter jag som en gud men din kropp ser kanske inte ut som min :P
Det är ju bara att testa sig fram! :) Släng ett öga på en Hornet när du ändå är i farten...

-EDIT-
Monster 600 sägs vara MYCKET tråkigare än 620, 695, 750 och 900.
 
Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top