Trumbroms krångel

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Tja har en extra bil Seat Ibiza -01 som jag tänkte byta trumbromsarna på. Det var ju inga problem att få bort. Men hur fan får man dit dem.

Något tips alla fjädrar är ju jättesvårt att få på plats? Funderar på att att lossa drivknutsbulten för att få bort hjulfästes plattan och sedan trä på backarna redan ihop satta. Är det en dum idé?

Ta bort trumman på andra sidan och titta hur allt sitter ihop först.

Ja, det är en MYCKET dum idé att ta bort plattan vid lagret.
Gör som Sportbike sa, öppna andra sidan och kolla eller har du varit så smart och rivit allt på en gång :rolleyes:
Kommer du inte ihåg hur det såg ut när du tog isär det?
Ta en bild på prylarna och lägg upp här eller så ber du nån mekaniker här lägga upp en sprängskiss så kan du få det förklarat för dig.

Man hakar ihop alla fjädrar på backarna, sedan kränger man backarna på plats med allt monterat....

Jo jag fotade det innan så jag vet hur det ska se ut. Problemet är att få dit backarna med alla fjädrar. Fjädrarna är stenhårda och ska sitta på insidan. Finns det någon speciell ordning eller är det bara att pilla?

Man hakar ihop alla fjädrar på backarna, sedan kränger man backarna på plats med allt monterat....

Precis där är mitt problem avståndet är för litet för att få igenom allt ihopsat. Därför funderade jag på att ta bort hjul plattan.

Last edited:
Precis där är mitt problem avståndet är för litet för att få igenom allt ihopsat. Därför funderade jag på att ta bort hjul plattan.

Du kan ta bort navet, det blir mycket lättare att få dit grejorna då, skruva dit hjulet med två bult och ryck till.
Oftast sitter det inre lagret kvar på tappen då och det får du ta bort först eftersom det sitter en packbox innerst.

Montera fjädern mellan backarna på den sidan som inte har någon hjulcylinder mot sig, och sätt backarna i rätt läge på denna sida.

Låt backarna "fara ihop för långt" mot kolvarna, så att kolven ligger an mot den del av backen som belägget sitter på, inte den del som sen ska in till kolven.

Sätt dit den andra fjädern.
Ta och bryt isär backarna med mejsel, tång eller liknande och lägg dem på rätt ställe i hjulcylindern. En i taget såklart.

Montera fjädern mellan backarna på den sidan som inte har någon hjulcylinder mot sig, och sätt backarna i rätt läge på denna sida.

Låt backarna "fara ihop för långt" mot kolvarna, så att kolven ligger an mot den del av backen som belägget sitter på, inte den del som sen ska in till kolven.

Sätt dit den andra fjädern.
Ta och bryt isär backarna med mejsel, tång eller liknande och lägg dem på rätt ställe i hjulcylindern. En i taget såklart.

Är detta till en Ibiza? Vad jag vill göra är att först sätta i handbroms wiren i den backen. Sedan sätta dit skenan mellan backarna då jag inte ser någon möjlighet att få dit dessa då backarna är på plats.

Aktiveras handbromsen av den sida som kolvarna inte sitter mot?
Isåfall så borde det sättas dit först, handbromshävarmen, och sedan som ovan. Kanske.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back