Trubbel med garagegranne. Approach?

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Hej Bullen,

I lördags eftermiddag knatade jag ner i garaget för att ta ut hojen på en liten runda.
På min bil hittade jag en lapp med den korta anklagningen "Du har skadat min bil med MC {telefonnummer}".
Jahapp. Jag vet med mig att jag inte har har tagit i den ständigt blankpolerade mörkblå Volvo S60n som står bredvisd min bil och hoj i det väldigt trånga garaget. Det har varit ett helsike att baxa ut och in hojen, men det har gått.

Morgonen efter så tar jag och ringer till numret som stod på lappen. Fick inget svar så istället tar jag och skriver en lapp där jag förklarar att jag inte skadat någon bil och att jag alltid är extremt försiktig när jag flyttat ut och in bil och hoj, dessutom skulle jag gärna vilja ha reda på grunderna som jag hoppas finns där för att anklaga någon för skadeverkan.

Nu vid lunch ringde mannen som äger bilen och vill träffas, inget som ska pratas om per telefon med andra ord..

Nu är frågan hur man löser det här på bästa vis för att behålla grannsämjan?
Jag känner inte människan över huvudtaget men anar att det finns ett visst temperament.

Jag tänkte bara ta det hela kort och frankt. Säga att jag är oskyldig och helt ärligt lite förbannad över att bli anklagad även om det är ett antagande nog många kunde ha gjort med tanke på hur trånga garageplatserna faktiskt är.

Jag vill bara undvika att det ska komma till den punkten där det ska börjas rullas fram och tillbaks bilar/hojar för att måtta vad som kunde ha hänt - det finns ju ett antal saker som sticker ut på en hoj och någonting är säkert i ungefärlig höjd för att ha kunna orsaka något vilket skulle ge grannen vatten på sin kvarn.

Vad sägs? KETTING eller skjorta och propert utseende? ;)

xyx skrev:
2453707 Hej Bullen,

I lördags eftermiddag knatade jag ner i garaget för att ta ut hojen på en liten runda.
På min bil hittade jag en lapp med den korta anklagningen "Du har skadat min bil med MC {telefonnummer}".
Jahapp. Jag vet med mig att jag inte har har tagit i den ständigt blankpolerade mörkblå Volvo S60n som står bredvisd min bil och hoj i det väldigt trånga garaget. Det har varit ett helsike att baxa ut och in hojen, men det har gått.

Morgonen efter så tar jag och ringer till numret som stod på lappen. Fick inget svar så istället tar jag och skriver en lapp där jag förklarar att jag inte skadat någon bil och att jag alltid är extremt försiktig när jag flyttat ut och in bil och hoj, dessutom skulle jag gärna vilja ha reda på grunderna som jag hoppas finns där för att anklaga någon för skadeverkan.

Nu vid lunch ringde mannen som äger bilen och vill träffas, inget som ska pratas om per telefon med andra ord..

Nu är frågan hur man löser det här på bästa vis för att behålla grannsämjan?
Jag känner inte människan över huvudtaget men anar att det finns ett visst temperament.

Jag tänkte bara ta det hela kort och frankt. Säga att jag är oskyldig och helt ärligt lite förbannad över att bli anklagad även om det är ett antagande nog många kunde ha gjort med tanke på hur trånga garageplatserna faktiskt är.

Jag vill bara undvika att det ska komma till den punkten där det ska börjas rullas fram och tillbaks bilar/hojar för att måtta vad som kunde ha hänt - det finns ju ett antal saker som sticker ut på en hoj och någonting är säkert i ungefärlig höjd för att ha kunna orsaka något vilket skulle ge grannen vatten på sin kvarn.

Vad sägs? KETTING eller skjorta och propert utseende? ;)
skulle inte komma klädd i skjorta...

Bevara lungnet, det är han som förlorar på att brusa upp. Dessutom så brukar det kunna irritera folk väldigt mycket om man kan vara lugn och saklig, vilket kan leda till att han blir riktigt arg. Behåll lungnet, var saklig låt honom tappa ansiktet. Brusar ni upp båda två hänger lätt smockan i luften, att peta på någons välputsade bil brukar kunna ge samma reaktion som att säga till någon att dennes barn inte uppförsig.

Kommentaren "men det är ju bara en Volvo" kan man kanske hålla inne med.

Annars så ser man det rätt snabbt om det är du som orsakat skadan. Är väl bara fotpnnar, styre och avgassystem som sticker ut och kan skada.

Om det inte är du, trots att märkena talar för det, så är det fortfarande han som har bevisbördan.

juha01 skrev:
2453812 Kommentaren "men det är ju bara en Volvo" kan man kanske hålla inne med.

Annars så ser man det rätt snabbt om det är du som orsakat skadan. Är väl bara fotpnnar, styre och avgassystem som sticker ut och kan skada.

Om det inte är du, trots att märkena talar för det, så är det fortfarande han som har bevisbördan.

Jo precis. Är väl ingen stor grej egentligen, jag är bara onödigt konfliktskygg och ogillar situationen å det grövsta...
Får väl bara hålla en låg profil och nöja mig med att jag iaf har ett rent samvete i saken, sen får han hantera situationen bäst han förmår och förhoppningsvis komma till insikten att hans bil kanske skadats på någon annan parkeringsplats.

Behåll konversationen på vuxennivå och sjunk inte själv ned till barnnivå.
På banrnivå skriker folk åt varandra och får inget uträttat.

Fråga vad han syftar på, be han visa det.
Är du sedan skyldig så får du väl ta det.
Är du dock oskyldig så förklara sakligt att det där är inte orsakat av dig. Tror han inte på dig så påvisa orimligheten hos hans påstående.
Säger han tex att din fotpinne har skrapat upp hans kofångare så dubbelkolla ifall fotpinnen sitter i samma höjd som hans kofångare, osv.

Sakligt, korrekt och lugnt.

xyx skrev:
2453820 Jo precis. Är väl ingen stor grej egentligen, jag är bara onödigt konfliktskygg och ogillar situationen å det grövsta...
Får väl bara hålla en låg profil och nöja mig med att jag iaf har ett rent samvete i saken, sen får han hantera situationen bäst han förmår och förhoppningsvis komma till insikten att hans bil kanske skadats på någon annan parkeringsplats.

Det kanske märks på en gång att skadorna inte stämmer, och han tar tillbaka allt. Annars KAN det ju ha tagit i någongång utan att man märkt det, men det märker ju du också på skadorna. Det kanske är en mikroskopisk repa under listen typ, och du förväntar dig en intryckt skärm...

juha01 skrev:
2453812 Annars så ser man det rätt snabbt om det är du som orsakat skadan. Är väl bara fotpnnar, styre och avgassystem som sticker ut och kan skada.

Kan ju vara han som åkt på hojen med sidan av bilen. Det tråkiga var ju då att fotpinnen var tåligare än bilens fina lack. Nu vill han bara skylla sitt missöde på ngn annan och leva i förnekelse... kanske rent av slippa använda sin försäkring.

Bar överkropp, svart skinnväst med valfria stora tygemblem, fullt med stora tribal (vattenlösliga) tatueringar, kolsvarta jeans, boots, tjock guldkedja och toppa med slimmade spegelglasögon och rakad skalle alt elak keps... Borde lösa problemet ;)

Seriöst, om du är stensäker på att du inte kan ha skadat bilen (helst också bevisa det) så är det bara att följa lugn-och-resonlig-vägen, spårar jeppen ur så ta in en tredje part, t ex en polis... Inte alltid så attraktivt att tjafsa vidare då. Känner du dig osäker, ta med ett vittne om det skulle braka iväg helt åt skogen.
/Danne

Är du helt säker på att du är oskyldig? Be honom göra en polisanmälan om smitning...

Börja med att försöka diskutera det hela lugnt och sansat. Funkar inte det så kan du låtsas att du har tics eller ngt liknande. Lite ryck i nacken eller ngt.
Sånt skrämmer mig iaf:).

Ok, varit nere o snackat.

Var far och son som stod där. Det hela gick väl sådär.. många obekväma tystnader.

Resultatet var väl att de godtog mitt nekande, fastän att det märktes att de inte riktigt trodde på mig. Jobbigt sånt.

Enligt dem själva så hade de ställt bilen där för 2-3 månader sen efter tvätt och inte kört med den sen - jag fick garageplatsen för 1 månad sen och de upptäckte bucklan för en vecka sen.
Min enda förklaring då jag är så säker jag kan vara att jag inte tippat in min hoj med kraschpuck in i bilen (deras scenario) är att det är bakdörren på bilen som stod på min plats innan som gjort det.

Nåja, får försöka släppa det och hoppas att jag får en annan större plats snart.

xyx skrev:
2454312 Ok, varit nere o snackat.

Var far och son som stod där. Det hela gick väl sådär.. många obekväma tystnader.

Resultatet var väl att de godtog mitt nekande, fastän att det märktes att de inte riktigt trodde på mig. Jobbigt sånt.

Enligt dem själva så hade de ställt bilen där för 2-3 månader sen efter tvätt och inte kört med den sen - jag fick garageplatsen för 1 månad sen och de upptäckte bucklan för en vecka sen.
Min enda förklaring då jag är så säker jag kan vara att jag inte tippat in min hoj med kraschpuck in i bilen (deras scenario) är att det är bakdörren på bilen som stod på min plats innan som gjort det.

Nåja, får försöka släppa det och hoppas att jag får en annan större plats snart.

Släpp det bara! Dom försöker väl hitta en syndabock dom med. (nu när jag är inne på syndabocksteorier i andra trådar med... http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2453687&postcount=5 )

Man märker ju om man råkar välta en cykel på en bil...

xyx skrev:
2454312 Ok, varit nere o snackat.

Hur såg bulan ut? Det syns skillnad på ett dörruppslag och eventuellt en kraschpuck. Vart på dörren var bulan placerad? Volvos vågiga dörrar är ju grymt känsliga och tigger ju nästan om bulor. Bilder? :D

Kom i löst sittande kläder som klarar höga sparkar. Glöm inte tandskydd

selin skrev:
2454765 Hur såg bulan ut? Det syns skillnad på ett dörruppslag och eventuellt en kraschpuck. Vart på dörren var bulan placerad? Volvos vågiga dörrar är ju grymt känsliga och tigger ju nästan om bulor. Bilder? :D

Inga bilder :D

Var en liten (2-3cm) buckla med ett märke i format som en uppochnervänd sjua. Inte direkt format som efter en dörr, men absolut inte som format av en rund och relativt mjuk R&G kraschpuck. :)

xyx skrev:
2454840 Inga bilder :D

Var en liten (2-3cm) buckla med ett märke i format som en uppochnervänd sjua. Inte direkt format som efter en dörr, men absolut inte som format av en rund och relativt mjuk R&G kraschpuck. :)

Men det är väl bara att tippa in hojen i bilen då och visa hur ett sådant märke skulle se ut! :D

Hoppas bara att dom inte blir snea för att du inte erkänner och att dom som hämd gör en liten fin repa i din tank.

xyx skrev:

Vad var det för bil som stod där tidigare? Vart på S60'n var bulan?

Det här var ju nästan lite roligt.

Ta bilder! :D

xyx skrev:

Men om man träffar med nedre hörnet av en dörr så borde väl bucklan forma sig lite så? Eller tänker jag fel nu? :va

imaster skrev:
2455452 Men om man träffar med nedre hörnet av en dörr så borde väl bucklan forma sig lite så? Eller tänker jag fel nu? :va

Tycker jag med. Stämmer ganska bra med bakdörren på den gamla Volvo 460 som stod på min plats innan. Garagegrannen trodde dock inte på det.. Nåja, skitsamma :)

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti