Trubbel med 2-taktare förgasare ktm exc 200

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Lödde
Hoj
ARRITTOR
Tjenis

Köpte en ktm i dagarna som jag har lite strul med.

Hojen startar lätt och går bra på halv gas eller mer, men om man ska ligga och "fisa" på grundgas så att säga så "taktar" den, eller plöddrar om ni föredrar det ordet, vilket den inte gör om jag ger mer gas, har provat justera lite på luftskruven fram och tillbaka utan lycka, någon som har lite tips då jag är helt värdelös på detta :gnissla

är en 2008 om det spelar roll
 
Har en bekant som också hade det problemet och i hans fall så uppkom det när han rensade/byggde om ljuddämparen. Vad jag kommer ihåg så hade det med munstyckena att göra.
 
Bestyckning är a och o på tvåtaktsräsers från Österrike...in och surfa på ktmtalk.com och jaga bestyckningstips.

KTM:s nålar är speciellt talanglösa (samma gäller för RasGas), just nålen är nästan alltid recept på att få stuk på't...
 
Låter som lågfartsmunstycket är för stort, kanske vinterbestyckad? Kör motorn varm och skruva ut luftskrven så långt det går, tvekar den inte när du torrgasar snabbt (bra demonstration på detta i videon nedan).
Då är ska du gå ner i storlek på lågfarten.

Kom ihåg att när du skruvar luftskruv ut så får motorn mer luft = går snålare. på fyrtaktare är det oftast tvärtom.

https://www.youtube.com/watch?v=zVzqqpgviyI
 
Är nog så att det sitter fett lågfart på då den skruven var mer eller mindre längst ut och den tvekar inte alls och ryker även en hel del om man bara ger grundgas på friläge, vad för storlek ska man ha på lågfarten? och hur byter man den :D
 
Där medföljer bra bestyckning till din KTM om du fick med lådan med grejer. Börja annars med original bestyckning för +20C. Den är inte 105% optimal men cykeln skall inte gå illa med den. Jag har ultraljudstvätt av förgasare om du behöver.

40 eller 42 i lågfart och 160-165 i huvudmunstycke är rimligt. Vill du ha mer exakt än så får jag kolla i papperna..
 
Last edited:
Kalas, ska gå ner till jontes i morrn och be dem ta fram korrekt orginalbestyckning. börjar där, skulle inte det hjälpa så får jag väl tvätta grejjerna ordentligt.

Tack ska ni allihop!
 
såja, har rengjort förgasaren samt kollat lågfartsmunstycket vilket är 42 som orginal.

Den går ungefär som innan, skruvar jag ut luftskruven så att jag ser gängor på den så tycker jag att den går liiiite bättre dock långt ifrån optimalt, ska jag prova justera ner nålen så blandningen blir lite magrare?
 
såja, har rengjort förgasaren samt kollat lågfartsmunstycket vilket är 42 som orginal.

Den går ungefär som innan, skruvar jag ut luftskruven så att jag ser gängor på den så tycker jag att den går liiiite bättre dock långt ifrån optimalt, ska jag prova justera ner nålen så blandningen blir lite magrare?

Prova. :) Men slå en kik på ktmtalk...där har du garanterat facit på en nål som lirar bättre.

Luftskruven skall vara runt 1,5 varv ut från stängd...måste du veva ut den för mycket har du för stort lågfartsmunstycke, för lite...för litet. :) 2 varv är för mycket, ett halvt varv för lite.

Det här gäller bara på tomgång, då nyttjas inte nål/huvud...men så fort du börjar veva i rullen - då är det en annan sak.

Finlir med luftskruven styr mer gassvaret från tomgång.


Viktigt är - tvåtaktare måste vara riktigt varma innan du pillar, och det handlar om att panga lite med den, inte stå i garaget och varva, det hjälper föga...
 
Tackar för all hjälp så länge, skruvade ihop hojen nu precis med nålen sänkt ett hack.. upplevde som att den gick bättre men fortfarande inte nöjd, misstaget jag gjort är att jag provkört en exc 2013 och den går som en smörkniv i smält smör i motorn och så vill jag att min ska gå också :crash

Ska glo lite på ktmtalk och se om pågarna har några tips på bestyckning och nål, trevlig midsommar på er om en stund drar jag till öland och rör inte hojen förrän tidigast söndag :fyllisar
 
Hej

Gammal tråd men jag testar endå.
har exakt samma problem, fick du fart på detta eller?
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top