Troy Lee Design.

Basse skrev:
Nån som äger en sån? Passform, kvalité etc? Stämmer det att de är Shoei som gör hjälmarna som de sen bara designar?

Funderar på att köpa en sån HotRod eller Web när jag åker till USA sen.

http://www.mxsouth.com/troyleedesigns/tro49tldsew.htm

Tänk på att du inte får tävla med den i sverige. Och om du kör på gata så kan det vara så att ditt försäkringsbolag nekar dig ersättning vid en olycka.
Man ska ha godkänd hjälm mid mc-körning. Godkänd = CE-märkt.
En hjälm från USA är DOT-märkt och även om det är exakt samma hjälm som
i sverige så är den ändå inte godkänd här isåfall.

Trango_B skrev:
Tänk på att du inte får tävla med den i sverige. Och om du kör på gata så kan det vara så att ditt försäkringsbolag nekar dig ersättning vid en olycka.
Man ska ha godkänd hjälm mid mc-körning. Godkänd = CE-märkt.
En hjälm från USA är DOT-märkt och även om det är exakt samma hjälm som
i sverige så är den ändå inte godkänd här isåfall.
När jag tog min RR-licens så var Thed Björk där med sin 10+lök hjälm, avsedd för bilracing, och undrade om den var ok att köra RR med. Lodnert gick igenom en lång lista som verkade innehålla olika märkningar och kom till slut fram till att den var ok (bara för jag skriver det här så komemr de tvisa sig att jag minns tvärtemot vad som hände). Verkade vara nån slags översättningstabell för DOT->CE så det borde kunna funka tror jag men man bör kolla det innan köp.

Ingen som var där och kan styrka det jag säger eller bara säga att jag har minne som en senil 97årig gubbe??

Jag hade tänkt köpa en sådan, men sen kändes 5000 riksdaler lite väl mycket, speciellt eftersom jag hittade Shoeis motsvarighet för 3000. (Carlbarks, kolla om dom har kvar någon!)

På min hjälm står det iaf "Troy Lee Designs" och dom e ganska lika. (VFX) Skulle kunna tippa på att deras egna är en shoei med lite modifierat skal (bakdelen), därav borde det vara samma passform (tror rejser sa detsamma i en annan tråd).

Kolla iaf upp Carlbarks...

OK, hos Santa Barbara Motorsports dit jag ska ligger den i nuläget på ~2700:- och det är ju ett bra pris.

Jag får ta o kolla upp det där med försäkringen och DOT/CE innan, är så dags när man ligger där med spräckt pannben :död Tävla kommer jag aldrig göra ändå... Är det samma med all skyddsutrustning? Tänkte eventuellt köpa skyddsväst också...

Såg VFX:en på Carlbarks men vill inte ha med massa loggor o linjer, är ute efter lite cleanare hjälm. Ska prova några Shoeihjälmar först o kolla passform etc.

Tack gubbs :tummenupp

Det är shoei som gör hjälmarna åt Troy Lee Designs på samma sätt som HJC gör hjälmar osv... Och det är godkänt att tävla med dot märkta hjälmar enligt en viss översättnings lista som nämns ovan av någon

jra_racing skrev:
Och det är godkänt att tävla med dot märkta hjälmar enligt en viss översättnings lista som nämns ovan av någon

Jag har själv blivit EJ godkänd i besiktningen med DOT hjälm. Uppmaningen var byt hjälm eller åk hem igen. Har dom börjat med översättningslista helt nyligen?

har aldrig lagt märkte till att dom kollat märkningen på hjälmen vid bes.
de rycker lite i hakremmen och kollar skicket så det inte är några djupa hack eller så.

Vet ej hur det är i roadracing och så men jag har själv tävlat i motocross och enduro med THOR hjälmar som är DOT märkta iof så är det samma hjälm som hjc så då kanske det räknas som en HJC hjälm? Det har alldrig varit några problem för mig

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park