Trovärdig köpare?

J.F

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
FZ6-N
Tja. Jag har min 125 ute till försäljning... Det har gått ett tag nu utan att fått några napp så jag för väl sänka priset ännu mer till helt löjlig summa:huvet .

Men så ramlade detta mejlet in för någon dag sen:
hejsan. jag undrar om du har kvar din hoj.det
är så att jag bor i jönköping men jag jobbar i
nässjö och min 4hjuling har gått sönder så jag
kommer inte till jobbet på måndag:( och jag har
inga pengar
jag kan lägga förens på torsdag. så jag undrar om
jag kan hämta den och betala på torsdag
jag har även ett företag men som sagt finns det
inga pengar förens på torsdag. vi skriver ett
kontrakt som det står att jag ska betala senast
torsdag annars ska den lämnas tebax till dig plus
att du kan få hålla mitt leg och du kan få en
kopia på mina bolagspapper på företaget om det
skulle kännas säkrare sen så kan få 500-1000kr
extra för att du får vänta med pengarna.hör gärna
av dig. mvh andree

Måste säga att det är något som gör att jag inte riktigt tror på denna försäljaren.
Mejlade tillbaka att han får hojen när jag får pengarna i handen, sen har jag inte hört något mer av han.
Är det fler som har fått liknade mejl vid försäljning?

skojjare!

i dagens läge lämnar man inte ifrån sej något utan åengarna i handen tyvärr!

vilken jävla skojare bara att säga inga pengar-ingen hoj fan en del verkar ju vara helt dumma i huvet komma med ett sånt förslag överhuvudtaget:va

ehh vad har han för ruttet företag som inte har nåt slags kapital??? antar att den inte är alltför dyr heller eftersom han bara sökte ett transportfordon..
Nä du.. inga pengar ingen deal, så funkar det i dagens sverige.

inga pengar = ingen hoj

du kan ju få låna hans leg haha bästa, du har ingen nytta av att hålla hans leg eller kopior på hans bolag, du får kanske reda på vad han heter,

dont do it...

Asså förstår inte hur du tänker. Du skriver ett inlägg "Trovärdig Köpare" redan där borde väl varningsklockan ringt !!

Om du går in här och frågar om vi tror han är trovärdig.
Känns det inte bra så är han ju inte trovärdig.

Och regel nummer 1. Lämna aldrig ifrån dig något utan att få pengarna.
Inte ens om du får handpening så ska du lämna ifrån dig sakerna.

Folk lever idag på att lura andra, bättre att vara misstänksam mot alla som uppför sig lite lustigt.

Vill han ha hojen så kan han lämna 1000:- i handpenning för att du skall hålla den åt honom. När han kommer och erlägger full betalning på överenskommet datum så får han hojen. Kommer han inte då så är handpenningen din. Punkt slut.

Släpp inte något ifrån dig förrän du har alla pengar i näven.

Låter som en osannolik historia som någon slängt ihop på fikarasten. Lämna inte iväg hojen utan pengarna i näven.

Det hela är enkelt:
- "Hej kära köpare!
Självklart kan vi ordna så du får köpa hojen även om du inte ordnat alla pengar ännu. Mot en handpenning på 1000kr som sätts in på mitt konto kommer jag att hålla hojen tills på torsdag då du ordnat resten av pengarna och alltså kan betala slutlikviden. Du får nycklarna i din hand i samma stund som slutlikviden når min hand!

Tack på förhand och på återhörande!
mvh
Säljaren"

...vad är svårigheten?

Oki... han känner ingen som litar nog mycket på honom för att låna ut pengar för en 125:a i fyra dagar?

Och har inga kompisar som tycker nog mycket om honom för att skjutsa honom till jobbet tre dagar?

Ehm.

Har man någorlunda ordnade förhållanden går man in till sin bank, säger till dom att "hej, jag vill köpa en 125:a och behöver öka krediten på mitt VISA-kort". "Inga problem", säger banken. Banken tar risken, han betalar några få kronor i ränta fram till på torsdag, du slipper riskera något, han kommer till jobbet, alla är glada.

Är han dock en småfifflare, eller har en historik av att inte betala sina skulder (d v s betalningsanmärkning) fungerar inte det. Då skulle jag definitivt inte låta honom vara skyldig mig pengar heller.

Nä. Lägg ner projektet.

Nej nej och nej...luktar skojare lång väg.

Inga pengar = ingen hoj, det är grundregeln. Avviker man från den blir man blåst förr eller senare.

Sedan går det tåg mellan Jönköping och Nässjö ungefär varje halvtimme under vardagar så man undrar hur problemet kan vara så stort?

HAr han problem får han väl hyra en hoj några dagar eller åka taxi kanske cyklar, säljaren skall inte behöva lösa köparens privata bekymmer...

Är ju som om min TV skulle paja och vill köpa en ny, men har inga pengar förrän torsdag och ha det som ett köpargument..

Skulle sälja en bil en gång, köparen ville köpa utan prut men enbart betala 10% och resten senare, sa nej per tele direkt, "klick" allt jag hörde, så visst finns det lycksökare därute och dessvärre lyckas de!

En gammal jobbarkompis blev på 80 talet av med sin v8 jänk kanske värd 40-50K när han gick med på ett byte jänken mot en gammal ford sierra 82-83 plus 5lakan i handen och resten senare plus 15%ränta på pengarna, han köpte det. Fick aldrig se pengarna eller sin gamla jänkebil igen, han gick vidare med det, men rättsväsendet bara förklara för honom att han aldrig kommer få se pengar av dessa människor...

Hur desperat är du egentligen att sälja hojen? Så desperat att du ens överväger möjligheten att killen är seriös? Detta är solklart lurendrejeri.

Det kvittar faktiskt om killen är seriös. Man lämnar aldrig, aldrig, aldrig ut grejor utan att ha fått betalt, det är ju känt sedan vi sprang runt med stenyxor och slog varandra i skallen med. Vissa gånger för att någon blivit lurad i någon byteshandel kanske. "Du får snäckskalen på lördag, men jag behöver din köttbit för att orka samla in dem".

Det KAN vara så att killen har problem att få fram pengar till torsdag, men då är korvgubbes förslag utmärkt. Begär handpenning mot att du håller den till torsdag. Men han får den likväl inte innan han betalat.

Last edited:
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...