Trottelstrypt 125:a

Nilsson_

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Letar sjysst R6, Aprilia Rs125 02:a, Pb900 05:a och en Suzuki RM50 79:a
Hur är det ifall man köper en rs 125 i tyskland som är trottelstrypt till 80km/h, går den hojen igenom regbesiktningen eller måste man fixa något annat strypkit?

jag antar att dom har ett annat system än vi eftersom det finns ganska många 125:or som det står 80km/h på så jag bara undrar ifall det funkar eller ej?

vad jag har hört så ska man inte köpa dom som är 80 km/h versionen, dom saknar tydligen avgasporten och det går inte att få 35 hk ur dom. KOlla på dom där det står runt 20-25 kW och runt 35 hk, de är de modellerna som säljs i sverige

okej vad synd har nämligen hittat en väldans sjysst, far ska till tyskland och åker ändå för bi där den finns så det hade varit perfekt :(

Lill-Duccen skrev:
lyssna med någon återförsäljare till aprilia, dom kanske vet vad som gäller.

Ska han lyssna med återförsäljaren? Lyssna på vad, radio?.... :rofl

Kunde inte låta bli....man brukar ju säga/skriva: höra med

Lill-Duccen skrev:
vad jag har hört så ska man inte köpa dom som är 80 km/h versionen, dom saknar tydligen avgasporten och det går inte att få 35 hk ur dom. KOlla på dom där det står runt 20-25 kW och runt 35 hk, de är de modellerna som säljs i sverige
Kan du berätta för mig hur en motor utan avgasport fungerar?????
Det är möjligt att motorerna saknar reglerbar avgasport men troligast är att det är en CDI strypning då det är betydligt billigare än att gjuta upp 2 upplagor av vevhus+cylinder.
Dessutom så gör det inte så mycket om man inte har reglerbar avgasport den ger bara lite mer kräm i mellanregistret.

Borsiin skrev:
Det är möjligt att motorerna saknar reglerbar avgasport men troligast är att det är en CDI strypning då det är betydligt billigare än att gjuta upp 2 upplagor av vevhus+cylinder.
Dessutom så gör det inte så mycket om man inte har reglerbar avgasport den ger bara lite mer kräm i mellanregistret.
Jag är säker på att han syftar på den variabla avgasporten. Man behöver inte 2 upplagor av vevhus+cylinder för att få en version med variabel avgasport och en utan. Det han menar är nog att dom låser den och plockar bort tex elmotorn till den variabla avgasporten för att få en begränsning i effekt eller hastighet. Det är nog billigare än en strypt cdi.

Jo men du får aldrig en rs att göra 80km/h om du bara stryper öppnandet av avgsaporten. Dessutom så måste strypningarna i tyskland följa vissa standard om att de inte får vara för lättmodefierade så de flesta mc tillverkare stryper cdi boxen. VILKET ÄR DEN BILLIGASTE METODEN då den är så gott som gratis

Borsiin skrev:
Jo men du får aldrig en rs att göra 80km/h om du bara stryper öppnandet av avgsaporten. Dessutom så måste strypningarna i tyskland följa vissa standard om att de inte får vara för lättmodefierade så de flesta mc tillverkare stryper cdi boxen. VILKET ÄR DEN BILLIGASTE METODEN då den är så gott som gratis
Nej det har du nog rätt i. Jag kan inte tysklands lagar och regler. Det kanske till och med är så att dom stryper med båda metoderna? Men att en cdi strypning är billigare än att låsa den variabla avgasporten och dra ur elmotorn till den har jag svårt att tänka mig. Inget att bråka om :) Dessutom så förlorar man märkbart med effekt och vrid på låg och mellanregistret eller på topp (beroende på om den står öppen eller stängd) om man kör med den variabla avgasporten urkopplad.

okej så det kan altså vara lite avancerat att ostrypa den eller?

Borsiin skrev:

Han menar utan variabel avgasport :-]

Back