Trotteln sitter fast i förgasaren

tlundberg

Datornörd
Gick med
4 Aug 2008
Hoj
zx6r -98
Hej

Har börjat plocka lite med en hoj som varit avställd sen 1991 och som startades senaste gången -04 (eller var det kanske -06?). Det är en Yamaha RD 125 (tvåtakt alltså) från 1983.

Trotteln verkar ha hängt sig i förgasaren. Förgasaren är bortplockad från cylinder och luftburk, men hänger fortfarande i lite slangar och gaswiren.

Någon som har tips på hur jag kan få loss trotteln? (Utan att förstöra varken förgasare eller trottel.)

Lägg fuggen i burk med bensin ett par dar, tvåtaktsoljan som har kletat fast förmodligen.

1

Det enklaste och mest effektiva när det handlar om att rengöra förgasare heter: Ultraljudstvättning.

/KentW

Last edited:
Lägg den i en burk med diesel så kommer den att släppa,, alt, lägg den i ugnen på 60-70 grader sedan i diesel burken.

Tack för hjälpen. Ska bara få loss den tillräckligt mycket för att kunna få ner den i en burk med bensin/diesel. Eftersom jag inte får loss trotteln får jag inte heller loss gaswiren. Så att få in den i ugnen blir svårt :)

Så här står det om att få bort förgasaren i Haynes-boken: "The task of carburettor removal is extremely awkward and requires care and patience". Jag håller helt med :D

En wire är inte dyr, klipp skiten, är förmodligen inget fräsch ändå om den stått så länge orörd.

Ta loss vajern uppe vid handtaget så får du ju loss fuggen :dummer :hej

Vajern brukar gå haka loss ur trotteln även om trotteln sitter i förgasaren. Lite extra pilligt förvisso, och t.ex. en näbbtång kan underlätta för att få grepp på rätt ställe - beroende på vilken låsning vajern har i trotteln.

Gaswire kostar 9 pund på yambits om du väljer att klippa den.
Skumt att den har satt sig så. Har själv precis renoverat en RD125 LC som stått avställd sen -99, och gaswire/förgasare är en av få grejer jag inte behövt fixa med alls.

Nu ligger förgasaren i ett bensinbad! :) Hade ingen diesel hemma.
forgasare_i_bensin.jpg

BTW, någon som har nån idé om var jag kan få tag på sådana gulbruna slangar som det sitter två stycken av på förgasaren? Antar att de varit genomskinliga en gång i tiden...

Last edited:
Ta loss vajern uppe vid handtaget så får du ju loss fuggen :dummer :hej
Hehe. Visst kan man det :) Men det är lite krångligare än man kan tro. Det är en Y-förgrening på gaswiren, där ena delen går till förgasaren och andra delen går in i motorn. Har ingen aning vad delen som går in i motorn har för funktion.

Hehe. Visst kan man det :) Men det är lite krångligare än man kan tro. Det är en Y-förgrening på gaswiren, där ena delen går till förgasaren och andra delen går in i motorn. Har ingen aning vad delen som går in i motorn har för funktion.

Hade inte den en sån där liten port i utloppet från cylindern? YPVS, hette det har jag för mig.

YPVS kom först -85 på 125:an, den drevs av wirar från en elmotor under tanken. 350:n fick YPVS -83.

Nu ligger förgasaren i ett bensinbad! :) Hade ingen diesel hemma.
View attachment 378116

BTW, någon som har nån idé om var jag kan få tag på sådana gulbruna slangar som det sitter två stycken av på förgasaren? Antar att de varit genomskinliga en gång i tiden...

Slangar finns på biltema mekonomen mm :7peta
Ähh den där plast baljan tål den bensin? ser ut som något jag har smält ner med soppa förr

Last edited:
Den andra delen av gaswiren går till Oljepumpen. Kan vara bra att ha koll på den, annars skär motorn inom ett par minuter. YPVS kom på DT125 -84 och RD125 -85 och styrs med ett par vajrar från en servmotor som får ström av YPVS-databoxen.

Yes! Jag fick bort trotteln. :banana

Tack så hemskt mycket för hjälpen :)

forgasare_ser_igenom.jpg

forgasare_uppifran_mot_cylinder.jpg

forgasare_uppifran_trottelguide_1024.jpg

Passade på att torka av förgasaren lite när den var blöt av bensin. Blir lite trevligare :)

forgasare_fore_efter_tvatt.jpg

Är det något speciellt jag ska tänka på eller göra innan jag monterar tillbaks förgasaren?

Jag hade iaf tagit bort flottörkoppen och kollat över munstycken och nålventilen till flottören. Munstyckerna får man skruva ut och kika i för att se om det är nån smuts fast i, och vid minsta tveksamhet göra rent med tex en nylåntråd (fiskelina). Inget stål i munstyckerna bara ;)

Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort