trottelnålen

Kimmse

Noll Koll
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
CBR929RR FireBlade -00
Hej alla mc åkare!!! :yoparty

har ett litet problem med min cross. (yz-98 125c)
har precis haft av förgasaren och ränsat den och har precis ändrat stift och behöver ställa in nålen, men vet int riktigt hur jag ska börja. Vill inte ha den för långt ner så det blir för klen blandning och inte heller för högt för det har jag precis haft problem med (för fet blandning).
någon som kan hjälpa mig??

Bara att börja prova nånstans, gärna åt det feta hållet. Är väl rätt lätt gjort att flytta nålen på en cross.
/u

ulf_lundin skrev:
Bara att börja prova nånstans, gärna åt det feta hållet. Är väl rätt lätt gjort att flytta nålen på en cross.
/u

men det feta hållet e det upp eller neråt med nålen??

Kimmse skrev:
Flyttar du nålen uppåt så blir blandningen fetare.
Dvs. du höjer nålen genom att sätta clipset längre ner.

Varför har du kommit på att du måste flytta på nålen, går den konstigt eller hade stiften fel färg när du tog loss dom?

Kimmse skrev:
???? du skrev ju själv (helt rätt) vilket som var feta resp snåla hållet ????
Jag blir lite konfunderad om du vet att nålen behöver justeras men inte är säker på vilket håll som ger fett/magert. Åtminstone jag tycker det är mycket lättare att lära sig det, än att veta vad som behöver justeras på en fugge.
Problemet du har kanske är att få hojen att gå ordentligt, inte vilket hack nålen ska sitta i.
/u

Micke_Lindstrom skrev:
Flyttar du nålen uppåt så blir blandningen fetare.
Dvs. du höjer nålen genom att sätta clipset längre ner.

Varför har du kommit på att du måste flytta på nålen, går den konstigt eller hade stiften fel färg när du tog loss dom?

har haft problem med crossen ett tag, den käkar stift som fan och gick segt efter att stått på tummgång eller körts sakta. så jag snackade med ett par killar som håller på med crossar och de sa att jag kunde testa med att ändra trottelnålen. låter det helt fel eller??? :va

Kimmse skrev:
har haft problem med crossen ett tag, den käkar stift som fan och gick segt efter att stått på tummgång eller körts sakta. så jag snackade med ett par killar som håller på med crossar och de sa att jag kunde testa med att ändra trottelnålen. låter det helt fel eller??? :va
Blandning på tomgång har inte så mycket med nålen att göra, snarare luftskruv och/eller tomgångsmunstycke. Nålen kommer högre upp i trottelöppning.

Edit: Nålen påverkar svaret på pådrag från tomgång men den påverkar vare sig motorn "stått på tummgång eller körts sakta" eller bara har varit på tomgång en sekund. Däremot kan tomgångsblandningen påverka svaret om motorn stått på tomgång en längre stund, framförallt på tvåtaktare eftersom man där kan få viss kondensering av såsen i vevhuset om den går för fett. Kondenserad soppa dras sen upp i cyll när man klipper på varvid stiftet kan slagga igen. Igenslaggningen av stiftet har då redan påbörjats när den stod på tomgång eftersom den fått för mycket soppa och därmed dels skitat ner stiftet, dels kylt ner mittelektroden onödigt mycket.

Last edited:
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...