Trottelfjädrar till Dynojet.

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R -02 i delar
på min hoj sitter tyvätt ett dyngojetkit. Är det någon som vet om trottelfjädrarna som följer med kitet är hårdare eller mjukare än original?
Lyfthålet i trotteln är ju uppborrat. Vad vill dynojet få fram med det tillsammamns med andra fjädrar? Följer ju bara med ett sketet ark hur man monterar, väldigt lite info i övrigt. Hojen är en blackbird. (Keihin originalfuggar).

Mell skrev:
... Lyfthålet i trotteln är ju uppborrat. Vad vill dynojet få fram med det tillsammamns med andra fjädrar? ...
Snabbare trottelsvar. Tyvärr för det ofta även med sig orolig tomgång pga trottlarna kan "vandra" upp och ner på tomgång, detta ger också mer slitage på nål och säte samt trottlarna och fuggehusen.

Det är väl inte alltid som fjädrarna bytes? Men det var du ju redan inne på. :tummenupp

Sök i meforumet och du hittar massor om Dynoshit. Och därmed har jag visat min ståndpunkt. :)

Det var nåt sånt jag misstänkte. Men är det dom mjukare fjädrarna som kommer med dyngoshitet? Har inte monterat det själv, skall aldrig mer monteras i en hoj jag kommer att äga i framtiden. Problemet jag har är att den vill gå väldigt fett(tror jag) på mellanvarv vid fullgas. Kan ej vrida fullt direkt, då bluddrar den(inte helt ovanligt på tidiga blackbirds med fuggar). Sätter jag i dom hårdre trottelfjädrarna blir den slö och långsam gasrespons. Mindre munstycke tappar jag toppfart. Flyttar jag ner nålen puffar den baklänges. Är nu less på att lyfta tanken och meka fuggar.
Hojen är portad och har helsystem och luftfilter. Den går nu rätt hyffsat frånsett att jag inte kan bjuda fullt på 6:an i 110.

Mell skrev:
1. ... Kan ej vrida fullt direkt, då bluddrar den(inte helt ovanligt på tidiga blackbirds med fuggar).

2. Mindre munstycke tappar jag toppfart.

3. Flyttar jag ner nålen puffar den baklänges.

4. Är nu less på att lyfta tanken och meka fuggar.

5. Hojen är portad och har helsystem och luftfilter.

6. ...inte kan bjuda fullt på 6:an i 110.
1. Kanske kan bero på att trottlarna lyfter för snabbt (relaterat bestyckningen)? Dvs om du bestyckar så magert att den går rent så kanske den inte svarar pga trottlarna lyfter för snabbt. Kom ihåg att mekaniska fuggar med accpump (knappast inte på dina) har accpumpen för att kompensera för den utmagring som annars sker när man lyfter trottlarna (vrider högerlabben) snabbt.

2. Kanske tyder på att den magrar ur på topp.

3. Tyder på att den går magert i dessa situationer.

4. Hähä, själv har jag snabbfästen till tanken på Katanan och planerar snabbkopplingar till slangarna. Har snabbkopplingar till slangarna på TLR och kommer antagligen att bygga snabbfästen till tanken innan jag återmonterar. :tummenupp

5. Detta borde resultera i att den vill ha lite (men endast lite) mer soppa än standardbestyckningen.

6. Men det måste man ju kunna göra!

Vad skönt att nån tycker ungefär som jag.
Jag tror jag ligger rätt i huvudmunstycke nu. Jag misstänker själv att trottlarna lyfter för fort. Men nu har jag dom mjukare fjädrarna i, förmodligen originalfjädrarna. Det i kombination med uppborrat hål i trotteln borde ju ge konstiga reaktioner. Men den svarar bättre på gasen på högre varv nu än med dom hårdare fjädrarna. Ska prova byta tillbaka och se vad som händer.
Varför finns det ingen med en bra bromsbänk runt Umeå? Det skulle göra allt mycket lättare.

Mjukare fjädrar ger ju mer lyft men även snabbare lyft.
Kan du inte få fram (låna fuggar) fjädrar att jämföra med så att du med säkerhet vet vilka som är original? Oftast brukar ju dunojettfjädrarna vara de mjukare.
Kan du låna trottlar och mäta upp hur stort hålet ska vara och sen sätta i pluggar i dina trottlar?

Jag tror det blir svårt att låna grejor av nån. Men jag ska skumma runt på internetet och kolla lite. Tror att hålstorleken stod på dyngocrap-pappret.
Då jag köpte hojen satt dom hårdare fjädrarna i, men jag tyckte den var lite trög(van vid TLs). Den toppade inte mer än 280. Bestyckade upp från 155 till 160 och då gick den bättre (300+) men var fortfarande trög i gassvaret. Då satte jag i mjukare fjädrarna och då svarade den bättre. Har inte hunnit testa så mycket i sommar eftersom jag kört på semester med ett wingrack monterat. Blir väldigt instabilt i 300 kan jag säga...
Men det ska bort idag, en lambdasons skall monteras sen ska här gasas.
Sen måste man väl lära sig om lambdasonden och hur den uppför sig. Alltid roligt med nya grejor.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...