Trottel VS acc-pump förgasare

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
KTM Adventure 640
Okej hoppas rubriken vart rätt. Med ”acc” menar jag ”accelerationspump” alltså en förgasare med accelerationspump. Okej nu har vi rätt ut de till ämnet.

Jag fick tag på en ny förgasare till min Husqvarna SM610S för en billig peng.

Den gamla är en Dellorto PHM 40 med acc-pump.

Den nya är en Dellorto PHM 40 utan acc-pump, med andra ord en helt vanlig trottelförgasare.

Den nya har suttit på en enduromaskinen Husqvarna TE 610. (annan motor men samma kubik) så bestyckningen lär stämma ganska bra.

Om jag byter förgasare, byter jag ned mig? Vilka är fördelarna och nackdelarna mellan de båda förgasarna?

Byter du från accpumpen så byter du ner dig. Accpumpen ger dig ett bättre gasrespons och tillåter dig göra snabbare gaspådrag från 0-100.

Förgasare utan accpump kan skärva när man går från 0-100% i ett snabbt pådrag, detta hjälper axxpumpen till med genom att spruta in en stråle soppa i förgasaren.

Men vill du göra en massa onödigt mek så byt.

JA du byter ner dig men knappt märkbart då man med icke accpumpsförgasare kan nå samma prestanda som med. Accpumpen är dock ett utmärkt sätt att underlätta bestyckning men det var vanligt långt in på 90-talet att man pluggade accpumpen vid trimmning....

Acc-pump är till för att kompentera för ivriga förare, som absolut måste vrida fullt på låga varv. OCH på förgasare som är lite för stora.
Mao, kan man kontrollera sig och vrida lite försikitgare på gasen så går det utmärkt utan Accpump.
Så finns det dom som bestyckar förgasaren för att det ska gå att slå på gasen tvärt, men skiter i hur den går på lågfart.
Med accpump kan man få det bästa av två världar.

Mats

Är ju ganska lätt att eftermontera en extra "fuelinjector" som jag inte vet vad de heter? En slang från botten på förgasaren till ett litet munstycke ( borras i förgasaren )som ger mer soppa i förgasarhalsen via självsug.

Är ju inte samma sak som accpump, men kanske nästan samma effekt. Eller?

Jag postade en länk tidigare i år om såna.

I Sverige verkar de flesta skeptiska. I USA verkar det vara guds gåva till motorerna.

Själv har jag absolut ingen aning, men principen känns ju bra:confused:

Är det verkligen en accpump på den förgasaren? Jag har för mig att det bara var något sorts membran som hjälpte till att få lite extra kräm i grejerna. Eller var det på den förgasaren UTAN accpump?

Är ju ganska lätt att eftermontera en extra "fuelinjector" som jag inte vet vad de heter? En slang från botten på förgasaren till ett litet munstycke ( borras i förgasaren )som ger mer soppa i förgasarhalsen via självsug.

Är ju inte samma sak som accpump, men kanske nästan samma effekt. Eller?

Jag postade en länk tidigare i år om såna.

I Sverige verkar de flesta skeptiska. I USA verkar det vara guds gåva till motorerna.

Själv har jag absolut ingen aning, men principen känns ju bra:confused:

Accpump resp powerjets (filmen) har helt olika syften.
Accpump är mer till för att rädda blandningen när föraren på låga varvtal smäller upp trotteln med sådan hastighet att motorn tappar undertrycket.

Powerjets är främst ett sätt att ge förgasaren fler bestyckningsmöjligheter högre upp i registret.

[YOUTUBE-ID]tisZdCw7vd4[/YOUTUBE-ID]

Är det verkligen en accpump på den förgasaren? Jag har för mig att det bara var något sorts membran som hjälpte till att få lite extra kräm i grejerna. Eller var det på den förgasaren UTAN accpump?

Orginalförgsaren har ett munstycke som skjuter in bensin i cylindern. Det är ett membran som är själva acc-pumpen skulle man kunna säga om man vill beskriva själva funktionen på den lite grovt.

Den nya förgasaren jag hittade på e-bay ser precis lika dan ut, om man vill så går de säkert att hänga fast en acc-pump funktion på den. Där själva acc-pumpen ska sätta har man nitat fast en bit stål och där acc-pump munstycken ska sitta har man helt enklet inte borrat ett håll. (tänker inte göra de, köpte förgasaren lite på vinst å förlust pga problem med hojen jag inte kunnat lösa)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti