Video Tror jag rådit bot på sunkigt ljud från go-pro kameror.

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki SV 650s -05 | Ombyggd Orion 21-a -08 (ca 50% honda)
Är skapligt trött på allt vindbrus-ljud man får från go-pro kameror. Skaffade därför en ny mic/ljudinspelare i amerikatt i somras. Tanken är att montera den under kutsen med ett extra vindskydd (som jag inte beställt ännu)

Klippte ihop nått skit efter i går då jag endå hade stått och putsat på pärlan och ville igentligen bara testa mikrofonen. Liten jämförelse med go-pro ljudet (med den vattentäta bakdörren) finns i slutet av snutten.
Bilderna tagna med mobajlen.

Det är ganska låg volym i klippet då jag fortfarande håller på och lära mig hur man ställer in micen/riktar den så höj för bövelen och berätta om ni hör någon skillnad.

http://www.youtube.com/watch?v=k63NFhzf2rA

Härligt att det finns fler som anstränger sig för bra ljud! :Bugar Tycker det låter alldeles underbart! Lättare att spela in bra motorljud från en twin jämfört med radfyra.

Jag kör med en extern mic 3.5mm in i gopro hero 2 kameran, placerad i kutsen.. Enda trista är ju lite transmissionsljud från kedjan vid växlingar osv!

Men tycker det duger.

Lyssna från 8:15

http://www.youtube.com/watch?v=7Ypz9I-8ZzQ

Last edited:
Härligt att det finns fler som anstränger sig för bra ljud! :Bugar Tycker det låter alldeles underbart! Lättare att spela in bra motorljud från en twin jämfört med radfyra.

Jag kör med en extern mic 3.5mm in i gopro hero 2 kameran, placerad i kutsen.. Enda trista är ju lite transmissionsljud från kedjan vid växlingar osv!

Men tycker det duger.

Lyssna från 8:15

[uurl]

Ja, det där funkar absolut! Avsevärt mycket bättre än orginal. Frågan är om det går att få bort de lilla vindbrus som ibland läcker in samt lite mindre transmisionsljud om du typ stoppar ner nån filt i kutsen?

I detta fall spelar micen in det egna ljudet. Lade mina surt förvärvade slantar (ca 120$ på denna mic, provat köra med 3,5 mm kabel också men då kan jag inte ha full kontroll på nivåer samt måste skaffa ett skeleton hus och dessutom sitta med en kabel i skallen :)Enda nackdelen är att man måste synca ljudet.

Last edited:
En mini-variant som får plats i fickan isf :D

Det räcker att synka ljudet från go-pro'n till h2n'n manuellt i premiere eller göra det ännu mer seriöst i adobe audition

[http://www.youtube.com/watch?v=Ne7YGKVFHkM[/url]

Det där var ett intressant klipp. Tog upp de problem jag stött på när jag på premiärturen provade att stoppa micen i cutsen, utan vindskydd, men innuti en (lite väl stor) tjocktröja. Det blev inte bra. Dels är nivåerna för höga, trots att jag körde nästan 0 i gain (ca 1,5) blev otroligt burkigt och det filtrerade bort nästan all diskant.
Får klura mer på en lösning känner jag. Det är väldigt lite utrymme under kutsen. Ska klura på någon bättre lösning, eller får tvingas krypa till korset och skaffa en mindre mic.

Precis vad jag tänkte säga :D .. Eller så klappar du själv med händerna, eller gör något högre ljud ifrån dig samtidigt som du vinkar till kameran :D

räkna högt till tre innan du trycker igång ljudinspelningen. Om du vill ha dubbelt upp kan du hålla fram pappersbitar med siffror på i bild samtidigt...

:brynad

bra ambitioner! :tummenupp

Imponerad över hur bra han hade lyckats med ljudet. Och framförallt hur lite vindbrus det var. :tummenupp

Men kunde han inte lagt in en länk till mikrofonen eller iaf skrivit vad den heter? Det måste ju har varit lite smidigare än en skakig bild av när han filmar en monitor...
Det verkar iaf vara denna:
http://www.bhphotovideo.com/c/produ...M_10_Omnidirectional_Lavalier_Microphone.html
Pearstone OLM-10

Teknikmagasinet och Kjell & Co har varsin modell av mygga för ca 150kr. Dock vete tusan om de är något att hänga i julgranen. Det finns en mygga från Audio-Technica som heter ATR3350 som är relativt billig (från ca 400kr), men det är ju fortfarande lite väl dyrt om man ska chansa.

Imponerad över hur bra han hade lyckats med ljudet. Och framförallt hur lite vindbrus det var. :tummenupp

Men kunde han inte lagt in en länk till mikrofonen eller iaf skrivit vad den heter? Det måste ju har varit lite smidigare än en skakig bild av när han filmar en monitor...
http://www.bhphotovideo.com/c/produ...M_10_Omnidirectional_Lavalier_Microphone.html
Pearstone OLM-10

Teknikmagasinet och Kjell & Co har varsin modell av mygga för ca 150kr. Dock vete tusan om de är något att hänga i julgranen. Det finns en mygga från Audio-Technica som heter ATR3350 som är relativt billig (från ca 400kr), men det är ju fortfarande lite väl dyrt om man ska chansa.

Killen svarar på mail så det e bara att fråga. Vi som kör FZ1or är lite bortskämda med den killens videor :)

Pearstone OLM-10

Audio Technica är inget dåligt märke. Sök runt på tuben lite efter den micen. Inte hört/provat själv men den lär säkert vara helt okej!

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka