Tror du på gud?

Tror du på gud?

• Antal röstningar
    0
MARiEBOMB skrev:
Är du den ende som inte vet att julen inte kommer från att man firar Jesus födelse!?
Den traditionen har riktigt gamla rötter långt före Jesu tid!!

Det du firar kommer från traditioner där de romerska saturnalierna ( en fest ägnad åt Saturnus, jordbruksguden, och åt solens förnyade kraft) där dom firade "solens återfödelse", en fortida hednisk fest! ( The Encyklopedia Americana 1977, band 6, sid.666)

Traditionerna i vårt land kommer även från midvinterblot där man bla offrade djur och människor till gudarna!

Traditionerna infördes av prästerna för att lättare kunna få med sig folket.

Jesus födelse är snarare bestämt till hösten, omkring oktober!

Fast det du firar är säkert bara kalle anka, eller!? ;)
Skäms du inte för att häda ens på juldagens morgon? Det är väl klart som satan att det är jesusbarnets fördelse, efter en obefläckad avelse, vi firar. Saturnalier up my ass. Deta är en kristen högtid.

Oktober! Var får ni allt ifrån!? Konstigt förresten att kvinnor ens ska få uttala sig om så här djupa frågor.

Bingo skrev:
Skäms du inte för att häda ens på juldagens morgon? Det är väl klart som satan att det är jesusbarnets fördelse, efter en obefläckad avelse, vi firar. Saturnalier up my ass. Deta är en kristen högtid.

Oktober! Var får ni allt ifrån!? Konstigt förresten att kvinnor ens ska få uttala sig om så här djupa frågor.

:rofl

Tacka vet ja tiden när vi brände "såna där" på bål! :tummenupp

;)

MARiEBOMB skrev:
...

Jag föreslår att du kollar upp i okika uppslagsböcker om denna fråga! Du kommer bli DUKTIGT förvånad att det INTE handlar om Jesus!!

...

Du inser att han driver med dig eller?

Gustav1 skrev:
I Amerika kommer tomten IDAG. Hur sjukt är inte det.

:va Hur skulle han annars hinna med alla barnen? :va

Last edited:
MARiEBOMB skrev:
Oups!! Kanske bäst att akta sig då!?

E faktiskt inte mer än drygt hundra år sen man halshögg en mor och en dotter här i Sverige!

Ni får väl stå ut med mig så länge jag lever då.... :tuttar

Inga problem. :D

100 år känns faktiskt inte såå värst länge sen. :(

Det ska nog också gå helt bra. :)

Jesus är Gud och min bästa vän. Han har också all makt på himelen och på jorden. Han är Herrarnas Herre och Konungarnas konung. Skapare av himmel och jord. Han bor också i mitt hjärta.
Han har dött för våra synder och lever i dag och för all evighet.

Känner du Gud?

Tips.. Vill du lära känna Gud så fråga någon som känner honom.

Jesus är sanningen
Jesus är vägen
Jesus är livet

Det är upp till dig. Han har givit dig en fri vilja.
Sök honom han vill ditt bästa och Han älskar dig!

/Rikard

Rikard skrev:
Sök honom han vill ditt bästa och Han älskar dig!
/Rikard

Är det en platonisk kärlek med tanke på all homofientlighet som finns i kyrkan? Eller var Jesus bisexuell men det mörkas av gayfientliga präster som kan antas gå homofobjävulens ärende?
Ps. Jag är straight :D

Edit: Dålig formulering måhända men frågeställningen går nog fram?

Last edited:
gladh skrev:
I begynnelsen skapade mäniskan Gud.

gladh
Är du säker? Många menar att det hände senare.

Begynnelsen har aldrig funnits, allt bara fanns till en vacker dag, och när människan blev till fanns ingen vetenskap, så för att smarta människor skulle få övertaget över dom mindre smarta så påstod dom sig prata för en högre makt å på så sätt kunna styra folket som dom själv ville, men i en högre makts namn... eller så kanske inte...tja, vem vet, alla får vi väl tro det vi vill, så länge det inte skadar någon annan.... :3freak

Bingo skrev:
Är du säker? Många menar att det hände senare.
Har inte "religiösa" ceremonier funnits till och med bland människans föregångare? Exempelvis har jag för mig att Homo Erectus tros ha haft en del ritualer för sig.

Gud skapade människan till sin avbild. Du är släkt med Gud. Han är din Far.
I Johannes kap.14-17 står det att liksom Jesus är ett med Fadern så kan vi bli ett med Gud genom Jesus. Ger vi vårt liv till Gud och accepterar Jesus som Herre får ta emot den helige Ande, som är Gud själv. Det handlar inte om sex. Han vill fylla dina behov med det du behöver. Det toma hålet inom sin sjärl som är skapat för Guds plats i dig. Går inte att beskriva. Måste upplevas. Gud möter oss olika eftersom vi är olika. Han kommer att upprätta dig genom ett inre helande och han vill fylla dig med liv, kraft och kärlek. Allt detta genom hans enorma nåd och kärlek till oss. Vi kan inte frälsa oss själva. Vi kan inte göra något för att förtjäna frälsning. Allt fullbordades på korset. Det är Guds gåva till dig för att han älskar dig.

Gud är Fadern, Gud är Jesus och Gud är den helige Ande- Treenigheten. Tre personer fast en.

Vi människor består av ande kropp och själ.

Fatta, du är skapad för att leva för evigt. Han vill visa dig att Han är värdig att vara Herre i ditt liv. Vågar du??

Som sagt du måste dö och uppstå med Jesus. Så det krävs ett visst mått av mod. Men Gud är med dig. Våga ta steget och lär känna Jesus du också.

Ta hand om dig!
/Rikard

Henken skrev:
Är det en platonisk kärlek med tanke på all homofientlighet som finns i kyrkan? Eller var Jesus bisexuell men det mörkas av gayfientliga präster som kan antas gå homofobjävulens ärende?
Ps. Jag är straight :D

Edit: Dålig formulering måhända men frågeställningen går nog fram?

Rikard, den typen av "inövat pladder" är sällan en bra början om du vill att folk ska lyssna. Nu låter du precis som Jehovas eller varför inte min gamle schartauanske präst....

Sök lite efter vad John har att säga i de här frågorna på forumet. Det är en kille som har hittat ett fungerande tonläge som öppnar för intressanta diskussioner...

Rikard skrev:
...

Fatta, du är skapad för att leva för evigt. Han vill visa dig att Han är värdig att vara Herre i ditt liv. Vågar du??

...

"Han vill visa......" Du, som världen ser ut idag gör han inte ett speciellt bra jobb. Fast det är klart, det var väl djävulens fel va?

Jag ser att citaten kommer tillbaka. Skall vi inte ta ett par från GT när vi ändå är igång?

Chrille skrev:
Rikard, den typen av "inövat pladder" är sällan en bra början om du vill att folk ska lyssna. Nu låter du precis som Jehovas eller varför inte min gamle schartauanske präst....

Sök lite efter vad John har att säga i de här frågorna på forumet. Det är en kille som har hittat ett fungerande tonläge som öppnar för intressanta diskussioner...

Sluta nu! Han fick mig att se ljuset! Hallaluja!

Chrille skrev:

Vaddå pladder!?! Det är ju guds ord för bövelen. Det blir eldsjön direkt!

Rikard skrev:
Gud skapade människan till sin avbild. Du är släkt med Gud. Han är din Far.
I Johannes kap.14-17 står det att liksom Jesus är ett med Fadern så kan vi bli ett med Gud genom Jesus. Ger vi vårt liv till Gud och accepterar Jesus som Herre får ta emot den helige Ande, som är Gud själv. Det handlar inte om sex. Han vill fylla dina behov med det du behöver. Det toma hålet inom sin sjärl som är skapat för Guds plats i dig. Går inte att beskriva. Måste upplevas. Gud möter oss olika eftersom vi är olika. Han kommer att upprätta dig genom ett inre helande och han vill fylla dig med liv, kraft och kärlek. Allt detta genom hans enorma nåd och kärlek till oss. Vi kan inte frälsa oss själva. Vi kan inte göra något för att förtjäna frälsning. Allt fullbordades på korset. Det är Guds gåva till dig för att han älskar dig.

Gud är Fadern, Gud är Jesus och Gud är den helige Ande- Treenigheten. Tre personer fast en.

Vi människor består av ande kropp och själ.

Som sagt du måste dö och uppstå med Jesus. Så det krävs ett visst mått av mod. Men Gud är med dig. Våga ta steget och lär känna Jesus du också.

Ta hand om dig!
/Rikard
Tror du glömde argumenten :va

Dessa glosor känner alla redan till ända sen småskolan, vad var poängen?

Back