Tron på samhället!!

Jag tycker de har överdrivit väldigt mycket i tidningen och vinklat det lite. De får det att låta värre än det är. (inte brottet utan HD-domen)

Flickan har blivit utsatt för något fruktansvärt, men det spelar knappast någon roll om hon får 610850:- i skadestånd eller 510850:-. Det dom istället borde fokusera på är hur mycket förövaren åker dit, och höja strafftiden med motsvarande sänkning av skadeståndet.

morlock skrev:
Jag tycker de har överdrivit väldigt mycket i tidningen och vinklat det lite. De får det att låta värre än det är. (inte brottet utan HD-domen)

Flickan har blivit utsatt för något fruktansvärt, men det spelar knappast någon roll om hon får 610850:- i skadestånd eller 510850:-. Det dom istället borde fokusera på är hur mycket förövaren åker dit, och höja strafftiden med motsvarande sänkning av skadeståndet.

Det blir lika intressant varje gång HD eller någon annan instans dömer något som tidningarna kan sälja lite lösnummer på. Det är ju trots allt så att domstolen dömer efter de lagar som finns och deras jobb är inte att gå på folkopinion för då skulle skamstocken fram igen och vi skulle ha halshuggningar varje lördag mellan 15-18 vid Norrmalmstorg...

Jag vill ha halshuggningar i Göteborg också!
Det är för långt att åka till Stockholm varje Lördag.

Kan hålla med om att det är vinklat osv, men motiveringen är ju helt åt helvete, undrar om inte dödstraffet dykt upp tillsammans med ett miljonbelopp om det vart deras egna döttrar som vart inblandade...

Likaså låg det lite länkar till andra domar nere på en sida som verkligen får en att reagera, typ en fjortonåring som blivigt våldtagen av fyra mycket äldre män som fick sina straff sänkta/frisläppta för hon hade druckit sprit självmant..
Hallå, ska man glida runt med en folkis i fickan och om någon brud vill ha så är det helt ok att våldta sen då eller?

Näe fy fan, väpnad revolution....

Det är fruktansvärt, så en enkelt är det :(
Jag vill inte införa dödsstraff, men ibland funderar jag starkt på ett medborgargarde som kan läxa upp brottslingarna, vårt svenska-rättsväsende verkar ju inte klara den uppgiften alla gånger. För i Sverige verkar domstolarna tycka mer synd om brottslingarna än brottsoffren...är iaf den uppfattning jag får ganska ofta.
Känns jäkligt skoj att tjejkompisar är rädda för att gå ut om kvällarna, men det kanske är så det ska vara i Sverige, som det ju går så bra för... :3freak

Alla är oskyldiga till motsatsen kan bevisas. Om det är moraliskt riktigt eller inte hör inte till domstolsbeslutet. Domstolen dömer endast utefter hur mycket bevis åklagaren kan framlägga.

Dessutom lyckas ofta medierna förvrida alla domstolsbeslut.

Men: Jag tycker precis som ni, när väl en misstänkt är så uppenbart skyldig så är det väldigt ledsamt att de får gå fria pga för få bevis.

Gothmog skrev:

Du behöver väl bara åka upp en gång :tungan

Gothmog skrev:

Det skulle säkerligen kunna ordnas!

Men visst är det förjäkligt osv med den skit som händer, och här hamnar jag i ett himla mentalt dilemma, jag skulle kunna tänka mig att gå med på ett dödsstraff samtidigt som jag vill öka vård-biten i dagens kriminalvård...Ja jag vet att alla jäkla våldtäktsmän och rånare och pedofiler och andra skumma typer är farliga och att de kan ha begått hemska brott, men va fan, vi kan ju inte bara låsa in dem in under ett gäng år och sedan tro att de är fina människor som är sugna på att komma ut i samhället och pröjsa skatt...Men det är som sagt en svår fråga och ett dilemma utan dess like detta med straffsatser...

tror att dödsstraff eller högre straff enbart kommer på fråga om offret bor i nån av de finare stadsdelarna å e barn till nån med "hög social status" dvs nån som e "viktig"
annarss å kommer vi nog å få vänja oss vid sånthär..
de e skillnad på folk å folk

Läste inte så noga men jag såg att fanskapet fick livstid och det är ju det högsta straffet i Sverige. Skadeståndsbiten är väl kanske inte så speciell. Man kan ju inte bota hennes tillstånd med pengar även om man kanske kan se det ur ett sådant perspektiv att summan talar för hur grovt man anser offret vara kränkt. Det är trist att se att vissa människor inte kan leva i fred med andra.
Sen är ju min åsikt att media vinklar allt. De agerar både moralisk åklagare och domare.
Jag är emot dödstraff även om man ibland kan önska livet ur vissa. Staten ska i mina ögon inte få avgöra vem som ska leva eller dö och speciellt inte när rättsystemet inte är hundraprocentigt. Man får väl hoppas att människor som 35 åringen hamnar i ett brinnande helvete i all evighet efter döden!

"BRIS rasar mot domen" <-- ungefär där slutade jag läsa.

Det Aftonsnusket skriver är inget att basera sin tro på sammhället på, milt uttryckt. I övrigt håller jag med Chiefen.

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8