Troligt fel på datorn ?

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
Har kikat i forumet på sweclockers.se men inte kunnat hitta nånting bra om detta.

Jag lämnade min dator på under natten till Söndagen då jag hade lite "viktiga" program igång.
När jag kom hem så hade datorn stängt av sig, trodde först det varit strömavbrott men skärmen gick fortfarande att slå på.
När jag trycker på startknappen så händer inte ett skit, jag ANTAR att det borde vara nätaggregatet men hur tar jag reda på det? har ju ingen mätutrustning för sådant.
Datorn köptes i Oktober och innhåller bara värstingprylar, jag köpte allt löst via datorbutiken.com förrutom grafikkortet. Jag har ju garantier kvar på delarna, men hur ska jag veta vad jag ska skicka tillbaka när jag inte vet vad felet är?

Kan vara 2 saker.. antingen moderkortet eller nätagregatet..
Prova med en annan nätdel. kan inte vara så svårt att få tag på hos nån kompis eller så.

Får du något liv ur en alls? om du får det så testa att nollställ biosen, står i manualen till mb hur man gör

didjik skrev:
Får du något liv ur en alls? om du får det så testa att nollställ biosen, står i manualen till mb hur man gör
Troligvis inte om han skriver "När jag trycker på startknappen så händer inte ett skit".
Som tidigare personer sagt, testa o byta nätagget till att börja med. Testa sen övriga delar. Btw, vad för märke är det på agget?

men då..

Spiken skrev:
Troligvis inte om han skriver "När jag trycker på startknappen så händer inte ett skit".
Som tidigare personer sagt, testa o byta nätagget till att börja med. Testa sen övriga delar. Btw, vad för märke är det på agget?

händer inte ett skit?? Vad menas???
Snurrar fläkten öht?
Låter det brrrrssszszsttzt från nätaggget?

Snurrar fläkten funkar trol nätagget.. dvs annat fel
Säger det ..... istället så är det kortis i nätagget. Det försöker att göra upprepade startförsök men kortslutningsskyddet går till, strömmen sjunker.. nytt försök, osv..

Spiken skrev:

Det är ett Antec på 380w om jag inte mins fel...

Kahobe: Det händer nada när jag trycker på knapparna på datorn.

Fan då måste jag alltså riva ur nätaggregatet och reklamera det till datorbutiken. sen har man väl sån tur att det inte är det felet :näsblod

Mattiaz skrev:
Det är ett Antec på 380w om jag inte mins fel...

Kahobe: Det händer nada när jag trycker på knapparna på datorn.
:näsblod

Alldeles tyst asså??
Varit innne och rotat i datorn?? Nätagget startas inte av en nätströmbrytare utan av en lågspänningsbrytare (som går in i elektroniken i agget) som kräver att huvudströmbrytaren (för 230V) på baksidan är "till" = agget i "sleep mode"
KAN ha lossnat en tåt inuti..
Kolla.

för mig så låter det direkt som om nätagget är sönder , jag hade tidigare ett antec 350W och en dag när jag satt framför datorn så la den bara av , sen fyllde jag bara i något returformulär på datorbutikens hemsida ( tur att vi har 2 datorer) , fick ett nummer som jag skulle skriva på lådan med nätagget i som jag skickade in till datorbutiken.com. Någon vecka senare fick jag ett nytt nätagg. och sen levde datorn igen.
Det enda negativa var att man måste stå för fraktkostnaden av det trasiga nätaggregatet , vilket uppgick till närmare 200:-

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år