Trojaner, spyware m.m.

• Thread starter Thread starter KGK
  • Start date Start date

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Vilket är bästa gratisverktyget för att ta bort spyware, rootkit osv.?

Kör Panda online scanning, scanning är gratis men inte remove, det var inte lite den ville åtgärda, kört några andra och de hittar typ inget som de vill åtgärda, finns det något samband med att de vill ha betalt:D

Spybot testade jag för ett par år sen, det slutade med att jag fick formatera om hela datorn. Det tyckte tydligen inte jag behövde diverse DLL-filer som krävdes för att köra windows. :huvet

Jag har inga rekommendationer på automatiserade verktyg, men nedan är några enstaka av de bästa för att hitta otrevligheter.
Dessa kräver att du själv kan identifiera vad som ska tas bort, att ta bort fel saker kan få ditt OS att sluta fungera. Användes på egen risk och med stor försiktighet.

HijackThis
IceSword
Gmer

Hos VirusTotal kan man ladda upp enstaka filer för att få dem skannade av en samling av olika företags online-verktyg (ca. 30 av de kända).

HijackThis.de är en sida där man kan ladda upp en logg från HijackThis och få en snabb-analys. Den är dock användarstyrd och därmed inte att lita på till 100%, men ger en bra vägledning.

Annars är forum som Bleeping Computer och CastleCops bra ställen att söka information på.

/Jobbar med otyg.

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!