Trojan / Nordea

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Jag har lite funderingar över den Trojan som Nordea och dess kunder är drabbade av. Inte så kul för dem som får sina konton tömda.

Min fråga är:
Behöver jag vara orolig över denna trojan eller liknande om jag använder mig av Gentoo och senaste Mozilla browser då jag utför mina bankärenden ?

Är ochså lite nyfiken på dessa eller andra Trojaner.
Går det att kolla på nåt enkelt sätt att man inte har fått nåt skit.
Använder själv XP med uppdaterat Windows Explorer 7 och Telia skydd ( F-secure )

Last edited:
De flesta virus/trojaner/etc är till för och fungerar endast med Windows. Givetvis finns det även folk/virus som utnytjar säkerhetsluckor i Linuxdistributionerna, men det är iinte lika vanligt. Håller du din Linuxdistribution (inkl webläsare) uppdaterad och låter bli att ladda ner "skumma" program från nätet och kompilera/installera/köra dessa kan du känna dig säker.

Använder man FF2 eller IE7 så funkar Fishing-filtren rätt hyffsat. Har du ett bokmärke i din browser som pekar på banken är det till 99.9999999999% säkert att göra sina bankärenden över en SSL-anslutning.

Ok, så det ska vara hyffsat säkert även med windows.
Lite nyfiken bara på vad Nordea kunderna missade för att "råka" få skiten.
Typ öppnat skumma mail eller vad.

Det kommer ett spam-mail där man på grund av tekniskt underhåll ombeds logga in på Nordea, men den angivna länken (som ser helt ok ut, slutar på nordea.se) går till en riggad site och tja, sedan är det väl kört antar jag. Jag fattar inte att det här fortfarande fungerar, varningarna har ju valsat runt i media i flera år! Varför lär sig folk aldrig? Varför är man så lättlurad? Fast nu är ju breven åtminstone proffsigt skrivna på korrekt svenska och allt, inte som de skämt till mail som poppade upp för några år sedan.

Ooops. Kanske man ska ta och installera om hela Windows då min brandvägg inte vill fungera pga en trojan :jisses

Jag har lite funderingar över den Trojan som Nordea och dess kunder är drabbade av. Inte så kul för dem som får sina konton tömda.

Min fråga är:
Behöver jag vara orolig över denna trojan eller liknande om jag använder mig av Gentoo och senaste Mozilla browser då jag utför mina bankärenden ?

www.nordea.se
Välj att "logga in" men innan du plitar ner dina koder tar du en titt på högersidan...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT