Triumphfrågor

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Ni Triumphägare, hjälp mig.

I min servicebok står det att nästa service skall göras 4/6000 miles, 6/10000 Kms or 1year whichever comes first.
Hojen har nu gått 350 mil men är köpt för mer än ett år sen.. När skall jag göra servicen?

Tanken på min speed triple är uppenbarligen inte gjord av metall eftersom polarns tankväska med magneter inte fastnar =) Någon annan som reflekterat över det? Är Triumphs orginalväskor avsedda att spänna fast på nått sätt?

tjena

umm har inte förra ägarn gjort 100mila?

service 1 g/år är väl bra iofs...

om tankväska.. japp iaf på min spänner man fast den, om man köper orginalväska så får man med 2 låsbrickor med fästen som man sätter under sadeln.. sen fram någonstans i framkant av tanken..

Triumphåkarna brukar hänga här http://www.t955i.net

där kan du nog få fler svar =)

Jepp, tanken är av glasfiberarmerad plast, jag upptäckte det också i samband med tankväskeutprovning :). Se min tråd angående tankväskor på www.t955i.net under Swedish Forum/Skitsnack, där finns en del tips på tankväskor som funkar (förutom Triumphs orginal).

Angående servicen så kan du ringa t.ex Freewheel (suverän Trajja-verkstad på Söder) och höra med dom.

Jorå 100 milarn är gjord men frågan är ju om garantin inte gäller för att jag följer milen istället för åren, inte fan tänkte jag göra en 600 mila service vid 300 mil bara för att hojen inte har gått längre, är ju sinnessjukt.

Och angående tanken så fick min kära vän Christer på MC-varuhuset, HEJ KLISTER, tillfälle att skälla ut mig för att jag inte kunde se skillnad på metall och plast... =/

eisbaer skrev:
Jorå 100 milarn är gjord men frågan är ju om garantin inte gäller för att jag följer milen istället för åren, inte fan tänkte jag göra en 600 mila service vid 300 mil bara för att hojen inte har gått längre, är ju sinnessjukt.

Och angående tanken så fick min kära vän Christer på MC-varuhuset, HEJ KLISTER, tillfälle att skälla ut mig för att jag inte kunde se skillnad på metall och plast... =/

för att garantin skall gälla skall man göra service inom ett år!
sen är det ju inte säkert att dom är så hårda på det, fråga din handlare.
600 mils service? låter konstigt? vad har du för triumph, på min är det 1000mil, 2000mil osv.

WindDrifter skrev:
för att garantin skall gälla skall man göra service inom ett år!
sen är det ju inte säkert att dom är så hårda på det, fråga din handlare.
600 mils service? låter konstigt? vad har du för triumph, på min är det 1000mil, 2000mil osv.

... å sen heter det inte PLAST! Det heter GLASFIBERARMERAD!!!
;)

Nah det står ju 6/10000 kms vad nu det innebär...
Tycker det verkar korkat att göra servicen, tex att ställa ventiler på ett fordon utifrån hur gammal den är?..

PLAST!

eisbaer skrev:
Nah det står ju 6/10000 kms vad nu det innebär...
Tycker det verkar korkat att göra servicen, tex att ställa ventiler på ett fordon utifrån hur gammal den är?..

PLAST!
konstigt. är du säker på att det inte står 6000miles/10000km??

borde vara mer rimligt.

OK!

Dags för professor Sweedos inlägg :mattias

* Tanken är av glasfiberarmerad plast, så tankväska måste spännas fast.

* Servicen skall göras var 1000:e mil eller 1 gång per år, vilketdera som kommer först. Första servicen skall göras inom 80 mil eller 1 månad. Så för de flesta av oss blir det 1 ggr/år som gäller.

Sweedo skrev:
OK!

Dags för professor Sweedos inlägg :mattias

* Tanken är av glasfiberarmerad plast, så tankväska måste spännas fast.

* Servicen skall göras var 1000:e mil eller 1 gång per år, vilketdera som kommer först. Första servicen skall göras inom 80 mil eller 1 månad. Så för de flesta av oss blir det 1 ggr/år som gäller.

Det är ju sinnessjukt. Då är ju min garanti förbrukad. Sen att jag skulle göra servicen vid 400 mil är ju troligt.

eisbaer skrev:
Det är ju sinnessjukt. Då är ju min garanti förbrukad. Sen att jag skulle göra servicen vid 400 mil är ju troligt.

Har förra ägaren gjort servicen vid 100 mil isället för 80 mil tror jag inte att de bråkar.

Men hur de ställer sig till att servicen inte görs varje år kan jag inte svara på. :confused:

I min service bok från -98 står inget om service varje år, det kom senare. Har det sagt så i serviceboken är det som gäller. Tror dock inte Triumph vill bråka med tanke på den kritik de får just nu för reklamationer, se senaste numret av Bike.

eisbaer skrev:
Efter dagens samtal med Triumph kan jag meddela att de gör avsteg om hojen är relativt ny, har få ägare, låga mil och servicen skötts enligt boken.

Last edited:
Ah, ungefär samma svar jag fick från Klister ******** på MC********.

Tack för hjälpen =)

eisbaer skrev:
Ah, ungefär samma svar jag fick från Klister ******** på MC********.

Tack för hjälpen =)
Fast, suck, sköta service hjälpte inte min för gamla runkmotor :(

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back