Triumphförgasare sprutar eld

Chrippa

Bartender
Gick med
18 Sep 2004
Hoj
Honda CB 650 '81/Triumph Thunderbird '66
Tjenare! Jag får inte min triumph att starta. Köpte den med ett ganska okomplett elsystem men har lyckats få igång den och har kanonbra gnista. Dock vet jag inte om den kommer när den ska! Jag ställde tändningen till 28% tillbaka från TDC vilket, eller när dom åkt ner 9.3mm när man snurrar hjulet bakåt enligt förklaring från återförsäljaren av tändsystemet. Detta känns som en väldigt oexakt metod trots att jag försöker mäta med digitalt skjutmått.

Jag har skrivit ut en gradskiva men förstår inte hur jag skulle kunna fästa den vid "the ignitionrotor" som sitter på kamdrevet lite djupt innanför ett litet lock.

Jag testade kicka motorcyklen med lite startgas i förgasarna o de troffade till när jag kickade. Jag vred tillbaka tändningen en aning då jag tänkte att det tände innan ventilerna hunnit stänga, dock så kom det en rätt stor flamma ur förgasaren denna gången jag kicka. Jag fortsatte vrida (säkert 40% tillslut) och elden har väl avtagit lite, det säger dock fortfarande pfjutt ur förgasarna och ryker ur dom när man kickat, och stundtals så de kommer eld med.

Kan detta bara hända när tändningen tänder för tidigt, eller är detta något som kan hända när fan som helst när man har startgas med en tändinställning som är tokig?

Kan det vara så att 28 grader på "rotorn" bara motsvarar 14 grader på veven, eller tvärt om?

Det kan inte vara så enkelt att du bara skiftat någon av kablarna från tändsystemet? Fel tändföljd ger lätt upphov till att det skjuter ut genom gasarna, gjorde det på min hoj innan jag märkte att jag skiftat en av kablarna till tändspolarna.

Om du inte kollat det så tycker jag du borde prova. Givetvis efter att du ställt tändningen/tändplattan där den ska vara.

De är ett "wasted spark" system, så dom tänder samtidigt. Men jag upptäckte att jag ställde "rotorn" efter fel hål, då de finns två då tändsystemet är anpassas för Triumph, BSA och Norton. Så nu startade den helt utan startgas efter ett jävla massa kickande!
Nu startar den på första försöket varje gång tillochmed :)

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back