Triumph?

Borken

Bönhasare
Gick med
16 Nov 2006
Ort
Falkenberg
Hoj
-04 Ducati Monster 620 S ie, Yamaha XT 250 -88, Kawasaki Z750
I alla nästan mcblaskor är det alltid med minst ett Triumphreportage, där man hyllar hojjen. Är verkligen de nuvarande Triumpharna så jäkla bra som påstås? Eller är detta värsta konspirationen som typ Teknikens Värld och Saab/Volvo?
Känns som om Trajjan vore så bra så skulle alla åka omkring med en eller annan variant av ditot.
 
Jag kan bara tala för min hoj (Street Triple R). Haft den två säsonger nu, och tycker fortfarande att den är helt fantastisk att köra och kan inte tänka mig någon annan hoj!
 
När fabriken brann ner, gjorde man en plan att höja nivån ett par snäpp för att bättre kunna konkurrera med övriga tillverkare beträffande kvalitén.
Har jag hört.
Visst har dom blivit bättre, ingen tvekan om saken.
 
Last edited:
Jag har provkört Bonneville, Tiger och Street Triple R. Tre mkt olika hojar men jag gillade alla tre, mest överraskade Street Triple R med att vara enormt rapp och rolig att köra.
 
Varför kör du själv inte en Kawasakis ER-6 om du resonerar på det viset?
 
Kort svar: Ja. :D

Långt svar: Det är nog lätt att gilla Triumph.

* de har lyckats bra med hojarna på senare år, mix av bra egenskaper och många gånger den rätta looken
* det lätt att tycka om och känna sympati för Triumph - ett gammalt märke med anor och traditioner
* som hojåkare är det rätt "ofarligt" att gilla Triumph, man hamnar inte i något särskilt fack, eller diskusson om MC-religion av typen H-D är kass/H-D är bra, japaner är trista/japaner är bäst, aldrig en BMW/alltid en BMW osv.

Istället blir hojen accepterad av de flesta. Det är ok att gilla trajjor. Trots att de förr hade måttlig kvalitet och ofta läckte olja, "alla vet ju hur engelsk kvalitet är..." :)
 
Last edited:
Med tanke på att Triumphs 1050 motor ligger på delad tredjeplats (ca. 23 testade senast jag läste) i Motorrads 5000-mila test så borde de hålla rätt bra.
 
Har aldrig kört så roliga hojar som Triumphs Speed Triple och Street Triple, bytte till Street då den är ännu roligare och mer involverande än Speeden.
 
Trepipsmotorn passar ju så fantastiskt bra på att vara hoj motor. Gott om orr i botten, hostar och spottar inte under 4K RPM, fett med mos i mellanregistret och det lönar sig att piska på den med varv.

Där ligger nog hemligheten, det är en involverande rolig motor att köra när man är aktiv, och den går helt fantastiskt när man bara ska åka.

Bra kvalite, gott om tillbehör, lång historia och ett brett utbud av hojar gör ju saken bara lättare/bättre.
 
Tvekar inte en sekund på att Triumph hojarna är fantastiska att köra, levde med broderns Daytona 675 förra sommaren och bättre hoj behöver man inte.

Men hur det är att ha en Trajja under lång tid, det är jag fortfarande osäker på. Har svårt att tro att engelsmännen gör bättre hojar än japsarna kvalitetsmässigt... tror snarare de kan jämföras med italienarna eller snäppet under...
 
Fortfarande undrar jag varför dem inte gör en literhoj i supersportsegmentet...Helt ärligt så tror jag Trajja håller minst samma kvalitet som en japs.
Detaljkvaliten kanske inte ligger på topp men kvaliten där det behövs (motorn/lådan) tror jag är superduper..

ps: håller med om att streeten är roligare och köra än storebror..:)
 
Jag har haft 4 stk gamle Triumph'er och....

995 Daytona
955 Sprint RS
1050 Sprint ST
675 Daytona (racehoj)

Jag har haft 19 hojar ialt... men, jag kommer altid tilbake till Triumph. Bättra kvalitet, bättra till allt annat, race, touring you name it...

Och, 3 cyl... hmmm niiiiiiiice :yoparty

Ja, jeg har haft ducce oxå....kvaliteten på en ducce går inte att jämnföra med Triumph, trajja´n är så mycket bättra
 
Har svårt att tro att engelsmännen gör bättre hojar än japsarna kvalitetsmässigt... tror snarare de kan jämföras med italienarna eller snäppet under...

Du är medveten om att flera Japanska Bilmärken samt Verktygsmaskiner tillverkar sina produkter för den Europeiska marknaden i England?

Tex. Toyota har gjort så sen början av 80-talet.
http://www.toyotauk.com/main/

Mazak är ocks en producent som valt "engelsmän" att tillverka sina maskiner.
http://www.mazak.eu/jkcm/Default.aspx?pg=161&lang=1

Jodå....dom kan!

/KentW
 
Jag har haft 4 stk gamle Triumph'er och....

Minns fortfarande när jag åkte 8-or runt CB750 med 836cyl, och 4-1 blås.
Min -69 Tridenten gav de flesta lite "gåshud" på armarna när "GoldStar" dämparna tilläts "prata" trippelspråk.

/KentW
 
Där ser man, kanske man skulle skaffa sig en då då!
 
Fortfarande undrar jag varför dem inte gör en literhoj i supersportsegmentet

Skulle inte bli förvånad om vi får se en om ett år eller två. Trycket från fansen på Triumph har gått upp de senaste åren och väldigt många frågar efter en stor sporthoj på 1000cc eller mer.
Det troligaste rycktet just nu är att nästa hoj från Triumph kommer att bli en stor touringhoj a la BMW på runt 1200cc.

EDIT: Glömde säga att jag är väldigt nöjd med min, kommer behålla den ett antal år till och nästa blir nog en Triumph igen.
 
Pratade nyligen med en säljare på Stockholms mcvaruhus som tidigare sålde trajja men la av eftersom man inte fick tillräckligt bra villkor. Enligt honom höll hojarna ihop lika bra som övriga fabrikat. Däremot hade triumph UK inte lika väloljad organisation för tex reservdelsförsörjning.

Gillar fö Triumph...speed triple är riktigt rå:tummenupp
 
Nyheter
BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Back
Top