triumph TT600, något för den fartglada?

Jii

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
89%honda, 10%yamaha, 1%eltejp gammelräser -87
Tja!

Jag går i funderingar om att köpa en sporthoj ala äldre modell, som jag planerar att fixa upp i motor/utseende nu under vintern! Möjligtvis kommer jag att kombinera det hela med Projektarbetet i design i plugget som går av stapeln nu under 3:an!

Tanken är att hojjen skall kunna köras med Mellankort!

Jag är ute efter en hoj som inte är så överdrivet vanlig på dom svenska vägarna och som har en låg försäkring. Då jag fick reda på att if har en Triumph-försäkring blev jag ganska intresserad av TT600:an.

Men nu till frågan: hur pass hänger en TT600 (årsmodell runt -00) med andra 600:or från samma period?

Tar även gärna emot tips på andra lite mindre vanliga hojjar man kan skapa något snyggt av! :)

Hojjar med "ryggradsram" är lite extra intressanta; har kollat lite på hornet 600men den känns för lite "racing" för min smak! Finns det andra 600:or med ryggradsram?

MVH/ Jakob

Motorn i TT600 är inte lika smidig som jappsen är. Saknar en del på låg o mellan varv men får man bara varv på den (>10000) så drar den på bra. På första årsmodellen (-00) var det lite strul med motorn. Ska dock vara fixat på garantin men kan vara värt att kolla upp om det blir aktuellt.
Chassit är trevligt och den är kanon på kurvvägar. Lider som många andra tidigare Trajjor av lite dålig känsla i frambromsen. Dock tar den helt OK.
Ska du handla eftermarknadsdelar till den finns dethur mycket som helst i england. Doch är kronan låg och frakten brukar vara ganska hög så det kan bli dyrt.
Vad gäller försäkringen så undrar jag om man inte måste vara över 25 för att kunna teckna den

Dede skrev:
2375784Vad gäller försäkringen så undrar jag om man inte måste vara över 25 för att kunna teckna den

Jag ringde till if (trajjas märkesförs.) för att få prisuppgift, och jag är under 25 och det skulle tydligen gå bra. Dock så saftar premien iväg rätt så bra.

Jag tycker inte den är speciellt bra alls. Kanske var det exet jag körde väldigt slitet men det verkade inte så. Kass fjädring, konstig körställning med för låga fotpinnar och mjuk, stor sadel. Saknar kanske lite drygt 10hk mot japanerna men det är nog minsta problemet.
Köp en Honda/Yamaha/Suzuki och trafikförsäkra, det blir nog både billigare och roligare.

Dom jag sett kuska runt på Gelleråsen har väl gått hyfsat tycker jag. Kan va skoj o köra nått annorlunda till skillnad från alla Japaner....

Du hänger säkert av många andra hojjar om du kan köra ordentligt...

Victor skrev:
2376094 Jag tycker inte den är speciellt bra alls. Kanske var det exet jag körde väldigt slitet men det verkade inte så. Kass fjädring, konstig körställning med för låga fotpinnar och mjuk, stor sadel. Saknar kanske lite drygt 10hk mot japanerna men det är nog minsta problemet.
Köp en Honda/Yamaha/Suzuki och trafikförsäkra, det blir nog både billigare och roligare.

Den kanske är mer touringinspirerad? :gnissla

dock kommer mycket bytas ut (bl.a. dynan, kanske framgaffel etc.), men i dethär fallet känns det som motorn är ganska viktig.

Sen e ju frågan hur mycket man får bygga om hojjen innan det kallas för hemmabygge å inte en trajja, om man byter alla kåpor, svetsar egen sving, cutsen, framgaffel, "pillar" lite med motorn osvosv?

gluffis skrev:
2376410 Dom jag sett kuska runt på Gelleråsen har väl gått hyfsat tycker jag. Kan va skoj o köra nått annorlunda till skillnad från alla Japaner....

Du hänger säkert av många andra hojjar om du kan köra ordentligt...

Ok, jo precis vad jag tycker! Dessutom låter dom ganska mysigt har jag för mig! :)

Klart man kan köra... ordentligt! :tungan

Dede skrev:
2375784 Motorn i TT600 är inte lika smidig som jappsen är. Saknar en del på låg o mellan varv men får man bara varv på den (>10000) så drar den på bra. På första årsmodellen (-00) var det lite strul med motorn. Ska dock vara fixat på garantin men kan vara värt att kolla upp om det blir aktuellt.
Chassit är trevligt och den är kanon på kurvvägar. Lider som många andra tidigare Trajjor av lite dålig känsla i frambromsen. Dock tar den helt OK.
Ska du handla eftermarknadsdelar till den finns dethur mycket som helst i england. Doch är kronan låg och frakten brukar vara ganska hög så det kan bli dyrt.
Vad gäller försäkringen så undrar jag om man inte måste vara över 25 för att kunna teckna den

Ett långt och bra svar! Tål att tänkas på! :)

Starfighter skrev:
2376060 Jag ringde till if (trajjas märkesförs.) för att få prisuppgift, och jag är under 25 och det skulle tydligen gå bra. Dock så saftar premien iväg rätt så bra.

ok hur mycket "saftar" premien iväg då? :D

Last edited:
Nyheter
Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Back