Triumph tt600 går på 2/3 cyl...

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk
Triumph tt600 går på 2 eller 3 cyl... av 4

På väg hem från jobbet igår så fick hojen frispel.
Håller ca:90 km/h när den helt plötsligt börjar låta som en gammal hoj från 40-talet samt att den dör så fort man släpper gasen. Dessutom luktade det ganska mycket bensin. Lyckades iaf ta mig hem iaf och lyfte av tanken för att kolla slangar mm. Hittade dock inget som inte satt där det skulle. Testade igen efter knappt en ½-timme, då gick den som vanligt igen.
Imorse var det dags igen, denna gång han jag inte mer än starta hojen innan den börjar smälla och bluddra.
Kan det vara så att någon här på forumet har nån bra ide om vad det kan vara ?
Kan tändstiften lägga av så helt plötsigt ?
Kan det vara elektroniken ?

Last edited:
Om den slutar tända på en cylinder får du nog ungefär dom symptomen. Motorn går ju runt så luft och bränsle sugs in men om det inte tänder skickas ju blandningen ut i avgassystemet helt oförbrännd och då kan det lukta lite bensin.

Kolla anslutningarna till stiften och att du har gnista på alla stift. Är det tre tändspolar på en sån hoj föresten?

Om den slutar tända på en cylinder får du nog ungefär dom symptomen. Motorn går ju runt så luft och bränsle sugs in men om det inte tänder skickas ju blandningen ut i avgassystemet helt oförbrännd och då kan det lukta lite bensin.

Jag skall kolla anslutningarna till stiften och att du har gnista på alla stift. Är det tre tändspolar på en sån hoj föresten?

Skall köpa nya stift idag, samt kolla alla anslutningar / kablar ikväll
Ang.. tändspolar så tror jag du missuppfattade rubriken, det är alltså 4 cyl..
hur många spolar det är har jag ingen koll på än.

Spolen sitter i tändhatten, alltså har du 4 stycken. Köp NGK, inga substitut. Checka att alla kontakter sitter och att ingen har lossnat och fallit av.

Dom första årsmodellerna hade lite ryckigt insprut programm, och blev återkallade till gratis update av insprutprogrammet. Checka hos din Triumph-handlare om din är uppdaterad. Han kan se det om han slår upp ditt ramnummer i sitt system. Han kan också checka om insprut-datorn har några felkoder som avslöjar vad problemet kan vara.

/Kris

Last edited:
Spolen sitter i tändhatten, alltså har du 4 stycken. Köp NGK, inga substitut. Checka att alla kontakter sitter och att ingen har lossnat och fallit av.

Dom första årsmodellerna hade lite ryckigt insprut programm, och blev återkallade till gratis update av insprutprogrammet. Checka hos din Triumph-handlare om din är uppdaterad. Han kan se det om han slår upp ditt ramnummer i sitt system. Han kan också checka om insprut-datorn har några felkoder som avslöjar vad problemet kan vara.

/Kris

NGK får det bli.
Skall se om jag kan få ut hojen till verkstan och läsa av datorn också.

Aha, trodde det var rad-3:a på den hojen. Lycka till med mecket. :tummenupp

Problemet löst

Nya stift verkar ha gjort susen :tummenupp
Kom precis in från provturen efter att jag bytt stift. Körde den såpass att den kom upp i arbetstemp ( 82 grader) iaf, och den gick helt normalt hela tiden.
Stiftet / spolen längst till höger ( när man sitter på hojen ) var alldeles rostiga :-(
Ser ut som det runnit regnvatten ner i hålet på ventilkåpan.
Desstuom så var det stiftet rejält blött av bensin efter att jag provstartat den innan jag bytte. Dom andra stiften var helt OK.

Aha, trodde det var rad-3:a på den hojen. Lycka till med mecket. :tummenupp

TT600 och Daytona 600 & 650 var dom sista rad-fyror från Triumph. Nu är alla Triumph sportmoppar rad-treor inklusive Daytona 675. Och alla Triumph klassiker är rad-tvåor. Nyckelordet är att vara annorlunda.

/Kris

Nya stift verkar ha gjort susen :tummenupp
Kom precis in från provturen efter att jag bytt stift. Körde den såpass att den kom upp i arbetstemp ( 82 grader) iaf, och den gick helt normalt hela tiden.
Stiftet / spolen längst till höger ( när man sitter på hojen ) var alldeles rostiga :-(
Ser ut som det runnit regnvatten ner i hålet på ventilkåpan.
Desstuom så var det stiftet rejält blött av bensin efter att jag provstartat den innan jag bytte. Dom andra stiften var helt OK.

Låter bra att det funkar nu. Friska NGK tändstift är alltid gött. Kom ihåg att efter 20-30 mil känna efter och eventuellt efterspänna tändstiften. Och ja det är skit om vatten samlas i ventilkåpan. Sätt lite polfett inne i tändhattarna så motverkar det fukt och rost.

Trots att allt funkar så borde du ändå titta förbi din Triumph-handel för att checka om den har den senaste update af programmet i insprut-datorn. Kan göra en del skillnad hur bra den kör.

/Kris

Last edited:
TT600 och Daytona 600 & 650 var dom sista rad-fyror från Triumph. Nu är alla Triumph sportmoppar rad-treor inklusive Daytona 675. Och alla Triumph klassiker är rad-tvåor. Nyckelordet är att vara annorlunda.

/Kris

Låter bra att det funkar nu. Friska NGK tändstift är alltid gött. Kom ihåg att efter 20-30 mil känna efter och eventuellt efterspänna tändstiften. Och ja det är skit om vatten samlas i ventilkåpan. Sätt lite polfett inne i tändhattarna så motverkar det fukt och rost.

Trots att allt funkar så borde du ändå titta förbi din Triumph-handel för att checka om den har den senaste update af programmet i insprut-datorn. Kan göra en del skillnad hur bra den kör.

/Kris

Jo, tänkte ta den vägen på lunchen imorron ( Torsdag ) och kolla datorn.
Efterdra stiften borde man kanske göra ja,
Argh !! jättekul att lossa tank och luftburk igen :huvet
Fast det kan det ju vara värt för att få veta om stiften sitter på plats.

Lite OT: Killen i butiken försökte få mig att köpa sk iridiumstift( stavning ) istället för dubbla pengarna. Skulle man ( läs: jag, en glad amatör ) märka någon skillnad på dessa? alltså, är dom värda pengarna om man inte tävlar/race'ar hela tiden.

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8