Triumph TT600 eller Daytona 600...

BridgeMill

SSEMSE #10592
Gick med
26 Nov 2005
Hoj
Aprilia RSV MILLE R -00 Race
Letar fortfarande ny hoj och har stöt på två trajor (den låga försäkringen lockar mig). TT:n är från 02 och Daytonan från 04:a. Jag har inte provat någon av dom än, av förståliga skäl...

Någon som har erfarenhet av dessa bågar så är dom välkomna att dela med sig. Daytonan ägs avDen Preben så om han inte är allt för partisk :D så får han mer än gärna oxå dela med sig

Hoppas våren e på väg...

Har inte ägt någon, dock provkört Daytonan.

Men enligt vad jag läst så kan det nog vara värt att köra på Daytonan, dels för att den är obeskrivligt mycket snyggare än TT'n, men framförallt för att TTn hade en del insprutningsproblem som är åtgärdade på Daytonan.

Jag har faktiskt ägt bägge dessa. :banana Mina åsikter är:

TT600:
+ Mkt fint chassi, kvickstyrd, mkt bra bromsar, Tuneboy verktyg som är tusen ggr bättre än PCIIIusb där man kan göra ändringar direkt i motorns ECU (Sagem) inspruntingsystem. Utan Tuneboy tyckte jag att motorn saknade klös men efter att ha laborerat runt bland olika mappningar kändes hojen helt rätt.
- Tunnare motor jmf med t.ex en R6 (innan jag använde Tuneboy såklart). Vibrerande och osäker på låga varv. Klonkig växellåda så ibland fick man friläge och det var inte kul. Ful vinkel på avgassystemet enligt min mening.

Daytona600
+Ännu bättre chassi och bromsar. Mkt bättre drag på mellanregister, lite mer kraft på topp. Högre sittställning -> aggresivare körning (plus enligt mig, minus enligt de flesta andra). Snyggare design.
- Behöver en PCIIIusb för att "snygga till" responsen på lågvarv. Bred tank gör att man tror sig inte våga luta lika mkt som på TT:n, men man vänjer sig. Orignalkåpglas helt värdelöst mot vind, skaffa "airflow".

Jag kan säga att jag varit nöjd med båda och har inga planer på att byta/sälja min nuvarande Daytona600. Den klarar sig hyffsat på bana även om stötdämpare måste justeras och man bli egentligen aldrig riktigt nöjd.
Då jag är hyffsat lång (190 cm) sitter jag bättre på Daytonan än TT:n, men man ska nog vara minst medelång för att trivas. Bägge är hyffsad breda så är du kort kan det bli tufft att nå ned till marken.

Bägge faller inom IF billiga märkesförsäkring om du är minst 25 år gammal.
TT:n är billigare men jag tycker Daytonan är bättre då den känns modernare och sportigare på något sätt. De känns lika kvicka men Daytona toppar runt 250 och TT:n 240.

Något som kan vara problem med bägge är sk "aftermarket delar", dvs tillbehör. Triumphs egna delar är dyra. Finns inte alls lika många företag som fixar prylar. Det mesta av mitt "godis" har jag hämtat hem från England, men den som letar han hittar.

Bra hojval oavsett vilken du väljer. :tummenupp Lycka till i ditt val.

Last edited:
Tuneboy finns snart även för Daytonan.
Och snart även alla nya Trajor, Wayne Macdonald som skriver det har fått det o funka med de nya Keihin ECUerna (de äldre har Sagem), TuneBoy/TuneEdit 2.5 är under betatestning just nu.

Köpte själv tuneboy till speed triplen nu i vinter och har meckat lite, verkar lovande.
Ska köpa en bredbandslambda också så att man verkligen kan få till mappningen.

Länkar:

http://www.tuneboy.com.au/
http://www.t595.net/messageboard/forum.asp?forum=15

Edit: SNART för D600, var lite för ivrig. ;)

Last edited:
xyx skrev:
Tuneboy finns även för Daytonan.
Och snart även alla nya Trajor, Wayne Macdonald som skriver det har fått det o funka med de nya Keihin ECUerna (de äldre har Sagem), TuneBoy/TuneEdit 2.5 är under betatestning just nu.

Köpte själv tuneboy till speed triplen nu i vinter och har meckat lite, verkar lovande.
Ska köpa en bredbandslambda också så att man verkligen kan få till mappningen.

Länkar:

http://www.tuneboy.com.au/
http://www.t595.net/messageboard/forum.asp?forum=15

Oboy oboy oboy :banana
Killen har hållt på hela året med att fixa till Keihin inssprutet. Hoppas han lyckats för Tuneboy spöar ju PCIIIusb hårt.

BridgeMill skrev:
Letar fortfarande ny hoj och har stöt på två trajor (den låga försäkringen lockar mig). TT:n är från 02 och Daytonan från 04:a. Jag har inte provat någon av dom än, av förståliga skäl...

Någon som har erfarenhet av dessa bågar så är dom välkomna att dela med sig. Daytonan ägs avDen Preben så om han inte är allt för partisk :D så får han mer än gärna oxå dela med sig

Hoppas våren e på väg...

TT kan jag avråda dig från dåligt avstämd insprutning uruselt mellanregister, eg en riktig kalkon hoj.

Köp Daytonan den är hästlängder bättre på ALLT :tummenupp

tackar för de svaren...

Det lutar mycket åt Daytonan, den ser mycket grymmare ut :yoparty

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...