Triumph TT 600 tråd...

Ranta skrev:
Skulle villja veta vad de ska vara för däcktryck i TT:n
Har en Tyskimp TT600 och saknar instruktionsbok.... Btw, ingen som vet någon hemsida man kan beställa inst. böcker osv?? :3freak


2,4 fram 2,7 bak enlikt D6 boken är troligen samma på tt600, själv har jag lite högre bak efter metzlers rek(2,8-2,9)
 
MadDog skrev:
Här kan man se service interval och priser på alla Triumph hojjar...
...borde vara liknande på andra verkstäder :va .

http://freewheel.se/


inte alls säkert att det e samma pris kan nog skilja rätt mycket eftersom olika firmor har olika Timdebitering, kostnaden för delarna e nog Väldigt lika.

Jag har precis gjort min 600 mila service kostade 1270kr hos Mitonga racing i Malmö
 
Modda till -02???

Läste just Bike nr 8 -02 och där testade dom Triumph Speed four som "Som i praktiken är en strippad TT600 som modifierats (vet inte exat hur den modats) för att få mycket bättre register" motorn fick mycket bra kritik pga detta.

Kan man modifiera ex en -00 så att man får samma goa motor?
Och har TT600 -02 samma motor?
 
MadDog skrev:
Läste just Bike nr 8 -02 och där testade dom Triumph Speed four som "Som i praktiken är en strippad TT600 som modifierats (vet inte exat hur den modats) för att få mycket bättre register" motorn fick mycket bra kritik pga detta.

Kan man modifiera ex en -00 så att man får samma goa motor?
Och har TT600 -02 samma motor?

Jag kollade i min verkstadshandbok som gäller för både TT:n o Speed four och det enda som jag hittade som skillde dom åt mekaniskt var kamaxlarna.
TT:n fick nya kamaxlar -01 i övrigt vet jag inget som skiljer årsmodellerna åt. Det stod inget i verkstadsboken om att det skulle vara några fler skillnader mellan årsmodellerna.
Sen har ju Speed four en annat program för motorstyrningen och insprutningen men det är väl bara en omprogrammering så är det fixat.
Den varvar ex. "bara" 13'000 och TT:n 14'000.
 
Osmium skrev:
Jag kollade i min verkstadshandbok som gäller för både TT:n o Speed four och det enda som jag hittade som skillde dom åt mekaniskt var kamaxlarna.
TT:n fick nya kamaxlar -01 i övrigt vet jag inget som skiljer årsmodellerna åt. Det stod inget i verkstadsboken om att det skulle vara några fler skillnader mellan årsmodellerna.
Sen har ju Speed four en annat program för motorstyrningen och insprutningen men det är väl bara en omprogrammering så är det fixat.
Den varvar ex. "bara" 13'000 och TT:n 14'000.

hmm kan nog stämma...

föresten skrev du ett inlägg på Bike.se forum (länk) att man kunde uppdatera -00:ans motor med -01:ans insprutning(mapping antar jag), kamaxlar och hela avgas systemet, bara kunden stod för monterningen?


Om man hittar en -00:a som inte har gjort dessa uppdateringar vad kan det koste å göra det nu, om man gör det själv (hur svårt kan det va!)?

Någon som gjort alla uppdateringar, blev det mycket bättre?
 
Last edited:
MadDog skrev:
Om man hittar en -00:a som inte har gjort dessa uppdateringar vad kan det koste å göra det nu, om man gör det själv (hur svårt kan det va!)?

Någon som gjort alla uppdateringar, blev det mycket bättre?

Går den taskigt är steg 1 att prova olika mappningar, 10115 som egentligen är till för nyare TT600 funkade kanon i min 00'a. Att uppdatera med nyare kammar och annat grenrör kan nog bli rätt dyrt. Jag vet att Triumph subventionerade paketet en del för 2-3 år sen (har nåt svagt minne av att delarna kostade runt 3500) men jag vet inte om dom fortfarande gör det.
 
Kan bara hålla med alla. Det är en rolig hoj som visserligen saknar lite under 9000 varv. Men jag ska gå upp ett kugg bak vid nästa drivbyte, det ska visst göra det lilla extra man vill ha.
 
Wimanski skrev:
Kan bara hålla med alla. Det är en rolig hoj som visserligen saknar lite under 9000 varv. Men jag ska gå upp ett kugg bak vid nästa drivbyte, det ska visst göra det lilla extra man vill ha.

Hmmm, det ska jag osså testa!! :tummenupp tack för tipset!

Men annars kan jag bara instämma i tidigare inlägg; det är en härlig hoj att köra, speciellt på kurviga vägar! :kär
 
MadDog skrev:
Här kan man se service interval och priser på alla Triumph hojjar...
...borde vara liknande på andra verkstäder :va .

http://freewheel.se/

Kan ju svara på mitt egna inlägg här och konstatera att service-priserna skilljer sig rätt kraftigt.
Ringde till Bikecorner i Karlstad och där skulle dom ha 3700 för 1200-mila och 1300 för 1800-milan ink. moms men ex. material :banana !

Så där ser man!
 
MadDog skrev:
Kan ju svara på mitt egna inlägg här och konstatera att service-priserna skilljer sig rätt kraftigt.
Ringde till Bikecorner i Karlstad och där skulle dom ha 3700 för 1200-mila och 1300 för 1800-milan ink. moms men ex. material :banana !

Så där ser man!

Är väl inte så stor skillnad. Hos Freewheel var ju priserna med olja, stift, filter, m.m.
Bara oljan går ju på ca.600:-, så räkna med att allt material till 1200-mila går på minst 1000:-.
Se upp så du inte blir lurad.

Billigast o bäst är att köpa en verkstadshandbok (ca.800-900:-) och göra så mycket av servicen som möjligt själv.
Den lilla servicen gör man lätt själv och då har ju boken betalat av sig. :tummenupp
 
Hade en TT-00. Körde 1200mil på ett år. Va faktiskt riktigt nöjd, men det va problem med tomgången ibland. Inga missljud vid några varv. Tycker inte man ska byta till -01 kammar å sånt, de ger lägre toppeffekt. På min gick kedjelåset av(ej orig) och knäckte hela motorblocket,vred vevpartiet och slog sönder bakram osv osv...scary! Men det kan man inte beskylla hojen för!
Körde hojen hårt, och när de klöv maskin va den i det närmaste slut. Kolvar fick bytas,kammar,vevstakar och i stort sett allt...
 
HasseTT skrev:
Hade en TT-00. Körde 1200mil på ett år. Va faktiskt riktigt nöjd, men det va problem med tomgången ibland. Inga missljud vid några varv. Tycker inte man ska byta till -01 kammar å sånt, de ger lägre toppeffekt. På min gick kedjelåset av(ej orig) och knäckte hela motorblocket,vred vevpartiet och slog sönder bakram osv osv...scary! Men det kan man inte beskylla hojen för!
Körde hojen hårt, och när de klöv maskin va den i det närmaste slut. Kolvar fick bytas,kammar,vevstakar och i stort sett allt...


Aj!!!
 
Osmium skrev:
Är väl inte så stor skillnad. Hos Freewheel var ju priserna med olja, stift, filter, m.m.
Bara oljan går ju på ca.600:-, så räkna med att allt material till 1200-mila går på minst 1000:-.
Se upp så du inte blir lurad.

Billigast o bäst är att köpa en verkstadshandbok (ca.800-900:-) och göra så mycket av servicen som möjligt själv.
Den lilla servicen gör man lätt själv och då har ju boken betalat av sig. :tummenupp

Ska man fylla i service boken själv om man gör servicen själv, självklart kanske, men kan inte hojen bli svårsåld då man inte har en verkstadsstämpel i den???

Eller är det inte så viktig på de enklare servicarna, jag skulle nog tänka mig för både en och två ggr och köpa en sån hoj, men jag är lite petig också :tungan .

P.S. Ja med materialet inräknat kanske man hamnar på samma pris ändå(?)
 
Jag vill själv ha stämplad servicebok. I och med att det finns så mycket hojar att välja bland så hamnar importhojar och hojar utan full bok längst ner i listan för mig i alla fall. Sen kan det säkert vara så att den är riktigt bra ompysslad i alla fall.

MadDog skrev:
Ska man fylla i service boken själv om man gör servicen själv, självklart kanske, men kan inte hojen bli svårsåld då man inte har en verkstadsstämpel i den???

Eller är det inte så viktig på de enklare servicarna, jag skulle nog tänka mig för både en och två ggr och köpa en sån hoj, men jag är lite petig också :tungan .

P.S. Ja med materialet inräknat kanske man hamnar på samma pris ändå(?)
 
MadDog skrev:
Ska man fylla i service boken själv om man gör servicen själv, självklart kanske, men kan inte hojen bli svårsåld då man inte har en verkstadsstämpel i den???

Eller är det inte så viktig på de enklare servicarna, jag skulle nog tänka mig för både en och två ggr och köpa en sån hoj, men jag är lite petig också :tungan .

P.S. Ja med materialet inräknat kanske man hamnar på samma pris ändå(?)
Jo. Den blir antagligen mer lättsåld med en stämplad servicebok men hur många tusen är en stämpel värd??
Kör man många mil om året blir det ganska mycket pengar och när man säljer hojen får man ju inte tillbaka servicepengarna i form av ett högre pris.
Om någon tvivlar på att man servat hojen kan man ju alltid visa kvitton på delarna och det man låtit verkstaden göra.
Dessutom är det kul att meka själv och man har ju inte hojen för att sälja den. :tummenupp
 
vet någon om det går att halv försäkra med trajjans märkesförsäkring??
man skulle då hamna på ca 4200 hel/hel
 
Menar du halvförs/helår? Jag är ganska säker på att det bara går att teckna helförsäkring/helår med den dealen. Ett råd: köp inte hoj efter försäkringen så du går och är hyftsat nöjd. Kör för att du vill ha en Trajja och billig försäkring som bonus. I annat fall kan man ställa på och av så det går faktiskt att ha nästan vilken hoj man vill för nästan samma summa på ett helt år.

TERMINATOR skrev:
vet någon om det går att halv försäkra med trajjans märkesförsäkring??
man skulle då hamna på ca 4200 hel/hel
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top