Triumph Trophy SE 1250 (startar inte)

Meman

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2022
Hoj
Triumph Trophy 2014
Hej,
Jag har en triumph Trophy SE 1250 (2013) som inte kan starta . Efter sista körningen så var allt ok och normalt. Testat och konstaterat att: Batteri ok. solenoiden ok, alla brytare ok, alla relä testade och dem är ok men den startar inte . Kopplar jag direkt 12 v på solenoiden då startar den. Startknappen får ingen ström att skicka till solenoiden.

Tacksam för tips

Från manualen, citat: "
The motorcycle is equipped with starter
lockout switches. The switches prevent
the electric starter from operating when
the transmission is not in neutral with the
side stand down.
• If the side stand is extended whilst the
engine is running, and the transmission
is not in neutral then the engine will stop
regardless of clutch position."

The motorcycle is equipped with starter
lockout switches. The switches prevent
the electric starter from operating when
the transmission is not in neutral with the
side stand down.
• If the side stand is extended whilst the
engine is running, and the transmission
is not in neutral then the engine will stop
regardless of clutch position."
Tackar, (snabbt svarat) Sidostödet är indragen, saknar spänning till startknappen

Fråga 1, är det plus eller minus från knappen som aktiverar solenoiden?
#2, Finns det möjligen en liten fjuttig kontakt på solenoiden som lossnat lite?

Såg att det fanns ett service recall på tändningomkopplaren, iofs för 2016 men det är nog värt att höra med ett Triumph serviceställe om det finns en återkallelse på tändningsprylar för just din hoj. Isf blir det en gratis fix.

Såg att det fanns ett service recall på tändningomkopplaren, iofs för 2016 men det är nog värt att höra med ett Triumph serviceställe om det finns en återkallelse på tändningsprylar för just din hoj. Isf blir det en gratis fix.
Det börjar låta nått,... var har du sett den?

Fråga 1, är det plus eller minus från knappen som aktiverar solenoiden?
#2, Finns det möjligen en liten fjuttig kontakt på solenoiden som lossnat lite?
Fråga 1) Vet inte, jag får inte signal/spänning fram till knappen. Har kollat inkommande tråd till brytaren mot både + och - poler men utan resultat.
Fråga 2) finns ej lösa trådar.

Bifogat

Det börjar låta nått,... var har du sett den?
Eftersom Triump håller hårt i servicemanualer och schema är det stört omöjligt att så här på fjärr kunna felsöka. Ring något Triumph-ställe och fråga om din hoj omfattas av några återkallelser.

Annars, felsökning sker från en änden till den andra. Börja från batteriet, via säkringar, kontaktdon, kablar hela vägen till startsolenoidens ena matning och fortsätt på solenoidens andra matning till jord. En sak är säker, det är avbrott någonstans.

Eftersom Triump håller hårt i servicemanualer och schema är det stört omöjligt att så här på fjärr kunna felsöka. Ring något Triumph-ställe och fråga om din hoj omfattas av några återkallelser.

Annars, felsökning sker från en änden till den andra. Börja från batteriet, via säkringar, kontaktdon, kablar hela vägen till startsolenoidens ena matning och fortsätt på solenoidens andra matning till jord. En sak är säker, det är avbrott någonstans.
Kan du lista ut nått från det här, var går alla kablar i den kretsen? Hittat den på nätet.

Bifogat

• 005__20630.1532704096.jpg
    005__20630.1532704096.jpg
    300.8 KB · Visningar: 15
Tyvärr, bilden har för låg upplösning och den är för suddig att förstora. Går inte att se nummer eller benämning på kabelfärger.

Kan du lista ut nått från det här, var går alla kablar i den kretsen? Hittat den på nätet.
Anders , du är en klippa. 1000 tack för visat intresse. Jag har hittat lite info . Min MC har kallats in 2020 (då var inte jag ägare) att kontrollera kablar och slangar under styret som kunde orsaka slitage på visa kablar som i sin tur kan göra avbrott i vissa kretsar. Jag vet inte om det är det men jag skall boka tid och lämna in den. Dem drar om kablar oavsett vilket.

Bifogat

• Screenshot 2022-01-21 at 23-10-35 recall search.png
    Screenshot 2022-01-21 at 23-10-35 recall search.png
    34.4 KB · Visningar: 13
  • Screenshot 2022-01-21 at 23-10-09 Google Översätt.png
    Screenshot 2022-01-21 at 23-10-09 Google Översätt.png
    26.1 KB · Visningar: 13
Du kan kolla här också - inte något bevis för något direkt, men kan ge ledtrådar iaf:

Du kan kolla här också - inte något bevis för något direkt, men kan ge ledtrådar iaf:

Hittat den redan och kollat. Den skall in för omdragning av kablar iaf. Tack ändå

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti