Triumph Trophy 1200

91kg

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2008
Hoj
Triumph Trophy 1200
Hej!

Jag köpte en Trophy förra året som gått ca 1000mil.

Jag är jättenöjd med cykeln förutom låga varv 1000-2000rpm då den går orent när den blivit riktigt varm och ibland måste jag hålla uppe varven för att den inte skall dö.

Den är även lite tjurig emellanåt när man skall starta den och har inte funnit något direkt läge på choken som jag är nöjd med.

Som nu under vintern så räcker det nästan att nudda choken då den tänder och ökar jag sakta så ger den sig och behöver truga lite innan den tar igång för att sen höja upp till halv choke.

Den stora servicen är gjord och förgasarna är nysynkade i bromsbänk samt förra ägaren sa att den varit inlämnad för rengöring av förgasarna samt så har jag testat även tillsats medel men inget har hjälpt.

Själv är jag inte 100 på att det behöver vara förgasar problem även om jag tror det så grunnar jag lite på en kabelhärva under förgasarna alt tändspole och om bensintillförsen påverkas då den ligger nära motor(förångas)???

Finns det någon vänlig själ som kan råda hjälpa?

Tack på förhand.

Hej igen!

Ingen här hade några råd men nu verkar jag fått löst det hela och för framtiden så kanske någon annan har glädje utav det.

Efter gått igenom det mesta av både förgasare och el där jag bytte pulsgivare som jag fått rekommenderat som ev fel så om inte annat brukar cyklarna bli betydligt lättstartade.

Då jag bytte pulsgivaren och ställt in den på 0,6 från den gamlas spel på 0,85 och startat upp och kört en sväng så märkte jag ingen som helst skillnad.

Detta med att förra ägaren nämnt att förgasarna varit inne för rengöring ställde till det lite, för det var just där problemet var.

Efter ha gått igenom förgasarna och rengjort dem noga och synat att allt såg helt ut så blev det 3 rundor in och ut med paketet!(svettigt då jag inte mekat på 15år).

Till slut fick jag reda på de smål hålen som sitter framför spjällen mot cyl och där verkade problemet vara, något jag inte hade en aning om och trots jag rotat med en kopparkardel i lågfarts gångarna undertill och även blåst flitigt.

Nog med det så när jag för 3e gången återmonterade förg och skulle starta så gå den bara på 2 cyl och jag håller på att smälla av, för nu har jag gått igenom ALLT!

Nå jag kände på utblåset och kände 3-4an inte blev varma och blev lite lättad trots allt och lossade på dräneringen och ingen bensin kom.

Efter det blåste jag lite i luft/bränsleslangarna och öppnade dräneringen igen och nu kom det bensin.

Därefter startade cykeln lätt och går nu riktigt bra och svarar på gasen som den skall hela tiden samt går rent.

Tänk vad lite skit kan ställa till det.

Mvh!

Last edited:
Hej igen!

Ingen här hade några råd men nu verkar jag fått löst det hela och för framtiden så kanske någon annan har glädje utav det.

Efter gått igenom det mesta av både förgasare och el där jag bytte pulsgivare som jag fått rekommenderat som ev fel så om inte annat brukar cyklarna bli betydligt lättstartade.

Då jag bytte pulsgivaren och ställt in den på 0,6 från den gamlas spel på 0,85 och startat upp och kört en sväng så märkte jag ingen som helst skillnad.

Detta med att förra ägaren nämnt att förgasarna varit inne för rengöring ställde till det lite, för det var just där problemet var.

Efter ha gått igenom förgasarna och rengjort dem noga och synat att allt såg helt ut så blev det 3 rundor in och ut med paketet!(svettigt då jag inte mekat på 15år).

Till slut fick jag reda på de smål hålen som sitter framför spjällen mot cyl och där verkade problemet vara, något jag inte hade en aning om och trots jag rotat med en kopparkardel i lågfarts gångarna undertill och även blåst flitigt.

Nog med det så när jag för 3e gången återmonterade förg och skulle starta så gå den bara på 2 cyl och jag håller på att smälla av, för nu har jag gått igenom ALLT!

Nå jag kände på utblåset och kände 3-4an inte blev varma och blev lite lättad trots allt och lossade på dräneringen och ingen bensin kom.

Efter det blåste jag lite i luft/bränsleslangarna och öppnade dräneringen igen och nu kom det bensin.

Därefter startade cykeln lätt och går nu riktigt bra och svarar på gasen som den skall hela tiden samt går rent.

Tänk vad lite skit kan ställa till det.

Mvh!

Cykeln gick ändå inte riktigt efter förgasarrengöringen och till slut fick jag hittat felet - Tändspolarna.

Fick mätt dem utgångarna som visade sig ha ett motstånd motsvarande 50ggr normalt och att cykeln gick var ju nästan ett unikum?

Nåväl ville bara sätta p för tråden och förhoppningsvis vägleda andra med liknande problem och fö så skall det inte vara några direkta bekymmer med den modellen och jag är jättenöjd med cykeln.

Mvh!

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back