Triumph Tiger

tojje99

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2005
Hoj
triumph tiger
Funderar på att köpa mig en Triumph Tiger. Skulle vilja ha lite åsikter av någon som haft en. Bra -Dåligt, något man ska kolla extra på. Även om någon som vet nå´n butik som har en hemma som man kan provköra.

Bra:

Motor som är urstark i karaktären, finns alltid vrid att tillgå. Skjuts märks knappt. Behöver inte växla för att få drag genom kurvorna/köra om.

Smidigt lättsvängt chassi, går fint i kurvorna. På flertalet vägar (av de sämre, kurviga sorten) är jag snabbare o säkrare med Tigern än Ducatin.

Bekväm körställning

Bromsarna är inte extrema men passar hojen.

Soppasnål

Låter gött

Billig försäkring

Dåligt

Känns topptung när det går sakta, men man vänjer sig.

Hög om man är kort, men det är inte hojens fel.

Turbulens bakom kåpglaset om man har fel längd. (jag plockade helt enkelt bort mitt)

Finns egentligen inget dåligt med Tigern, kanske då att man själv/andra sporthojsåkare kan få sig en funderare över hur fort det går egentligen... ;)

Har min till salu nu på Blocket då planerna är att min bättre hälft skall börja övningsköra. Synd att man inte kan behålla alla hojar man en gång köpt..

Övrigt: Satsa på en -01 eller nyare med insprutning

tojje99 skrev:
Funderar på att köpa mig en Triumph Tiger. Skulle vilja ha lite åsikter av någon som haft en. Bra -Dåligt, något man ska kolla extra på. Även om någon som vet nå´n butik som har en hemma som man kan provköra.

Last edited:
La nästan 5000 mil på min 01a innan jag bytte till sprinten.
Bra
Funkar till allt har till och med kört virke på min :)
Billig försäkring
touringvänlig
Tillräcklig effekt i de flesta sammanhang utom rejs då de e ju ingen racer. Enda gången jag riktigt saknad 20-30 hästar till var när jag passera ett gäng bilar nere i tyskland. Fick möte och tänkte de e lungt bara att gasa lite mer...fast då låg jag redan i 160 så det hände inge drastiskt i accelerationshänseende....händer mer med sprinten.
inte så bra
Min var rätt rå i gången men det e ju lite fräckt de me, stora skillnader mellan olika ex.
turbulens bakom rutan plockade bort min oxå e 190
lite "svajigt" chassi
just mitt ex hade vita fingrar vibrationer i styret runt 120-130, har hört andra med samma bekymmer men många upplever det inte alls.
Den justerbara sadeln e mest snack jag försökte använda min i högsta läget men den rasa ner mitt i en kurva vilket iofs var lite intressant.
I övrigt
Håller med föregående sikta på 01 eller nyare 20 styvade de upp framgaffeln, från 04 tror jag du får med väskor och värmehandtag.
Mycket hoj för pengarna.

tojje99 skrev:

En mycket bra hoj med härlig motor.
Underbar på kurviga vägar.
Billig försäkring och bra körställning.

Passar bäst lite längre förare då den är en av de största (högsta) hojarna på marknaden.
Tung om man tappar den. :rolleyes:
Orginal kåpglas ger turbulens runt hjälmen över 120.

Sikta på en 955i (2001 och nyare)

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...