Triumph Tiger 955i 2001 elknas

Kaen

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2020
Ort
Sthlm
Hoj
Triumph Tiger 955i
Hej.

Min tiger var lite svårstartad i söndags men startade. Efter en halvtimmes körning så stängde jag av och var sen tvungen att Rulla igång hojen.

Efter ytterligare en halvtimmes körning så dog alla mätarna förutom temperaturmätaren som gick upp på max och sen började motorn gå Ojämnt för att sedan dö helt.

Jag har köpt ett nytt batteri, men undrar om jag ska försöka mäta laddningen på hojen, är det någon som kan hjälpa mig med vad laddningen ska ligga på? Ska man mäta på tomgång eller på något speciellt varvtal? Är det något annat jag ska tänka på?
 
Starta hojen med lysena på.
Börja med tomgång.
Kolla voltmetern, bör ligga kring 13-14V.
Gå upp i varv, 2000, 3000. Voltmetern bör stiga något till 14,5-14,8.
Gå upp i varv ännu mer, Voltmetern bör ligga stilla.

Dvs, vid tomgång, typ 1200 varv kan laddningen ligga lite lågt pga av för lite kräm från statorn, när dessutom lamporna är på. Men strax över bör den få tillräckligt med ström för att generera den laddning som ska vara. Typ nånstans över 14V men under 15V. Sen är det en viktigt poäng att volttalet ligger stabilt över hela varvtalsregistret. I så fall bör laddregulatorn anses fungera felfritt!:banana
 
Kaen skriver:
Jag har köpt ett nytt batteri, men undrar om jag ska försöka mäta laddningen på hojen, är det någon som kan hjälpa mig med vad laddningen ska ligga på?
Svar: Med släckt belysning ligger batterispänningen på ca 14,3 Volt från tomgång och uppåt.
Med tänd belysning sjunker batterispänning till ca 13,9Volt (Hojen är inte byggd för att köras med tänd belysning mer än nattetid.)
https://www.sporthoj.com/forum/show...h-Sprint-RS-Lucas(-)-Moonlight-och&highlight=

Jag misstänker wireknas framme vid styret, dvs
någon av sladdarna från styrets vänstra sida, halvljus, helljus, tuta, ljustuta, blinkers, koppling
eller
någon av sladdarna från styrets högra sida, röda till från knappen, startknappen, handbromsen
eller någon av sladdarna till / från tändningslåset
(har säkert glömt några sladdar)
har skadats

Misstanken beror på att på min Sprint RS var en av sladdarna från vänster styre lagad.
När jag köpte den. Då, vid köpet, hade den gått ca 3000 mil.
De viks ju fram och tillbaka när man vrider styret.

Bästa stället att mäta generatorspänningen är mellan en skruv på motorn och "Plusskruven" på generatorn. Skruven det går en 4(?)mm2 kopplingsledning från fram till tändningslåset ?

Du kan också mäta med tänd belysning spänningsskillnaden
mellan skruv på motorn och batteriets minuspol.
Då ser du glapp och förlust i jordflätan från motorn till batteriet.

Du kan också mäta mellan "Pluskruven" på generatorn till batteriets Pluspol.
Då ser du hur mycket förlusten är i ledningarna på Plussidan.
Mellan generator och batteri.
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top