Triumph Tiger 1968 Caferacer projekt

Kapten Slow

Addicted
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
Honda CBR1000RR-05 Kraschad 09-04-11 :( Trajja Daytona 955i-01 Streetfighter Suzuki Gixxer 1000 08 Triumph Tiger 1968 Hayabusa Turbo 00 Såld
Så var hojsäsongen 2013 över och vintern är på väg och då måste man ju ha något att pilla med i garaget. Och eftersom jag har sålt Turbo busan så kände jag att jag ville ha en ny hoj med klös i så jag införskaffade mig en Triumph Tiger (kass ordvits men men) från 1968 som jag ska bygga caferacer av. Det mesta av hojen låg i lådor då förra ägaren påbörjade en renovering i mitten av 90-talet som han sedan inte haft tid att avsluta (upptagen kille) så det jag börjar med är att sätta ihop hojen original bara för att se hur mycket saker som saknas. För att sedan påbörja själva ombyggnaden av hojen till caferacer. Motorn har jag skickat iväg till en motorrenoverare som är specialist på gamla engelska motorcyklar för genomgång och eventuell trimning får se hur mycket pengar jag vill lägga ut på motorn men finns risk att det kommer spåra ut.
Själva hojen ska få ny bakdel ny framgaffel med bromsskivor och clip on styre mm.
 

Bifogat

  • bild 3.jpg
    bild 3.jpg
    212.2 KB · Visningar: 255
  • bild 4.jpg
    bild 4.jpg
    237.4 KB · Visningar: 282
  • bild 5.jpg
    bild 5.jpg
    227.6 KB · Visningar: 321
Kul bra med gammalt engelskt skit :) Kan tipsa att de har billiga gafflar på Örebro bildemo köpte min där i veckan iförsig fick jag skruva bort allt själv men det kan vara värt att snacka med dem där & säga att man vill ha ett BRA pris :) Kul annars själv har man skaffat en gammal BSA fast det kom ju en Ducce ivägen... :)
 
Kommer följa ditt projekt med stort intresse. Får man fråga vad för slags gaffel du tänker använda?
 
Vet faktiskt inte än vad jag ska ha för gaffel. Har en från en r6 men den känns inte rätt vill ha en med mer klassikt stuk förslag tas tacksamt emot.
 
Om du vill ha modern så är ju trajjagaflarna rättvända som du vet annars är det bara att leta nåt med snygg trumma.
 
Vet faktiskt inte än vad jag ska ha för gaffel. Har en från en r6 men den känns inte rätt vill ha en med mer klassikt stuk förslag tas tacksamt emot.
Nja, det kan nog se riktigt fint ut med en R6-gaffel. Är ju en riktigt fin enhet. Går den inte att ”maskera” lite med svart färg och gummibälgar?

:)
 
Åh. Jag hade en tiger chopper från 67.. fan vad den gick när den väl gick. O vad den lät vackert.. lycka till med det där, du kommer bli en lycklig man med gråa hår när den är klar!
 
Här har det vart heldött väldigt länge men för ett par veckor sen var jag iväg och hämtade min nyrenoverade motor :yoparty
 

Bifogat

  • IMG_0943.jpg
    IMG_0943.jpg
    1.2 MB · Visningar: 144
Som jag nu även polerat lite :)
 

Bifogat

  • 10731190_350537405113373_5556046598662054907_n.jpg
    10731190_350537405113373_5556046598662054907_n.jpg
    136.4 KB · Visningar: 134
  • 10174975_351004161733364_1260728452227221329_n.jpg
    10174975_351004161733364_1260728452227221329_n.jpg
    57.8 KB · Visningar: 109
Knüllpuzzad trajamotor är fint! Värsta utställningsskicket ju
Hoppas den bara läcker lagomt med olja :)
 
Mkt fint!!!

Var lämnade du motorn? vad gjorde de? och till sist vad kostade kalaset?
 
Jag vet.. skämtet börjar bli gammalt.. :)
Ska villigt erkänna att jag aldrig fick tätt stötstångsrören på min..

Släng o-ringarna som kommer med packningssatsen och köp o-ringar av Viton. Sedan lägger du lite silikonpackning runt och drar toppen för hand. Låt torka och dra sedan resten. Då har du o-ringar som inte blir kex efter ett tag och silikon som tätar det lilla till som behövs för o-ringarna.
När du sedan har en skitig motor utan minsta svettning spelar du oförstående på frågor om "läckande" Trajor! :D
 
Släng o-ringarna som kommer med packningssatsen och köp o-ringar av Viton. Sedan lägger du lite silikonpackning runt och drar toppen för hand. Låt torka och dra sedan resten. Då har du o-ringar som inte blir kex efter ett tag och silikon som tätar det lilla till som behövs för o-ringarna.
När du sedan har en skitig motor utan minsta svettning spelar du oförstående på frågor om "läckande" Trajor! :D
Tro mig, jag provade alla knep som finns i boken och några till.. svarvade t.o.m hållare i mässing som höll vitonpackningarna på plats med herrans många kilos tryck. Det var fysiskt omöjligt för dom där nedrans rören att läcka ens en oljeatom!
Lik förbannat kissades det!
 
Tro mig, jag provade alla knep som finns i boken och några till.. svarvade t.o.m hållare i mässing som höll vitonpackningarna på plats med herrans många kilos tryck. Det var fysiskt omöjligt för dom där nedrans rören att läcka ens en oljeatom!
Lik förbannat kissades det!

Jag har alltså lyckats med det fysiskt omöjliga! :banana:banana:banana:banana:banana:banana:banana:banana:banana:banana:banana:banana
 
Back
Top