Triumph Tiger 1050 tråden

Du måste fått fel justerare. Det är bara att lägga på dem och spänna insexskruvarna.
Hur fanken fick du på gaffeljusteringsmuttrarna?! Beställde ett par från ebay men kunde inte komma på hur de skulle monteras :3freak Börjar tror att jag har fått fel storlek...

I vinter har jag gjort följande:
Satt på 3-parts handtagsvärme
KTM handskydd
Moddat luftburken (skurit upp snabeln i luftburken)
Mappat om ECU till senaste TOR-mappen. (Ej kunnat provköra än)
Satt i Iridiumstift
Satt i K&N luftfilter
Beställt Osram night breaker halvljus
Beställt kopplingar till uttagen i nosen för handtagsvärme (http://easternbeaver.com/) och GPS.
Köpt nytt yuasa mc batteri
Beställt ett fäste för extra LED lampor fram http://www.adventuremotorcycleparts.com/product/TTLTWT-LAH-11-007-100.html
Samt så ska nya däck på i vår, Dunlop Road smart 2

Sitter och funderar på om jag ska byta ut framfjädrarna till några mer styva. Men har inte riktigt kommit fram till om det är progressiva eller linjära jag ska välja, samt om det enbart räcker med fjäderbyte eller om man ska byta ut fler delar för att uppnå ett tillfredsställande resultat.
 
Tjenis !
Köpte mig en tiger sport förra året å undrar om det är nån här som vet vart man kan få tag i nåt ombyggnads kit så att man slipper den långa läppen där bak?
 
Rece Tech-fjädrar längre än original?

Var hos MC-verkstan och bytte däck. Tänkte att jag samtidigt skulle ta hjälp och byta ut originalfjädrarna i framgaffeln mot ett par linjära Race Tech-fjädrar som jag har investerat i. Fjädrarna jag har köpt är följande RT FRK SPR 36.7x34.5x315 .90kg, Modellnr: FRSP S3732090. http://racetech.com/ProductSearch/2/Triumph/Tiger 1050/2007-09 Det är den rekommendationen man får på Race Techs hemsida när man slår in Märke, modell och vikt.

När vi väl har fått ur en av fjädrarna och synar originalfjädern mot Race Techs ser vi att Race Tech är 16 mm längre än Original!? I paketet från Race Tech finns även en(!?) lång distans. Men hur ska man få användning av en distans när Race Tech-fjädern är längre än original?! Hade RT-fjädern varit kortare hade man kunnat kapa till distansen så den hade blivit lika lång som original… Men samtidigt inser vi att medföljande distans har en större omkrets än originaldistansen så det hade inte gått iaf.
IMG_20140429_112640.jpg RT till vänster & Original till höger
IMG_20140429_112646.jpg
IMG_20140429_112702.jpg RT distans till höger och Original till vänster
IMG_20140429_194114.jpg Det här vad som finns i kartongen från RT

På Race Techs hemsida kan man även läsa följande: Recommended Preload - Actual 15 mm. På originalfjäderna var preload 9 mm. Det innebär att det fortfarande diffar med 7 mm. Eller menar dom att 15 mm preload är den extra längd som RT-fjädrarna faktiskt är mot original så det är helt i sin ordning?! Vår slutsats blev att en 16 mm längre fjäder (som dessutom är styvare än originalet) skulle bli alldeles för styvt samt att vi hade blivit tvungna att kapa originaldistansen men då hade vi kapat bort de hål där oljan rinner genom…

Sammanfattningsvis: Skall RT-fjädrarna vara 16 (15)mm längre än originalfjädrarna eller har jag köpt/fått fel fjädrar?
 
Last edited:
Nä nu får ni lägga av....det är sånt drag här så att man baxnar....ett inlägg i kvartalet! ???
 
Hallå

Nu är man lycklig ägare till en Triumph Tiger 1050 -07

Nu är det dags att blåsa liv i tråden.

Jag är i första läget ute efter väskor..
- Några heta förslag ? vad har ni ?
- PowerCommand är det något att sattsa på ?
- Comfortsadel ? skilljar mycket i pris, har någon av er en sådan ?
/ Tommy
 
Hallå

Nu är man lycklig ägare till en Triumph Tiger 1050 -07

Nu är det dags att blåsa liv i tråden.

Jag är i första läget ute efter väskor..
- Några heta förslag ? vad har ni ?
- PowerCommand är det något att sattsa på ?
- Comfortsadel ? skilljar mycket i pris, har någon av er en sådan ?
/ Tommy

Har precis fått hem mina kriegaväskor. US 20 & US 10. Riktigt smidiga som man fäster på bönpallen. Har även originalväskorna i hårdplast med de orkar man inte haka på om man kör korta rundor.

Skit i powercommander, kolla in TuneECU istället. Gratis och enkelt att använda.
 
Hejhej! Originalstyret på min Tiger från 2010 är jättebekvämt på landsväg men knepigt vid aktiv körning när jag försöker få ner överkroppen. Kan någon tipsa om ett lägre styre som skulle passa rakt av?
 
Hallå

Nu är man lycklig ägare till en Triumph Tiger 1050 -07

Nu är det dags att blåsa liv i tråden.

Jag är i första läget ute efter väskor..
- Några heta förslag ? vad har ni ?
- PowerCommand är det något att sattsa på ?
- Comfortsadel ? skilljar mycket i pris, har någon av er en sådan ?
/ Tommy

Jag köpte en comfortsadel på blocket efter min första långtur. Det är en betydlig skillnad. Originalsadeln får röva att somna efter en stund. Comfortsadeln är gel fyllld och betydligt snyggare och skönare. Väl värd pengarna. Själv har jag bytt bromsar (se tidigare inlägg) samt satt på värmehandtag. Handtagen är också en bra investering. Nästa steg blir nog fjädringen. Mer effekt behövs inte tycker jag.....
 
Tackar!
Får testa och se hur den känns ett tag först.
Men man måste bara älska motorn må jag säga.
Något annat man bör veta om dessa hojar?
 
Tackar!
Får testa och se hur den känns ett tag först.
Men man måste bara älska motorn må jag säga.
Något annat man bör veta om dessa hojar?

Vindavvisaren suger men sätt distanser mellan så blir det mycket bättre. Byt ut 12Ah batteriet mot ett 14Ah så blir det mycket lättare att starta. Skulle även rekommendera att du inhandlar ett par stoltec batterikablar, hojen kommer starta i alla väder! Googla på Stoltec så hittar du. Du kanske vill mappa om ecu, finns en hel del på nätet om hur man gör och vilken mapping man ska ladda ner.

Annars är det en klockren hoj! :)
 
Har bytt till ett så långt styre man kan ha och resultatet är otroligt bra

Mycket lättare att köra aktivt

Orginalrutan funkar bättre
 
Väcker liv i tråden lite, Nybliven ägare till en 1050 - 08. Helt underbar hoj! Behöver ha tag i en toppbox, givi eller liknande. Vad behöver jag? Behövs Triumph Originalplattan eller går det montera med något annat, universal eller liknande?
 
Hejsan köpte en Triumph Tiger 07 för ca en månad sedan otroligt rolig å skönt hoj att köra kört ca 600 mil redan ????
Nästa vecka blir det semester i Norge på den ca 250 mil ska bli så kul ..hade in den på översyn på verkstan idag byte av bakdäck lager i bakhjulet och även ny ryckutgämnare så nu är den klar för resan....
 
Lösa skruvar till oljetråg, brukar det förekomma ofta eller? 2 av 2 innehavda tripplar har haft det för min del. Dängan om läckande Triumph (If it's not leaking it has no oil) lever vidare :hihi
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top