Triumph Thruxton?

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Spräckt ram :(
Jag börjar mer och mer bli sugen på en Thruxton/caferacer och har nu hittat en bild på en något stylad som ser fullständigt underbar ut. Kan ni se vad som är gjort på denna?

Det uppenbara är rensad bak med miniblinkers, backspeglar, sportdäck (bakdäcket ser bredare ut än orginal 130, funkar det med orginalfälgen?) & eventeuellt utbytt sadel, men vad mer är gjort?
Tror inte det blir bättre än såhär :)

Triumph%20Thruxton%20caferacer%20021.jpg

Ska nämnas att jag aldrig provkört en så det är något som givetvis måste göras först, lite orolig över den höga vikten och låga effekten... Men jag är fullständigt ointresserad av att "bomba", wheelies och stoppies. Söker en hoj med rätt stuk att pendla och nöjesåka med.

Någon som har lite thruxton erfarenhet?

Tacksam för feedback,
Thelinski

Last edited:
Jag har provkört en Thruxton och letar man efter en retro caféräser så är den ett mycket bra alternativ. Skönsång redan som orginal.:tummenupp

Välkommen att kika in i Thruxtontråden här på SH!

Du skriver: rensad bak, miniblinkers, backspeglar, sportdäck (ja, du kan ha upp till 150 bak med originalfälg), utbytt sadel.

So far so good. Dessutom: omlackad, moddad framskärm, andra avgaspipor, andra bromsar, andra (lackade) fälgar, moddad/bytt framgaffel, lykta, bytt stötdämpare, inga fotpinnar bak. Missade säkert något... :)

Sen skriver du "Tror inte det blir bättre än så här" - kan bara hålla med! Så köp en och häng med på "Thruxton Tour Vättern Runt" den 9-10 juli 2011! Se mer i tråden.

Last edited:
Välkommen att kika in i Thruxtontråden här på SH!

Du skriver: rensad bak, miniblinkers, backspeglar, sportdäck (ja, du kan ha upp till 150 bak med originalfälg), utbytt sadel.

So far so good. Dessutom: omlackad, moddad framskärm, andra avgaspipor, andra bromsar, andra (lackade) fälgar, moddad/bytt framgaffel, lykta, bytt stötdämpare, inga fotpinnar bak. Missade säkert något... :)

Sen skriver du "Tror inte det blir bättre än så här" - kan bara hålla med! Så köp en och häng med på "Thruxton Tour Vättern Runt" den 9-10 juli 2011! Se mer i tråden.

Mätarna har placerats på undersidan av gaffelkronan i stället för ovanpå (the yonsson mod) och bromsvätskebehållaren ser ut att vara bytt.

När det gäller effekten så upplever jag inga problem med den. Jag växlar mellan en SV1000 och min Thruxton och mellan dessa skiljer det ju 50 hästar. Om jag precis kört SV och sätter mig på Thruxton så är ju den första upplevelsen att den känns väldigt svag men efter en liten stund så är det den effekten som gäller och den är väldigt rolig att köra. Fast det är jag det. Effekt är givetvis absoluta tal men känslan av effekt är en vanesak anser jag.

Du får inte vara blyg om du ska köra Thruxton. Så fort man stannar kommer folk fram och tittar och ska prata.:)

Å gör som TMax skrev: Köp en, titta in i tråden och häng med på Vättern Tour.

På motorcykelns dag provade jag en, blev helt kär <3 helt underbar cykel, hade gärna haft en men vill inte lägga 100lax på en hoj.

Men den var iaf skitrolig att köra, känndes extremt lätt och smidig och smattrande ljudet ur paralelltwinen när man vred om rullen är underbart.

Säger: Provkör INTE en om du inte vill lägga 100lax på en ny hoj, för jag hade svårt att inte köpa en efter att ha kört den

På motorcykelns dag provade jag en, blev helt kär <3 helt underbar cykel, hade gärna haft en men vill inte lägga 100lax på en hoj. Men den var iaf skitrolig att köra, känndes extremt lätt och smidig och smattrande ljudet ur paralelltwinen när man vred om rullen är underbart. Säger: Provkör INTE en om du inte vill lägga 100lax på en ny hoj, för jag hade svårt att inte köpa en efter att ha kört den
Så talar en som är förälskad! :) Men man måste inte lägga 100' för en ny, det finns jättefina beggade på Blocket för runt 60'. Skillnaderna är inte jättestora på en nyare och äldre.
2008 och nyare: högre styre, insprutning. 2007 och äldre: förgasare, lägre styre. Färgnyanser och lackering har skiftat under åren liksom instrumenteringen. De äldre instrumenten är snyggare, tycker jag. Kommer spontant inte på fler skillnader än så...

Last edited:
Kanonfin hoj!! Innan jag köpte Buellen stod jag och vägde mellan Ducati Monster alt. Sport 1000, Triumph Thruxton och just bullen. Att det blev en Buell var mest slumpen som avgjorde. Provkörde alla och Thruxton kändes grymt fin att åka på; lätthanterlig, lagom med krut för undertecknad och jätteskönt ljud. :-)

Tack för era svar! Jag har aldrig ägt en hoj med förgasare, vad är fördel/nackdel med det? Har för mig att det är lite krångligare vid vinterförvaring osv...

Nackdelen är att du måste tömma den inför en längre förvarig av hojen och inte får samma precision i gasrespons och motorgång. Fördelen är att man blir mindre beroende av elektronik och kan trimma lättare.

Nyheter
Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey